Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-11, 09:07
  #1
Medlem
Harboes avatar
Nu behöver jag hjälp av alla er där ute med problemlösarförmåga!
Följande har hänt, en 25-hästars styrpulpetsbåt á 3 m togs inte upp i tid relaterat till lathet och i viss mån brist på tid.
Båten är nu fastfrusen i isen intill en brygga, finns också mycket is inuti båten eftersom en hel del regnvatten samlats där på något konstigt sätt

Det finns möjlighet att köra fram en fyrhjuling för att dra upp båten, men först måste problemet med isen lösas!

Vad göra?
Citera
2010-01-11, 09:08
  #2
Medlem
Kazjurols avatar
Häll kokande vatten över den
Citera
2010-01-11, 09:12
  #3
Medlem
FetFulElaks avatar
Motorsåg alt. yxa för att hugga runt den.

Det är nog lättare att hugga loss den än att smälta isen...
Citera
2010-01-11, 09:17
  #4
Medlem
micaeles avatar
Manuellt arbete medelst yxa eller annat slagverktyg är nog det enda. Om du inte har tillgång till sprängämnen...
Citera
2010-01-11, 09:19
  #5
Medlem
Harboes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
Häll kokande vatten över den

Det är för mycket is för att det skulle vara lönsamt.


Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Motorsåg alt. yxa för att hugga runt den.
Det är nog lättare att hugga loss den än att smälta isen...

Även om jag hackar loss den kommer det vara så pass mycket is kvar som är fastfruset så att jag inte kan dra upp den, inte ens med fyrhjulingen.

Vad tror ni om att hälla glykol i båten får att få isen att smälta?
Citera
2010-01-11, 09:23
  #6
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harboe
Det är för mycket is för att det skulle vara lönsamt.




Även om jag hackar loss den kommer det vara så pass mycket is kvar som är fastfruset så att jag inte kan dra upp den, inte ens med fyrhjulingen.

Vad tror ni om att hälla glykol i båten får att få isen att smälta?
Enklast är att vänta på islossningen, med risk att att isen ev trycker sönderbåten. Eller så hugger du upp en vak runt den och tar hjälp av en kranbil/mobilkran
Citera
2010-01-11, 09:37
  #7
Medlem
Harboes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Enklast är att vänta på islossningen, med risk att att isen ev trycker sönderbåten. Eller så hugger du upp en vak runt den och tar hjälp av en kranbil/mobilkran

Kranmobil alt. mobilkran finns ej att tillgå
Att vänta på islossningen är alltid ett alternativ, fast det får väl räknas som en sista utväg.
Citera
2010-01-11, 09:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harboe
Det är för mycket is för att det skulle vara lönsamt.




Även om jag hackar loss den kommer det vara så pass mycket is kvar som är fastfruset så att jag inte kan dra upp den, inte ens med fyrhjulingen.

Vad tror ni om att hälla glykol i båten får att få isen att smälta?

Glykol är dels oerhört giftigt så det är inte jättebra att hälla det i vattnet, plus att du kommer behöva ENORMA mängder för att smälta loss även en liten båt, om det ens går alls... Glykol är inte tillräckligt billigt för att det ska löna sig. Smälta isen kan du nog glömma, du får försöka hacka och såga båten fri.
Citera
2010-01-11, 09:55
  #9
Medlem
Harboes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Glykol är dels oerhört giftigt så det är inte jättebra att hälla det i vattnet, plus att du kommer behöva ENORMA mängder för att smälta loss även en liten båt, om det ens går alls... Glykol är inte tillräckligt billigt för att det ska löna sig. Smälta isen kan du nog glömma, du får försöka hacka och såga båten fri.

Ok, tack för det. Var osäker själv på glykollösningen
Låt säga att jag lyckas såga upp ganska nära båten med motorsåg. Då återstår isen i båten som tynger ned den och gör det omöjligt att dra upp pga vikten. Skulle det funka att tejpa fast en värmepistol får att få bort isen i båten?
Tankar?
Citera
2010-01-11, 09:57
  #10
Medlem
Krafses avatar
Slå sönder isen vafan! Hur svårt ska det vara!? Ta med en gruvslägga och banka sönder isen runt båtjäveln. Guuuuud alltså., man häpnar. Dessa 90-talister, de kan inte tänka logiskt alls!
Citera
2010-01-11, 09:58
  #11
Medlem
Kazjurols avatar
Känner du inga som har hästar?
Bara koppla för dom framför båten och dra upp
Citera
2010-01-11, 09:59
  #12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kan man inte testa med att hälla grovsalt inuti båten så att isen smälter?

Ibland när det är isigt vid ingångarna till husen här i mitt bostadsområde häller vaktmästaren på grovsalt och då smälter isen jättesnabbt så det vore kanske nåt att testa åtminstone
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback