Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-05, 13:41
  #1
Medlem
Jag är 53 och sitter just nu utan jobb men med ett års garanterad lön som kommer månadsvis. Den lönen kommer räcka ett år till utan problem. Så jag har inga problem att klara mig till 55. Som det känns nu så är jag inte sugen på att återgå till ett vanligt knegarliv och funderar på att gå i pension vid 55 och ta ut så mycket jag kan. Ska tillägga att jag bor väldigt billigt och har inga lån och 2 millar kontant. Är det någon som har några tips att ge och vad kan jag räkna med att få?
ITP har jag förstått att man får. Finns det något annat?
Får man arbeta som pensionär och åtnjuta lägre skatt som "riktiga" pensionärer gör.
Där måste det finnas rätt stora begränsningar antar jag? Jag vill jobba men bara när jag känner för det och med det jag vill.
Alla tips tas tacksamt emot.
Citera
2023-06-05, 13:44
  #2
Medlem
Sonny00s avatar
Den enda pension du kan ta ut från 55 års ålder är tjänstepension (om du har sådan). Jag är inte ens säker på att all tjänstepension går att ta ut så tidigt.
Citera
2023-06-05, 13:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den enda pension du kan ta ut från 55 års ålder är tjänstepension (om du har sådan). Jag är inte ens säker på att all tjänstepension går att ta ut så tidigt.
Någon eller ett par tusen räcker. Sen lite lågbeskattat arbete och svartjobb så klarar jag mig och kan leva gott.
Citera
2023-06-05, 14:03
  #4
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är 53 och sitter just nu utan jobb men med ett års garanterad lön som kommer månadsvis. Den lönen kommer räcka ett år till utan problem. Så jag har inga problem att klara mig till 55. Som det känns nu så är jag inte sugen på att återgå till ett vanligt knegarliv och funderar på att gå i pension vid 55 och ta ut så mycket jag kan. Ska tillägga att jag bor väldigt billigt och har inga lån och 2 millar kontant. Är det någon som har några tips att ge och vad kan jag räkna med att få?
ITP har jag förstått att man får. Finns det något annat?
Får man arbeta som pensionär och åtnjuta lägre skatt som "riktiga" pensionärer gör.
Där måste det finnas rätt stora begränsningar antar jag? Jag vill jobba men bara när jag känner för det och med det jag vill.
Alla tips tas tacksamt emot.

Räkna med runt 9-10 k netto i månaden när pensionen toppar åren efter 65 år och lägg 5.500 kr från ditt spatkaptal till det varje månad.

Hur är de två miljonerna placerade idag?
Citera
2023-06-05, 14:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Räkna med runt 9-10 k netto i månaden när pensionen toppar åren efter 65 år och lägg 5.500 kr från ditt spatkaptal till det varje månad.

Hur är de två miljonerna placerade idag?
Vanligt bankkonto. Har 8 millar låst i mitt hus.
Citera
2023-06-05, 14:13
  #6
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vanligt bankkonto. Har 8 millar låst i mitt hus.

Då har du goda förutsättningar att checka ut nu om du klarar dig på runt 12k i månaden!
Citera
2023-06-05, 14:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Då har du goda förutsättningar att checka ut nu om du klarar dig på runt 12k i månaden!
Ja, men har du koll på vad jag kan få ut per månad från staten?
Citera
2023-06-05, 14:45
  #8
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är 53 och sitter just nu utan jobb men med ett års garanterad lön som kommer månadsvis. Den lönen kommer räcka ett år till utan problem. Så jag har inga problem att klara mig till 55. Som det känns nu så är jag inte sugen på att återgå till ett vanligt knegarliv och funderar på att gå i pension vid 55 och ta ut så mycket jag kan. Ska tillägga att jag bor väldigt billigt och har inga lån och 2 millar kontant. Är det någon som har några tips att ge och vad kan jag räkna med att få?
ITP har jag förstått att man får. Finns det något annat?
Får man arbeta som pensionär och åtnjuta lägre skatt som "riktiga" pensionärer gör.
Där måste det finnas rätt stora begränsningar antar jag? Jag vill jobba men bara när jag känner för det och med det jag vill.
Alla tips tas tacksamt emot.
Vid 61 är första året du kan ta ut allmän pension. Övriga pensioner finns det speciella regler för som du får kolla speciellt på villkoren. Tänk på att när du tar ut dessa tidigt har du inget/få år kvar när du skall leva på den statliga pensionen vid t ex 70 års ålder. Pappa har en god vän som tog ut sina pensionspengar från 55 år. när han var 65 år hade han bara en usel statlig pension kvar att leva på och fick belåna huset vilket satte igång en karusell med många små privatlån som slutade med exekutiv auktion av huset (okey, det blev spritproblem också)
Jobba så länge du kan när du har fysiken/orkar mentalt. För en person med en månadsinkomst på 20.000 kr. är allmän pension 7.800 kr vid 61 års ålder pension. Om man går vid 67 år istället är pensionen 10.500.
Citera
2023-06-05, 15:03
  #9
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vid 61 är första året du kan ta ut allmän pension. Övriga pensioner finns det speciella regler för som du får kolla speciellt på villkoren. Tänk på att när du tar ut dessa tidigt har du inget/få år kvar när du skall leva på den statliga pensionen vid t ex 70 års ålder. Pappa har en god vän som tog ut sina pensionspengar från 55 år. när han var 65 år hade han bara en usel statlig pension kvar att leva på och fick belåna huset vilket satte igång en karusell med många små privatlån som slutade med exekutiv auktion av huset (okey, det blev spritproblem också)
Jobba så länge du kan när du har fysiken/orkar mentalt. För en person med en månadsinkomst på 20.000 kr. är allmän pension 7.800 kr vid 61 års ålder pension. Om man går vid 67 år istället är pensionen 10.500.
63 är tidigast numer för pension.
Citera
2023-06-05, 15:12
  #10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
63 är tidigast numer för pension.
Just det ja, från i år väl.
bra tack.
Då är skillnaden mindre: 8.600 till 10.500 (ser bara siffror från 2018, men skillnaden är väl ungefär densamma), 2000 kr kan jag tänka. mycket pengar om man bara har statlig pension å har man haft en lön på 30.000 kr blir skillnaden över 3.000 kr.
Citera
2023-06-05, 15:13
  #11
Medlem
53 år och 2 MSEK kontant? 8 millar låsta i huset? Otroligt goda förutsättningar för ett härligt kapitel i livet.
Placera din förmögenhet i placeringskonton och spendera räntan på basutgifter i sydostasien eller annan plats av intresse. Du får säkert några tusen av tjänstepensionen också. Du kan leva ett väldigt trevligt liv ifall du spelar dina kort rätt. Har du inget som håller dig kvar i Sverige så ser jag inte varför du skulle vara kvar.
__________________
Senast redigerad av twogirlsonecup 2023-06-05 kl. 15:19.
Citera
2023-06-05, 15:21
  #12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vanligt bankkonto. Har 8 millar låst i mitt hus.
Ställ dig i bostadskön om du bor i storstan så kan du sälja huset när pengarna är slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback