Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 20:28
  #13
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om ett kränkande inlägg raderas beror det sannolikt på att det bedömt bryter mot forumets regler.

En kränkning är i sig inte ett regelbrott.
I så fall kan de göra som starke adolf och meddela om vilken regel det handlar om. inte bara låta mig sitta där och gissa vad jag skrev som var fel.
Citera
2024-04-26, 20:33
  #14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
I så fall kan de göra som starke adolf och meddela om vilken regel det handlar om. inte bara låta mig sitta där och gissa vad jag skrev som var fel.
När inlägg raderas utan varning är det till 99% för att det är OT.

Det skulle krävas alldeles för mycket jobb att meddela om varje radering.
Citera
2024-04-26, 20:42
  #15
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Rent generellt är jag för att bryta ut i mycket större utsträckning än vad som görs.

I det exempel du tar upp har jag svårt att tänka mig att det skulle spåra ur totalt. Men ta att någon vill diskutera hur man bäst injicerar heroin. Tycker du att tråden ska fyllas av folk som inte tycker att man ska knarka? Eller i tatuerarforumet, där i princip varje tråd förpestas av folk som känner att de måste berätta att det bara är wt som tatuerar sig.
Jag förstår att det finns uppenbart situationer där det är kontraproduktivt med klagomål.
Det finns dock en gräns. Frågar någon hur man tillagar kyckling och tråden fylls med varningar om att läkemedelsverket kommit ut med info om att det är förorenat med arsenik, då kan ju ett sådant inlägg få stå kvar, om det nu är grundat med citat och länk. Och andra sidan om det är ren ideologisk smörja, om att äta kyckling är mord eller liknande, så bör det faktiskt också få stå kvar även fast jag inte tycker det. Däremot om det är trams, man blir bög av att äta kyckling, då kan det tas bort.
Citat:
Du skickar PM till valfri mod i det forumet och frågar vem som tog bort ditt inlägg. Sen hör du av dig till den moderatorn och ber om en förklaring.
Jag vet ju inte ens om det finns spår av mina inlägg kvar. Kan man inte bara få ha sina inlägg stå utan diskussion. Det blir så tidsödande och jag ger upp istället.
Citera
2024-04-26, 21:02
  #16
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Skulle inte fb upplevas ”roligare” om alla kommentarer och trådar förutom spam va kvar?

Är det bara jag som tycker det?

Då skullle de bli ett diskussionsforum på riktigt enligt mig.

Era åssikter på varför och varför inte tack!
Det finns säkert ett hundratal trådar på temat om varför Flashback modereras. Ja, det är antagligen bara du som tycker det. Vem orkar bläddra sig igenom allt trams i ett omodererat forum?
Citera
2024-04-26, 22:09
  #17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Frågan kan tyckas banal, svaren självklara, men jag tycker själv att man bör ställa sig den frågan hela tiden.

Vad är syftet med att moderera inlägg och trådar på ett forum som kan läsas av alla?

Jag kan börja med vad det INTE är:
- Det är INTE ett sätt för en skara utvalda medlemmar att få bruka "makt" och känna sig speciell. Vi är ju ändå anonyma de flesta av oss, så det skulle vara en speciell sorts personlighet som känner någon maktberusning av att städa i andras dravel.

- Det är INTE något krav från annonsörer, myndigheter eller andra påtryckargrupper.

Syftet är helt enkelt att utöka yttrandefriheten så långt det går.

Det kan tyckas paradoxalt - att censurera skulle öka yttrandefrihet.

Så här tänker jag.

Någon medlem vill diskutera en fråga som den funderat över. Låt oss ta "Bästa dimensionerna på ett kvastskaft" som exempel.

Då skapar den exemplariske medlemmen en tråd i det ämnet, i ett forum som handlar om verktyg, underforumet städverktyg.

I denna tråd vill medlemmen diskutera det ämnet.

Men, så kommer andra och vill diskutera VARFÖR ska man städa överhuvudtaget? Och vips, så har tråden om dimensionerna på ett kvastskaft förvandlats till en diskussion om hygien. Och den exemplariske medlemmen får aldrig något svar på sin fråga.

Alltså har dennes yttrandefrihet förminskats, genom att vi tillåtit andra att kapa tråden.

Ja, detta är ett banalt exempel, men jag tror de flesta kan själva komma på bättre exempel.

Detta är skälet till att vi har forum, så man ska hitta rätt grupp trådar, och att vi håller hårt på att ämnet skall följas, så att trådskaparen och andra intresserade ska kunna dryfta sin fråga.

Sen tillkommer netikett, lagkrav och annat som tvingar oss till vissa regler.
Citera
2024-04-27, 00:15
  #18
Medlem
Olduvais avatar
Det största problemet med "moderering" på flashback är att det inte syns när någonting tagits bort. Inlägg #5 blir inlägg #4 om #4 tas bort, t.ex. Och den som skrev inlägg #4 får inte ens veta om det. Man vet inte hur mycket påverkan som moderatorer haft på en tråd. Och moderatorer är ju som de är
Citera
2024-05-05, 10:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Det största problemet med "moderering" på flashback är att det inte syns när någonting tagits bort. Inlägg #5 blir inlägg #4 om #4 tas bort, t.ex. Och den som skrev inlägg #4 får inte ens veta om det. Man vet inte hur mycket påverkan som moderatorer haft på en tråd. Och moderatorer är ju som de är
Ibland klickar man på ämnen där en större delen saknas och man undrar vad som har hänt.
Citera
2024-05-05, 11:30
  #20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Ibland klickar man på ämnen där en större delen saknas och man undrar vad som har hänt.

Det är ju ingenting att undra över. Inlägg har raderats. Till övervägande del för 0.03.

Allt i enlighet med forumets devis. Trådar modereras mest på grund av denna.
Citera
2024-05-06, 06:36
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju ingenting att undra över. Inlägg har raderats. Till övervägande del för 0.03.

Allt i enlighet med forumets devis. Trådar modereras mest på grund av denna.

Jag menar att det ändå ska gå att se raderade inlägg.
Citera
2024-05-08, 21:57
  #22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Era åssikter på varför och varför inte tack!

Vet inte om du noterat det, men det finns en väldig massa användare på Flashback, som inte är ett smack intresserade av själva ämnet i en tråd. De är kanske intresserade av att göra sig lustiga, att få en kul reaktion, att avreagera sig eller kanske rent av att kapa diskussionen och prata om någon egen käpphäst.
Flashback var väldigt löst modererat i början, och om du kollat några trådar från den tiden så var det extremt ofokuserat och rörigt. Framför allt fick inte TS svar på sin fråga, och tråden handlade efter bara någon sida om något helt annat än vad som var meningen. Särskilt läsvärda trådar är det inte.

Så, nej. Ett omodererat forum är ingen bra idé. Det blir bara skit av alltihop.
Citera
2024-05-08, 23:07
  #23
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Det är bara på Flashback som ämnet måste vara lika smalt som en 0,10 mm tunn fiskelina.

I den verkliga världen kan man bredda diskussionen med en 1,1 mm tjock fiskelina.
Citera
2024-05-09, 08:55
  #24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Det är bara på Flashback som ämnet måste vara lika smalt som en 0,10 mm tunn fiskelina.

I den verkliga världen kan man bredda diskussionen med en 1,1 mm tjock fiskelina.

Om man vill diskutera tjockleken på fiskelinor i stället för moderering går det utmärkt att göra det i (FB) Jakt, fiske och vildmark.

Flashback Forum är för övrigt en del av den verkliga världen/irl.
Även utanför Flashback Forum, eller afk om man så vill, brukar diskussioner om specifika ämnen ha avgränsningar. Det blir liksom osammanhängande och svårt att delta i en diskussion om exempelvis trådlösa hörlurar och någon som deltar i diskussionen drar in på ett sidospår om hönsbuljong...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback