Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-09, 12:32
  #1
Medlem
Von0bens avatar
Jag ställde detta som OT-fråga i en tråd, och någon sa att Stockholm skulle ha fler invånare.

Men å andra sidan räknar man stockholm efter hur många som bor i själva stadsbebyggelsen handlar det om 296 000

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_innerstad)

Själv tycker jag Köpenhamn känns större, dvs har en större innerstadsbebyggelse än Stockholm. Vad tycker ni? Kan det klargöras vilken av städerna som är störst gällande själva stenstaden/innerstaden?

Stockholmare har en tendens att räkna med alla möjliga förorter när det skall räknas folkmängd, och gärna tomma grönområden utanför stan när ytan skall mätas.. Så det kan bli lite knivigt..
Citera
2009-12-09, 12:47
  #2
Medlem
Köpenhamn har ju, till skillnad från Stockholm, ingen skarpt avgränsad innerstad så jag tror att det är svårt att säga med någon säkerhet.

Den som är väldigt intresserad i ämnet kan antagligen räkna sig fram till en någotsånär uppskattning av Köpenhamns stenstadsbefolkning. Min gissning är att det görs enklast med hjälp av Wikipedia och GoogleMaps. Räkna igenom Köpenhamns många små bydelar, invånarantal finns på Wikipedia, och jämför med GoogleMaps för att se vilka som verkar ha stenstadsbebyggelse. Lämpligtvis börjar man inifrån och jobbar sig ut. Startpunkten bör med andra ord vara Indre By (http://da.wikipedia.org/wiki/Indre_By_(K%C3%B8benhavn)).
Citera
2009-12-09, 13:02
  #3
Medlem
Avsiktarens avatar
Man borde verkligen flytta ut lite statliga verk från Stockholm för som jag ser det är den enda del i Stockholm som det verkar som om folk vill bo i är innerstaden.
Citera
2009-12-09, 13:26
  #4
Medlem
R.Mutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Man borde verkligen flytta ut lite statliga verk från Stockholm för som jag ser det är den enda del i Stockholm som det verkar som om folk vill bo i är innerstaden.

Det där tror jag håller på att ändras, det är många yngre som hellre bor i/runt Hägersten än innerstan.

Sen bland barnfamiljer är det såklart många som föredrar att bo utanför innerstan.
Citera
2009-12-09, 19:51
  #5
Medlem
Halvklurigt att få fram någon klar siffra för KBH eftersom det som sagt inte finns alls samma klara gränser för innerstadsbebyggelsen. Men det är rätt uppenbart att stan är betydligt större än Sthlm - det räcker med att ta Indre by, brokvarteren, Christianshavn och Frederiksberg (majoriteten bor i kvartersbebyggelse även om det finns villor på andra sidan Frederiksbergs Have, stadsdelen sträcker sig ju hela vägen in till sjöarna) för att komma upp i 340-350 000. Sen får man sitta och lusläsa kartan om man vill komma fram till hur stora delar av Bispebjerg, Kongens Enghave, Valby, Amager och Sundby som är ren stadsbebyggelse.

Ska jag ta en vild gissning tippar jag på 400-450 000 i det som kan kallas för staden Köpenhamn.

Något som för övrigt är rätt lustigt är hur enhetligt KBH är när det gäller kvartersbebyggelsen. Det är verkligen en stad i fem våningar - med några undantag som sticker upp här och var. Om det finns någon byggnads- eller regelteknisk anledning till det vet jag inte men det är otroligt vanligt med just femvåningshus.
__________________
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2009-12-09 kl. 19:59.
Citera
2009-12-09, 21:27
  #6
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Något som för övrigt är rätt lustigt är hur enhetligt KBH är när det gäller kvartersbebyggelsen. Det är verkligen en stad i fem våningar - med några undantag som sticker upp här och var. Om det finns någon byggnads- eller regelteknisk anledning till det vet jag inte men det är otroligt vanligt med just femvåningshus.

OT: Vad jag fått lära mig under min otroligt korta historielektion här i Köpenhamn, så har det tydligen med brandsäkerhet att göra, typ att inte stegarna ifrån brandbilarna sträckte sig högre än 5 våningar, eller så. Kan vara felinformerad, men det är det jag fått höra. (Bor på femte våningen, givetvis utan hiss).

OnT: Men ja, mitt intryck är också att Köpenhamn är större, och mycket har nog att göra med att man inte riktigt har någon uppfattning om var staden tar slut. Dock kan jag ju inte basera det på mer än just en känsla.
Citera
2009-12-10, 13:48
  #7
Medlem
SexyBeasts avatar
Med stockholmska mått mätt så skulle Köge, Hilleröd och Roskilde tillhöra Köpenhamn.
Citera
2009-12-10, 13:53
  #8
Medlem
Von0bens avatar
Det är rätt intressant att titta på köpenhamn ovanifrån i google maps
Det har ett spännande ramverk av nån sorts vallgravar, nästan som ett fort.
Det finns några intressanta former, dels "tandraden", dels "stjärnan" uppe till vänster:

http://easycaptures.com/fs/uploaded/444/8085551264.jpg
__________________
Senast redigerad av Von0ben 2009-12-10 kl. 13:59.
Citera
2009-12-10, 13:58
  #9
Medlem
Von0bens avatar
Känner någon till en webkarta med streetview-funktion för köpenhamn?
Google maps verkar inte ha streetview eller snett ovanifrån-perspektiv på Köpenhamn.
Kunde vara intressant om man vill göra sig en uppfattning om tätheten i olika kvarter.

Edit: Den här hade iaf utsiktsvy: http://kartor.eniro.se/m/M7HDl
__________________
Senast redigerad av Von0ben 2009-12-10 kl. 14:09.
Citera
2009-12-10, 14:14
  #10
Medlem
krak.dk är bra.

Och ja, det är faktiskt gamla befästningsvallar. Det gamla KBH sträckte sig mellan Christianshavn och Sjöarna (som är mitt försvenskade namn på dammarna som skiljer Indre by från brokvarteren). Fram till, jag tror det var mitten av 1800-talet, fick man inte bebygga området utanför Sjöarna men när folk flyttade in till KBH fanns det till sist inte plats nog och stadsdelarna utanför Sjöarna växte upp. Nörrebro var mer eller mindre kåkstad sent 1800-tal, tidigt 1900-tal.
Citera
2009-12-11, 15:19
  #11
Medlem
Frågan har ett antal aspekter, men om du med ditt uttryck "stenstad" menar
den del av stadskärnan som består av övervägande 20-tals bebyggelse eller äldre, så är Köpenhamn något större. Arbetar själv i Köpenhamn dagligen och besöker Sthlm ca 1 gång per månad. Köpenhamns kommun (som till ca 70% består av bebyggelse med övervägande del hus från 20-talet eller äldre, har ca 400 000 inv, till det kan läggas ca 150 000 från Frederiksbergs kommun.
I Stockholm är det väl i princip det som ligger inom tullarna plus ev en del av Solna och ev något kring Liljeholmen, min uppskattning är att det rör sig om max 350 000 invånare. Å andra sidan har Köpenhamn mycket större andel bostadshus i centrum. Så ytmässigt blir jag lite tveksam. En sak är i alla fall klar. Köpenhamn är mycket mer nedgången än Stockholm. De rika är visserligen rikare, men även i det inre Köpenhamn finns ytterst nedgångna områden. Fick jag välja skulle det bli Sthlm alla gånger, trots att jag är skaaauuuuning
Citera
2009-12-11, 15:26
  #12
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
krak.dk är bra.

Och ja, det är faktiskt gamla befästningsvallar. Det gamla KBH sträckte sig mellan Christianshavn och Sjöarna (som är mitt försvenskade namn på dammarna som skiljer Indre by från brokvarteren). Fram till, jag tror det var mitten av 1800-talet, fick man inte bebygga området utanför Sjöarna men när folk flyttade in till KBH fanns det till sist inte plats nog och stadsdelarna utanför Sjöarna växte upp. Nörrebro var mer eller mindre kåkstad sent 1800-tal, tidigt 1900-tal.

Jepp, precis som ni säger så är Köpenhamn faktiskt väldigt avgränsat. Hela området innanför söerne har ett postnummer som börjar på 1xxx medans det bortom söerne börjar på 2xxx. Redan i Nörrebro så befinner vi oss i Kbh N (norra delen) osv, medans innerstaden betecknas city. Så Köpenhamns innerstad är egentligen väldigt liten, faktiskt mindre än Stockholm. Dock kan man lugnt påstå att Köpenhamn har fler med tätt liggande bostadsområden bortom söerne än vad Stockholm har. Överlag känns Stockholm inte alls som en kompakt stad utan mer som en massa småbyar, speciellt med tanke på förorterna som i Köpenhamn ligger mycket tätare på stadskärnan. T.ex. är det 20 minuters tågresa till Roskilde som betecknas som en egen kommun.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback