Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 13:55
  #37
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123m
Hej! Jag fick för 2,5 månader sedan konstanta muskelryckningar i båda vaderna. Blev mycket rädd och kort därefter spred det sig till hela kroppen. Det kommer en ryckningar i armen sen i låret sen i läppen. Ja det kan komma överallt och är hela tiden hela dagarna. Fortfarande mest i vaderna. Jag har varit till doktorn men de tror inte det beror på någon allvarligt. Men har svårt att tro att detta bara är stress. Har någon annan någon liknande erfarenhet?

Försvinner det när du rör på dig?
Citera
2024-04-27, 14:02
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdnaukhoff
Försvinner det när du rör på dig?
Ja det känns bättre när jag rör mig. Kan fortfarande känna lite. Vad tänkte du på?😊
Citera
2024-04-27, 14:10
  #39
Medlem
Kaninbebiss avatar
Jag hade muskelryckningar i hela kroppen i typ 10 månader. Jag är ju hypokondriker så jag blev ju livrädd givetvis. Men det var bara stress. Det gick över av sig själv.
Citera
2024-04-27, 15:19
  #40
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Du har BFS. Det är helt ofarligt.
Detta.

Jag fick detta 2017 och det började oxå i vaderna. Spred sig sedan till i stort sett överallt, t.o.m. skinkorna. Jag fick panik efter att ha konsulterat Dr. Google, så jag var helt säker på att jag fått ALS. Efter ett års tester av alla dess slag hittades ingen förklaring.

Så försökte att inte bry mig, och absolut inte googla. Har mer eller mindre försvunnit nu, kan ha nån ryckning då och då bara. Innan var det så mycket och kraftigt att det störde sömnen.

Så mitt råd; ignorera så gott det går, såvida du inte får andra symtom som muskelsvaghet/muskelatrofi.
Styrketränar du så har du ju stenkoll på hur stark du är, om inte så är det alltid bra att börja

Edit: Ju mer du gräver ner dig i detta, desto värre kommer det förmodligen att bli. Det finns egentligen bara en allvarlig sjukdom det skulle kunna vara, och den är 100% dödlig, så ändå inget att göra.
ALS börjar inte heller så ofta med muskelryckningar om jag minns rätt, och är dessutom extremt ovanlig.
__________________
Senast redigerad av Fangface 2024-04-27 kl. 15:23.
Citera
2024-04-27, 16:05
  #41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Detta.

Jag fick detta 2017 och det började oxå i vaderna. Spred sig sedan till i stort sett överallt, t.o.m. skinkorna. Jag fick panik efter att ha konsulterat Dr. Google, så jag var helt säker på att jag fått ALS. Efter ett års tester av alla dess slag hittades ingen förklaring.

Så försökte att inte bry mig, och absolut inte googla. Har mer eller mindre försvunnit nu, kan ha nån ryckning då och då bara. Innan var det så mycket och kraftigt att det störde sömnen.

Så mitt råd; ignorera så gott det går, såvida du inte får andra symtom som muskelsvaghet/muskelatrofi.
Styrketränar du så har du ju stenkoll på hur stark du är, om inte så är det alltid bra att börja

Edit: Ju mer du gräver ner dig i detta, desto värre kommer det förmodligen att bli. Det finns egentligen bara en allvarlig sjukdom det skulle kunna vara, och den är 100% dödlig, så ändå inget att göra.
ALS börjar inte heller så ofta med muskelryckningar om jag minns rätt, och är dessutom extremt ovanlig.

Sant, ryckningarna kommer först när muskeln är död, så ryckningar utan svaghet har inget med sjukdomen att göra. Förmodligen är TS nervsystem överbelastat av stress och ororn ger mer stress o.s.v.
Citera
2024-04-27, 16:31
  #42
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123m
Ja det känns bättre när jag rör mig. Kan fortfarande känna lite. Vad tänkte du på?😊

Då kan det vara restless legs. Det blir värre vid vila.

https://www.rlsforbundet.se/symtom-och-diagnos-rls/
Citera
2024-04-28, 10:01
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Detta.

Jag fick detta 2017 och det började oxå i vaderna. Spred sig sedan till i stort sett överallt, t.o.m. skinkorna. Jag fick panik efter att ha konsulterat Dr. Google, så jag var helt säker på att jag fått ALS. Efter ett års tester av alla dess slag hittades ingen förklaring.

Så försökte att inte bry mig, och absolut inte googla. Har mer eller mindre försvunnit nu, kan ha nån ryckning då och då bara. Innan var det så mycket och kraftigt att det störde sömnen.

Så mitt råd; ignorera så gott det går, såvida du inte får andra symtom som muskelsvaghet/muskelatrofi.
Styrketränar du så har du ju stenkoll på hur stark du är, om inte så är det alltid bra att börja

Edit: Ju mer du gräver ner dig i detta, desto värre kommer det förmodligen att bli. Det finns egentligen bara en allvarlig sjukdom det skulle kunna vara, och den är 100% dödlig, så ändå inget att göra.
ALS börjar inte heller så ofta med muskelryckningar om jag minns rätt, och är dessutom extremt ovanlig.

Okej,hur länge hade du mycket ryckningar innan det började avta?
Vad genomgick du för undersökningar?
Citera
2024-04-28, 10:15
  #44
Medlem
TS, Kan du inte lägga upp en film när du har muskelryckningar hela tiden?
Citera
2024-04-28, 15:34
  #45
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123m
Okej,hur länge hade du mycket ryckningar innan det började avta?
Vad genomgick du för undersökningar?
Det började med riktigt kraftiga i vaderna, vi snackar 5-10cm långa, som var mer eller mindre konstanta i två år. Ibland kunde de t.o.m. "fastna" indragna i nån sekund eller två.
Under den tiden fick jag även i resten av kroppen men absolut inte så stora eller så ofta, inget som störde.
Det enda som jag märkte skillnad av var 4000mg alvedon om dagen uppdelat på 4 intag. Då slutade det nästan helt. Körde det en vecka, men det var ju inte hållbart i längden.

Tester: Blodprover, ryggmärgsvätska, röntgen, EMG, kan missat nåt.
Citera
2024-04-29, 11:49
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Har haft muskelryckningar i ben, armar, händer, fötter, axlar, rygg, ansiktet, läpparna, hals, huvud- allt från små bubblanden under huden till kraftigare ryckningar som syns med blotta ögat. Har det fortfarande men det har dämpats de senaste månaderna. Har även haft fler symtom som muskelvärk och ledvärk och även vibrationer. Statisk träning som tex att hålla upp armar mm är jobbigt, eftersom det bränner i musklerna, en annan sak som uppstod i och med dessa symtom. Har testat otaliga ggr på gymmet om jag förlorat styrka eller funktion i mina muskler, men det har jag inte, styrkan är normal.

Vad dina symtom beror på vet jag inte, men jag kan säga som så att försök bara att släppa als-ångesten, för den är irrationell och helt obefogad. Jag har själv en historia bakåt med psykisk utmattning på grund av arbete, samt grav panikångest.

EDIT: Du kanske inte kan skicka/ta emot PM om du är ny medlem. Men skriv i så fall här istället.

Det låter precis som jag. Det kommer så fort jag sitter ner och hoppar runt överallt och det är någonstans hela tiden. Hur länge hade du utbredda muskelryckningar? Hur ofta kom dessa per dag?
Citera
2024-04-29, 12:00
  #47
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123m
Det låter precis som jag. Det kommer så fort jag sitter ner och hoppar runt överallt och det är någonstans hela tiden. Hur länge hade du utbredda muskelryckningar? Hur ofta kom dessa per dag?
Jag har haft mina utbredda ryckningar nu i drygt ett år och sju månader, i stort sett varje dag. Som värst var det på natten, ibland kunde jag inte sova på grund av kraftigare ryckningar i axlar och armar, då brukade jag vandra runt i stan på natten för att lindra besvären. Det extrema har dock minskat nu vilket jag är tacksam för, har dock ryck i tinningarna och på huvudet nattetid. Har även haft andra sensationer på huden i samband med dessa besvär, så som pirranden på huden som känns som det vore en stor insekt med vingar. Krypningar på huden och en känsla av att ett smetigt spindelnät ligger över ansiktet. Även skakig i händerna har förekommit men det har blivit bättre. Har även haft mystiska vibrationer i exempelvis fötterna, det har vibrerat precis som en mobil på ljudlöst som ringer, flera ggr har jag trott att jag haft mobilen vid fötterna, men det har inte varit så, även vibrationer i magen av samma sort. Har även knackande vibrationer som känns inne i benen och i början så hade jag huggande känsla som smärtsamma blixtar i benen som gick ut i fötterna men bara någon kort sekund. Dessa har dock upphört.
__________________
Senast redigerad av Pinoputchin 2024-04-29 kl. 12:06.
Citera
2024-04-29, 12:11
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123m
Hej! Jag fick för 2,5 månader sedan konstanta muskelryckningar i båda vaderna. Blev mycket rädd och kort därefter spred det sig till hela kroppen. Det kommer en ryckningar i armen sen i låret sen i läppen. Ja det kan komma överallt och är hela tiden hela dagarna. Fortfarande mest i vaderna. Jag har varit till doktorn men de tror inte det beror på någon allvarligt. Men har svårt att tro att detta bara är stress. Har någon annan någon liknande erfarenhet?

Droger/läkemedel?

Alkohol/kaffe vanor? Båda extremt vätskedrivande som på sikt kan orsaka kramper/muskelryck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback