Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 15:47
  #1
Medlem
Män är väldigt överrepresenterade inom självmordsstatistiken.

Hur mycket tror ni att detta beror på den klassiska toxiska föreställningen att en man ska vara stark, tyst och hård? Att en man som visar sig sårbar, pratar om känslor och vågar gråta när han mår dåligt är svag.

Jag tror absolut att självmord bland män skulle minska om vi vågade anamma vår feminina sida mer och uttrycka dessa känslor som gör oss sårbara istället för att bara hålla inne med allt och trycka ner våra känslor för att upprätthålla bilden av hur en riktig man ska vara.

De enda gångerna det egentligen är socialt accepterat för män att visa känslor inför andra är om man är arg eller glad i sportsammanhang eller om man är arg och tar till våld mot en annan man.

Det känns som att det är ett föråldrat grottmansbeteende som måste förändras för att män ska må bättre.
Citera
2024-04-25, 15:50
  #2
Medlem
SomaliaKickers46s avatar
Tvärtom, ju mindre man analyserar sitt inre desto bättre mår man.
Citera
2024-04-25, 15:53
  #3
Medlem
Jag tror att du har en poäng. Det är välkänt att män söker psykiatrisk vård i mindre omfattning än vad kvinnor gör, och det kan mycket väl hänga ihop med att det "inte är maskulint" att visa sig svag. Jag tror att man skulle behöva minska tabun kring att visa sig sårbar bland män. Som kvinna kan jag säga att jag inte anser det ett dugg omanligt, snarare det motsatta.
Citera
2024-04-25, 15:54
  #4
Medlem
Crabbofixs avatar
Vi på Flashback säger :

Män!

Våga visa er sårbara!

Uttryck era känslor!

Vi finns här, när ni behöver det!

Citera
2024-04-25, 16:02
  #5
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven

Det känns som att det är ett föråldrat grottmansbeteende som måste förändras för att män ska må bättre.

Skriver jag under på.
Det finns en ganska duktig djupgående fobi bland många män som tror att de klarar av kriser helt på egen hand. En onödig potentiell självdestruktiv maskulin läggning. När det kan räcka med att lägga ord bakom det man känner, fånga upp problematiken och blir medveten om vad som ska ändras.
Tyvärr står den manliga fåfängan i vägen. Man slår vakt om sin misär istället för att riskera en "förnedring" att öppna sig en smula
Många män går omkring som stumma spöken fångade i sin tystnad och fattar inte ens vad som pågår, och man inbillar sig att det är "styrka". Om ingen känner efter så blir det ingen ändring.
Vill man verkligen välja kronisk bitterhet framför frihet ?
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-25 kl. 16:07.
Citera
2024-04-25, 16:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Män är väldigt överrepresenterade inom självmordsstatistiken.
män är bättre än kvinnor på att självmörda. metodvalet tycks ha en stor påverkan, de som hoppar ut framför tåg lyckas lika ofta oberoende av kön

Citat:
Hur mycket tror ni att detta beror på den klassiska toxiska föreställningen att en man ska vara stark, tyst och hård?
Inget alls.
Citat:
Att en man som visar sig sårbar, pratar om känslor och vågar gråta när han mår dåligt är svag.
har jag hört men aldrig upplevt.

Citat:
Jag tror absolut att självmord bland män skulle minska om vi vågade anamma vår feminina sida mer och uttrycka dessa känslor som gör oss sårbara istället för att bara hålla inne med allt och trycka ner våra känslor för att upprätthålla bilden av hur en riktig man ska vara.

vad jag kan se är det primärt SSRI som sänkt självmordstatestiken , och drogepedemier som periodvis höjt den. överdoser kan ju vara både misstag och avsiktliga....

Citat:
De enda gångerna det egentligen är socialt accepterat för män att visa känslor inför andra är om man är arg eller glad i sportsammanhang eller om man är arg och tar till våld mot en annan man.

då missade du romantiken, då var män mer "femenina" än någonsin....

Citat:
Det känns som att det är ett föråldrat grottmansbeteende som måste förändras för att män ska må bättre.

känns väldigt dumt och okunnigt att rekomendera "hjälp" till de som försöker ta livet av sig (de är i majoritet kvinnor) och argumentera för att om ni blir mer kvinliga dvs fördubblar antalet självmordförsök ni gör så kommer ni säkert byta metodval oxo....
__________________
Senast redigerad av slö 2024-04-25 kl. 16:05.
Citera
2024-04-25, 16:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag tror att du har en poäng. Det är välkänt att män söker psykiatrisk vård i mindre omfattning än vad kvinnor gör, och det kan mycket väl hänga ihop med att det "inte är maskulint" att visa sig svag. Jag tror att man skulle behöva minska tabun kring att visa sig sårbar bland män. Som kvinna kan jag säga att jag inte anser det ett dugg omanligt, snarare det motsatta.

kvinnor står för majoriteten av självmordsförsök. de är bara inte lika kompetenta självmördare som män.
Citera
2024-04-25, 16:08
  #8
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
kvinnor står för majoriteten av självmordsförsök. de är bara inte lika kompetenta självmördare som män.


Varför göra det till en man/kvinna grej av det hela ? Det är inte alls vad tråden handlar om.
"Whatabout" Hit eller dit. Knappast intressant
Citera
2024-04-25, 16:13
  #9
Medlem
Jag tror att en viktig anledning till varför män är överrepresenterade i självmordsstatistiken är att män som lever med toxiska narcissistiska- eller borderline-kvinnor inte blir förstådda eller trodda av sin omgivning. Socialtjänster och rättsväsende blundar för att kvinnor kan vara manipulativa, ljuga och smutskasta. När det gäller det som kallas "dold narcissism" är det ingen som tror dem eftersom det är bara de allra närmaste som ser vad som pågår. Utåt presenterar den dolda narcissisten en änglaliknande fasad och presenterar en offerroll, gråter inför socialtjänsten och sina egna barn för att låta påskina att det är pappan som är elak, att de är rädda för sin partner. Ca 15 kvinnor dödas varje år av våldsamma män. Ca 900 män begår självmord varje år. Mäns våld mot kvinnor syns i våldsstatistiken. Kvinnors psykologiska våld mot män syns i självmordsstatistiken.

Cluster B psychopathology
https://youtube.com/shorts/m9nvpIa9YbQ

Den dolda narcissisten
https://youtu.be/TF3VcBFHkiY

"These are the worst type of narcissists. The absolute worst." ... "They set you up to look bad."
https://youtu.be/3an9crV9feM
Citera
2024-04-25, 16:21
  #10
Medlem
Jag tror att om män börjar tala om sina känslor och samhället i övrigt reagerar på "rätt" sätt kan det tänkas minska självmordsfrekvensen bland män. Men det krävs just att resten av samhället reagerar på "rätt" sätt!

Hittills har det mest varit så att den man som talar om sina känslor kommer att upptäcka att kvinnor inte tycker att han är attraktiv.
Citera
2024-04-25, 16:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Varför göra det till en man/kvinna grej av det hela ?

För att den givna premissen är fel i trådstarten.

Citat:
Män är väldigt överrepresenterade inom självmordsstatistiken.

Män är överpresenterade vid framgångsrika självmord. men i minioritet bland självmordsförsök.

Citat:
Det är inte alls vad tråden handlar om.
Att fler män ska göra som "kvinnor" och göra fler självmordsförsök en märklig tråd öht.


Citat:
"Whatabout" Hit eller dit. Knappast intressant
hela TS är ju Whatabout , har du någon (vettig) studie som påviser utfallet av att "feminisering" minskar självmordstatestiken?
Citera
2024-04-25, 16:27
  #12
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Män är väldigt överrepresenterade inom självmordsstatistiken.

Hur mycket tror ni att detta beror på den klassiska toxiska föreställningen att en man ska vara stark, tyst och hård? Att en man som visar sig sårbar, pratar om känslor och vågar gråta när han mår dåligt är svag.
Inte alls.

Överrepresentationen jmf med kvinnor beror endast på att män vågar genomföra det de avsett att göra medan kvinnorna inte vågar.

Kvinnor har samma problem, men vågar inte genomföra självmordet så om du anser att de har en mindre toxisk föreställning så kan du se i alla forskning att det du föreslår skulle vara helt betydelselöst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback