Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-05, 15:24
  #13
Medlem
Har du varit inne på https://www.minpension.se/ och kollat? Där kan man göra lite olika prognoser.
Citera
2023-06-05, 15:37
  #14
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ja, men har du koll på vad jag kan få ut per månad från staten?

Nej, staten tänker inte ge dig en spänn före 62 års ålder och det lär höjas innan du blivit 62.

Pengar från 55 kan du eventuellt få från det din arbetsgivare betalat in.
Citera
2023-06-05, 16:15
  #15
Medlem
BekraftadNegers avatar
Kanske går att hyra ut huset periodvis? Är det ett intressant läge kan tyskar, holländare och annat skit betala 25k för en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Då har du goda förutsättningar att checka ut nu om du klarar dig på runt 12k i månaden!

Goda förutsättningar? Uppenbara förutsättningar skulle jag säga. Totalt 10 mille, att räkna på 3% avkastning är inte högt. Det är 25k/mån, dvs dubbla mot vad TS kan klara sig på utan att ens knapra på kapitalet.
Citera
2023-06-05, 16:21
  #16
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Kanske går att hyra ut huset periodvis? Är det ett intressant läge kan tyskar, holländare och annat skit betala 25k för en vecka.



Goda förutsättningar? Uppenbara förutsättningar skulle jag säga. Totalt 10 mille, att räkna på 3% avkastning är inte högt. Det är 25k/mån, dvs dubbla mot vad TS kan klara sig på utan att ens knapra på kapitalet.

Javars, men ska han tälta då eller?
__________________
Senast redigerad av Atamon 2023-06-05 kl. 16:33.
Citera
2023-06-05, 16:37
  #17
Medlem
Kione211s avatar
Jag har inte jobbat på nästan 3 år.
Nu gör jag av med 13 i månaden. Första året var jag rastlös men nu blir det motion varje dag och resten på nätet eller i solskenet.
Slutade vid 45 renovera huset och sålde.
Pappa slutade jobba vid 53 och det går runt fortfarande vid 82. Hans bror sluta vid 45.

Börja jobba igen när du känner du behöver mer pengar men som så många andra klarar du dig nog utan jobb
Citera
2023-06-05, 16:53
  #18
Medlem
aktieutdelningar?
Citera
2023-06-05, 17:26
  #19
Medlem
TS har 2 + 8 miljoner. När han säljer bostaden så går 1 miljon till skatt och det behövs kanske 500 000 för renovering eller felvärderad tillgång. Det gör att han har 8,5 miljoner. Köpa en mindre lägenhet för 2,5 miljoner ger att han har kvar 6. Han har ju fortfarande 30 år kvar att bo och man vill definitivt inte bo i en hyresrätt om man inte behöver.

Avkastningen skulle jag räkna med är noll och äts upp av inflationen. TS har då 6 miljoner kronor i dagens penningvärde som ska räcka till han fyller 70 år och han får riktigt pension. 6 000 000 / 15 ger 400 000 per år eller 33 000 i månaden. Det är ju ingen skatt som behöver betalas så det ska ju gå bra att leva på.

Eftersom TS får 15 år kortare tid i yrkeslivet så kommer inte pensionen att bli så bra så det är klokt att inte bränna alla 33 000 kr utan spara lite tills han blir riktig pensionär.

Låt säga att TS har 28-30 000 att leva på i månaden. Det räcker för de flesta som är i yrkeslivet och har 5-6 veckors semester där man bränner pengar. Men för TS som kommer att ha livslång semester så kommer det att förbrukas mer pengar. Fler resor till utlandet och fler resor inom landet. Känns därför som att det är precis gränsfall att han kommer att klara sig ekonomiskt utan att känna sig begränsad. Optimalt hade varit att få in inkomster ytterligare en tid.
Citera
2023-06-05, 18:00
  #20
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS har 2 + 8 miljoner. När han säljer bostaden så går 1 miljon till skatt och det behövs kanske 500 000 för renovering eller felvärderad tillgång. Det gör att han har 8,5 miljoner. Köpa en mindre lägenhet för 2,5 miljoner ger att han har kvar 6. Han har ju fortfarande 30 år kvar att bo och man vill definitivt inte bo i en hyresrätt om man inte behöver.

Avkastningen skulle jag räkna med är noll och äts upp av inflationen. TS har då 6 miljoner kronor i dagens penningvärde som ska räcka till han fyller 70 år och han får riktigt pension. 6 000 000 / 15 ger 400 000 per år eller 33 000 i månaden. Det är ju ingen skatt som behöver betalas så det ska ju gå bra att leva på.

Eftersom TS får 15 år kortare tid i yrkeslivet så kommer inte pensionen att bli så bra så det är klokt att inte bränna alla 33 000 kr utan spara lite tills han blir riktig pensionär.

Låt säga att TS har 28-30 000 att leva på i månaden. Det räcker för de flesta som är i yrkeslivet och har 5-6 veckors semester där man bränner pengar. Men för TS som kommer att ha livslång semester så kommer det att förbrukas mer pengar. Fler resor till utlandet och fler resor inom landet. Känns därför som att det är precis gränsfall att han kommer att klara sig ekonomiskt utan att känna sig begränsad. Optimalt hade varit att få in inkomster ytterligare en tid.
Mycket blir billigare när man slutar jobbet.
Jag har mycket lägre mat kostnad. Äter 60% av vad jag gjorde när jag arbetade. Färre lunch ute.
Byter inte bil lika ofta.
Saknar reslust och behöver inte åka när det passar med jobbet. En resa i Sverige kan jag ta när vädret är bra. Har man bara några veckor semester blir det kanske till Medelhavet för att garantera att det inte regnar.
Köper mindre kläder för man behöver inte finkläder hemma.
Så jag tror att många räknar på kostnad men skulle bli överraskad av att det blir billigare.
Har man tröttnat på att jobba har man nog även tröttnat på det mesta övriga också. Så det blir billigare.
Citera
2023-06-05, 18:48
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
53 år och 2 MSEK kontant? 8 millar låsta i huset? Otroligt goda förutsättningar för ett härligt kapitel i livet.
Placera din förmögenhet i placeringskonton och spendera räntan på basutgifter i sydostasien eller annan plats av intresse. Du får säkert några tusen av tjänstepensionen också. Du kan leva ett väldigt trevligt liv ifall du spelar dina kort rätt. Har du inget som håller dig kvar i Sverige så ser jag inte varför du skulle vara kvar.
Jag bor gärna kvar i Sverige men har inga problem med att sälja huset och bosätta mig lite mer på landet. Det är inte dax än men jag är sjukt osugen på ett vanligt jobb. Pengar löser sig alltid, jag är mest intresserad av hur jag på bästa sätt gör det från 55.
Citera
2023-06-05, 18:50
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Mycket blir billigare när man slutar jobbet.
Jag har mycket lägre mat kostnad. Äter 60% av vad jag gjorde när jag arbetade. Färre lunch ute.
Byter inte bil lika ofta.
Saknar reslust och behöver inte åka när det passar med jobbet. En resa i Sverige kan jag ta när vädret är bra. Har man bara några veckor semester blir det kanske till Medelhavet för att garantera att det inte regnar.
Köper mindre kläder för man behöver inte finkläder hemma.
Så jag tror att många räknar på kostnad men skulle bli överraskad av att det blir billigare.
Har man tröttnat på att jobba har man nog även tröttnat på det mesta övriga också. Så det blir billigare.
Håller med om allt utom det sista. Jag har hobbys som jag brinner för och som kostar en del. Men jag kan även tjäna pengar på den.
Citera
2023-06-05, 18:51
  #23
Avstängd
Jag tror att alla under 55 kan glömma pension. Det blir att sluta jobba vid 70 och sedan leva på besparingar. Därefter soc.
Citera
2023-06-05, 18:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS har 2 + 8 miljoner. När han säljer bostaden så går 1 miljon till skatt och det behövs kanske 500 000 för renovering eller felvärderad tillgång. Det gör att han har 8,5 miljoner. Köpa en mindre lägenhet för 2,5 miljoner ger att han har kvar 6. Han har ju fortfarande 30 år kvar att bo och man vill definitivt inte bo i en hyresrätt om man inte behöver.

Avkastningen skulle jag räkna med är noll och äts upp av inflationen. TS har då 6 miljoner kronor i dagens penningvärde som ska räcka till han fyller 70 år och han får riktigt pension. 6 000 000 / 15 ger 400 000 per år eller 33 000 i månaden. Det är ju ingen skatt som behöver betalas så det ska ju gå bra att leva på.

Eftersom TS får 15 år kortare tid i yrkeslivet så kommer inte pensionen att bli så bra så det är klokt att inte bränna alla 33 000 kr utan spara lite tills han blir riktig pensionär.

Låt säga att TS har 28-30 000 att leva på i månaden. Det räcker för de flesta som är i yrkeslivet och har 5-6 veckors semester där man bränner pengar. Men för TS som kommer att ha livslång semester så kommer det att förbrukas mer pengar. Fler resor till utlandet och fler resor inom landet. Känns därför som att det är precis gränsfall att han kommer att klara sig ekonomiskt utan att känna sig begränsad. Optimalt hade varit att få in inkomster ytterligare en tid.
Jag tänkte jobba lite och därav frågan om skatt på arbete när man går i pension vid 55.
Sen har jag möjlighet att tjäna svarta pengar.
Det handlar inte om att ligga i soffan utan att vara helt fri.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback