Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 17:38
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Byggde själv runt 1999. Inga lån sen många år.
Styckade dessutom tomten och sålde för 1,2 miljoner. Hoppas på 9 i försäljningspris och 8 kvar efter skatt.

Du verkar ha bestämt dig så kör, men tänk på att bundna pengar inte är någon kriskassa där du snabbt kan få kontanter. Du kommer inte heller att kunna ta lån eller krediter utan inkomst.
Citera
2024-04-27, 17:46
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Du verkar ha bestämt dig så kör, men tänk på att bundna pengar inte är någon kriskassa där du snabbt kan få kontanter. Du kommer inte heller att kunna ta lån eller krediter utan inkomst.
Det har jag märkt. Har man 10 miljoner i tillgångar och levt 53 år utan anmärkningar och alltid haft ordning och reda så får man inte låna. Är man 25 år och precis fått sitt första riktiga jobb på en mediabyrå eller är snickare så får man låna miljoner. Mycket märkligt.
__________________
Senast redigerad av MannenP 2024-04-27 kl. 17:50.
Citera
2024-04-27, 18:28
  #135
Medlem
Tio miljoner netto är gott nog för en behaglig tillvaro. Men du kommer nog blir uttråkad, skönt att ha en anledning att kliva ur sängen, trots allt. Ta ett gap year och sök sedan en ny karriär, något nytt. Du kan välja något med lägre lön eftersom du har ekonomin på det torra. Lägre marginalskatt för lägre inkomster också. Kolla bara hur de ser ut, de som spelar golf och släktforskar hela dagarna. De åldras. Du är nästa trettio år yngre än Joe Biden!
Citera
2024-04-27, 19:32
  #136
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vanligt bankkonto. Har 8 millar låst i mitt hus.
Mina förutsättningar liknar dina utan att kunna räkna in ett hus lika dyrt som ditt. Umgås med samma tankar. Jobbet är tråkigt men välbetalt. Några år till och jag drar i utlösningsmekanismen. Så jävla less. Det duger fint att skrota runt hemmavid. Hugga ved som man säljer. Laga bilar åt folk. 10K i månaden räcker gott men det kan min kvinna tjäna in.

Måste du bo kvar i huset eller kan du sälja och köpa något billigare?
Citera
2024-04-27, 20:05
  #137
Medlem
Gör det så fort du kan, ingen kommer tacka dig för att du genomlevt ett helvete för att få en tusing mer i pension, jag hoppar av så fort jag kan nu i höst
Citera
2024-04-27, 20:30
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Mina förutsättningar liknar dina utan att kunna räkna in ett hus lika dyrt som ditt. Umgås med samma tankar. Jobbet är tråkigt men välbetalt. Några år till och jag drar i utlösningsmekanismen. Så jävla less. Det duger fint att skrota runt hemmavid. Hugga ved som man säljer. Laga bilar åt folk. 10K i månaden räcker gott men det kan min kvinna tjäna in.

Måste du bo kvar i huset eller kan du sälja och köpa något billigare?
Finns inget värre än ett arbete man inte trivs med. Pengarna är trevligt men över tid så dör man inombords.
Jag ska sälja och kommer gå ut med huset under sommaren. Sen blir det flytt till mindre billigare ort.
Citera
2024-04-27, 22:32
  #139
Medlem
Om du har flera millar i kåken, två millar på kontot och en lön du klarar dig på över ett år till, så lär du väl inte behöva pengar från staten redan?
Citera
2024-04-27, 22:36
  #140
Medlem
2 miljoner på sparkonto med ränta genererar ca 7000:- per månad i nuläget, finns banker som betalar ut månadsvis.
Citera
2024-04-28, 08:14
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Utöver vad,
Egen förmögenhet.
Citera
2024-04-28, 11:20
  #142
Medlem
Det är säkert skrivet tidigare i tråden, men något man inte bör missa är att räkna med inflationen. Ska man ha glädje av pengarna under (förhoppningsvis) 25-30 års tid, gäller det att placera dessa i väl valda tillgångsslag, som inte är för volatila (segt att behöva sälja aktier som tillfälligt ligger -50% i en lågkonja för att täcka någon akut kostnad) men samtidigt hyfsat ”inflationsresistenta” på medellång sikt.

Inflation, även låg sådan, är skoningslös över tid. För 30 år sedan, när ”Loket” snurrade fram 1 mkr på lyckohjulet, var det en svindlande summa för de allra flesta. Nästan förtidspensionsnässig, om man var medelålders då. Idag är det förvisso en hygglig kontantinsats för en barnfamilj, men knappast en ”ögonbrynhöjare”.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback