Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-10, 09:19
  #121
Avstängd
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Inga lån och väldigt låga driftkostnader för el.
Så ett par tusen i månaden exkl underhåll.
Men sambon betalar en summa varje månad som täcker alla kostnader. Så det får man väl kalla billigt.
Jahaaaa har du sambo, det skrev du inte i TS.

Jo det är klart du kan gå i pension med sådana låga omkostnader. I synnerhet om du dessutom bara kan hoppa in och jobba emellanåt.
Citera
2024-04-26, 19:22
  #122
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Inga lån och väldigt låga driftkostnader för el.
Så ett par tusen i månaden exkl underhåll.
Men sambon betalar en summa varje månad som täcker alla kostnader. Så det får man väl kalla billigt.

Hej, såg din tråd här från förra året och undrar hur det gått? Fantiserar själv redan om mitt fantastiska pensionärsliv även om jag har minst två decennier kvar och säkert tar väl cancern en men drömma går ju så letade trådar kopplat till pensionärslivet och ser att du är aktiv här fortfarande, gick du i pension och om ja, går det bra?
Citera
2024-04-26, 20:10
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hej, såg din tråd här från förra året och undrar hur det gått? Fantiserar själv redan om mitt fantastiska pensionärsliv även om jag har minst två decennier kvar och säkert tar väl cancern en men drömma går ju så letade trådar kopplat till pensionärslivet och ser att du är aktiv här fortfarande, gick du i pension och om ja, går det bra?
Processen pågår men innefattar husförsäljning, flytt m.m. innan det är klart.
Men planen är lagd. Sen så kommer jag inte sluta jobba helt. Tanken är att jobba som egen när jag känner för det och med det jag vill.
Citera
2024-04-26, 22:25
  #124
Medlem
LezFears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
63 är tidigast numer för pension.

Det blir troligen 65 år för TS om han är född 1970 (som tidigast möjliga uttag alltså).
https://www.pensionsmyndigheten.se/g...-pensionsalder
Citera
2024-04-27, 07:33
  #125
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Processen pågår men innefattar husförsäljning, flytt m.m. innan det är klart.
Men planen är lagd. Sen så kommer jag inte sluta jobba helt. Tanken är att jobba som egen när jag känner för det och med det jag vill.

Låter som en dröm. Vad gör du med den extra fritiden?
Citera
2024-04-27, 08:24
  #126
Medlem
Pension skall bara vara en bonus utöver.
Citera
2024-04-27, 08:31
  #127
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Pension skall bara vara en bonus utöver.

Utöver vad,
Citera
2024-04-27, 08:57
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låter som en dröm. Vad gör du med den extra fritiden?
Dagarna går. Man unnar sig att ta det lugnt. Men träning, snickra, fixa hemma och en massa annat.
Citera
2024-04-27, 09:51
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
53 år och 2 MSEK kontant? 8 millar låsta i huset? Otroligt goda förutsättningar för ett härligt kapitel i livet.
Placera din förmögenhet i placeringskonton och spendera räntan på basutgifter i sydostasien eller annan plats av intresse. Du får säkert några tusen av tjänstepensionen också. Du kan leva ett väldigt trevligt liv ifall du spelar dina kort rätt. Har du inget som håller dig kvar i Sverige så ser jag inte varför du skulle vara kvar.

Ja även om jag själv inte skulle tänka tanken på att flytta till sydostasien så hade man kanske kunnat värdera att göra det ett par år i väntan på att pensionen kommer.
Om TS hyr ut sitt hus i ett par år, sätter sparpengarna på högränte konton borde TS kunna leva av pengarna han drar in på att hyra ut huset och räntan från sina 2 miljoner i ett betydligt billigare land. Sedan flytta hem igen efter ett par år och har då inte spenderat en krona av sparkapitalet och fortfarande ha huset kvar.
Citera
2024-04-27, 17:13
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är 53 och sitter just nu utan jobb men med ett års garanterad lön som kommer månadsvis. Den lönen kommer räcka ett år till utan problem. Så jag har inga problem att klara mig till 55. Som det känns nu så är jag inte sugen på att återgå till ett vanligt knegarliv och funderar på att gå i pension vid 55 och ta ut så mycket jag kan. Ska tillägga att jag bor väldigt billigt och har inga lån och 2 millar kontant. Är det någon som har några tips att ge och vad kan jag räkna med att få?
ITP har jag förstått att man får. Finns det något annat?
Får man arbeta som pensionär och åtnjuta lägre skatt som "riktiga" pensionärer gör.
Där måste det finnas rätt stora begränsningar antar jag? Jag vill jobba men bara när jag känner för det och med det jag vill.
Alla tips tas tacksamt emot.

När och för hur mycket köpte du din bostad som är värd 8 milj? Lån kvar på den?

Grattis till att vara i den perfekta generationen att tjäna multum bara genom att bo.
Citera
2024-04-27, 17:18
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
När och för hur mycket köpte du din bostad som är värd 8 milj? Lån kvar på den?

Grattis till att vara i den perfekta generationen att tjäna multum bara genom att bo.
Byggde själv runt 1999. Inga lån sen många år.
Styckade dessutom tomten och sålde för 1,2 miljoner. Hoppas på 9 i försäljningspris och 8 kvar efter skatt.
Citera
2024-04-27, 17:36
  #132
Medlem
Du bör nog sälja huset om du ska klara dig på två miljoner i drygt 10 år. Tänk om du behöver renovera, sånt kan bli dyrt (fick själv en offert på 400 000).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback