Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-23, 15:08
  #1
Medlem
grimgor93s avatar
tjena , jag undrar om gibson eller speciellt en gibson sg är de bästa gitarrerna för black metal??
Citera
2009-09-23, 15:11
  #2
Medlem
är inte Flying V eller Explorer bättre för det?
Citera
2009-09-23, 15:12
  #3
Medlem
grimgor93s avatar
vet inte det är därför jag frågar
Citera
2009-09-23, 15:14
  #4
Medlem
jag vet inte vilket som är bäst, det beror väl på vad man själv gillar att spela på och så. men spontant så kan jag inte komma på att jag sett någon black metalgitarrist med en gibson SG, de håller sig mer till gitarrer som är bra för shredding, typ flying v eller explorer.
Citera
2009-09-23, 15:20
  #5
Medlem
grimgor93s avatar
ok, jo själv har jag en sg och tycker den är skitgrym, lättspelad, lätt, och asgrym på alla sätt...

det beror väl på gearet också, jag kör på en marshall förstärkare och en berhringer ultra metal dist pedal
Citera
2009-09-23, 15:25
  #6
Medlem
Kalmantos avatar
Klart det funkar att styra till ett stenhårt ljud på en SG. Frågan e väl om det estetiskt sett är så jävla snyggt i ett black metal band?

Ser klart bättre ut med Gibson Flying V. Kolla bara på Sebastian Ramstedt i Necrophobic/Nifelheim. Skitbra ljud, ser coolt ut... och han spelar som en gud...
Citera
2009-09-23, 15:28
  #7
Medlem
grimgor93s avatar
jovisst, det är väl en smaksak, själv tycker jag att en sg ser jävligt stenhård ut speciellt med ''hornen'', men kul att ni kunde svara så snabbt, jag är inte så kunnig i black metal, lyssnar bara på burzum, darkthrone och mayhem av de norska, venom, bathory och celtic frost av den första vågen, så jag vet inte så mycket om de ''andra'' banden, skulle bara höra mig för lite...
Citera
2009-09-23, 19:49
  #8
Medlem
Jag har en polare som körde gibson i vårat metal band (var dock death). men har du en bra förstärkare med feta disten går väl det mesta^^
Citera
2009-09-23, 19:55
  #9
Medlem
The Meatballs avatar
Euronymous körde med en Les Paul, har även för mig att han använde en SG. Dock så är det inte gitarren det hänger på, utan gitarristen.
Citera
2009-09-23, 20:35
  #10
Medlem
Axegrinders avatar
det viktigaste är att du har en sjusträngad gitarr! märke är mindre viktigt.
iaf om du ska spela primitiv neandertalar black som jag gör!
Citera
2009-09-23, 21:16
  #11
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axegrinder
det viktigaste är att du har en sjusträngad gitarr! märke är mindre viktigt.
iaf om du ska spela primitiv neandertalar black som jag gör!

Sjusträngad gitarr??? I death o black metal??? Hahahaha... Fan va töntigt...
Citera
2009-09-23, 21:21
  #12
Medlem
Gud#742s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmanto
Sjusträngad gitarr??? I death o black metal??? Hahahaha... Fan va töntigt...
Det ger ju stora fördelar om man vill stämma ner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback