Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-05, 14:16
  #13
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Du skriver endast utifrån att en 18+ skulle ha sex med en 14-åring, verkar det som. Anser du att ditt resonemang även gäller om det skulle varit en 15-åring som haft sex med 14-åringen?

Nej, verkligen inte. Lagen, vad jag vet, ser inte heller lika hårt på om en 15-åring har sex med en 14-åring, då åldersskillnaden inte är markant och att därmed den psykiska mognaden är på samma nivå och att de utforskar varandra sexuellt är inget varken jag eller lagen lägger sig i.
Citera
2010-02-05, 14:22
  #14
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
Varför inte tillåta incest och annat också, så länge det är ett samtycke. Barn i den åldern kan bli lurade av sina föräldrar att det är normalt och då är det individens fel att hon är så korkad.

Många här tror dessvärre här förmodligen att barn kan fatta alla beslut med alla avväganden och därmed friheter som en vuxen har.
Citera
2010-02-05, 14:40
  #15
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Många här tror dessvärre här förmodligen att barn kan fatta alla beslut med alla avväganden och därmed friheter som en vuxen har.
Det tror jag bara TS och StAugustin med gelikar tycker.
Citera
2010-02-05, 15:01
  #16
Medlem
GregerMoeks avatar
Själv tycker jag 15 är en rätt bra gräns. Det är omöjligt att fastställa en ålder där kärringar eller gubbar är redo för sex dock. För i helvete vissa 15åringar ser ut som 18 och andra ser ut som 11. Mognaden är olika för oss alla men eftersom man blir straffmyndig vid ungefär samma tid så anser jag väl att det är en rätt okej ålder att även ha denna gräns.

Jag har hört det ryktas att byxmyndighetsåldern för män och kvinnor är olika, men jag vet inte och är så lat att jag inte ens googlar saken.
Citera
2010-02-05, 15:02
  #17
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det tror jag bara TS och StAugustin med gelikar tycker.

Hoppas jag verkligen. Jag är anser mig också vara liberal när jag säger det jag hittills sagt i den här tråden. Det TS vill är ingen liberal ide i mitt tycke, snarare oerhört oliberal och frihetskränkande.
Citera
2010-02-05, 15:11
  #18
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMoek
Själv tycker jag 15 är en rätt bra gräns. Det är omöjligt att fastställa en ålder där kärringar eller gubbar är redo för sex dock. För i helvete vissa 15åringar ser ut som 18 och andra ser ut som 11. Mognaden är olika för oss alla men eftersom man blir straffmyndig vid ungefär samma tid så anser jag väl att det är en rätt okej ålder att även ha denna gräns.

Jag har hört det ryktas att byxmyndighetsåldern för män och kvinnor är olika, men jag vet inte och är så lat att jag inte ens googlar saken.

Det är samma byxmyndighetsålder för både män och kvinnor, så, det är bara galna rykten du hört.

Om folk ser mogna ut kan ha ganska lite med huruvida psykiskt mogen man är. Är man 14 är man väldigt mycket fortfarande ett barn även om man kan se ut som 20.
__________________
Senast redigerad av Ålen 2010-02-05 kl. 15:13.
Citera
2010-02-05, 15:48
  #19
Medlem
Luktar lite Lafave om AmandaPanda efter den här tråden.



15 är väl en ganska vettig gräns, sen får väl vidare bedömning även göras. Annars är jag brottsling då jag hade sex med en 14åring vid 15 år, det vill vi ju inte.
Citera
2010-02-05, 15:48
  #20
Medlem
En helt avskaffad åldersgräns vore nog inte så bra, men jag kan tänka mig att sänka gränsen för att vara på samma nivå som vissa andra länder i Europa. Serbien, Albanien, Bulgarien, Kroatien, Estland, Tyskland, Ungern och Italien är några länder där gränsen är 14. I Spanien är gränsen 13. Att sänka gränsen till 14 verkar rätt vettigt.
Citera
2010-02-05, 15:58
  #21
Medlem
GregerMoeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Det är samma byxmyndighetsålder för både män och kvinnor, så, det är bara galna rykten du hört.

Om folk ser mogna ut kan ha ganska lite med huruvida psykiskt mogen man är. Är man 14 är man väldigt mycket fortfarande ett barn även om man kan se ut som 20.

Jo antog att det var dumma rykten. Och jag menade både fysiskt och psykisk mognad. Min poäng var att jag anser att det är svårt att bedömma båda dessa faktorer, och därför tycker jag att 15 år är en rätt bra ålder för denna gräns. Det finns omogna över 15 och ja.. som jag sa.

Var lite allmänt nyfiken på vilken ålder eller vilken sorts gräns trådskaparen ville föreslå, antar att det bara är frågan om samtycke?
Citera
2010-02-05, 16:30
  #22
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
En helt avskaffad åldersgräns vore nog inte så bra, men jag kan tänka mig att sänka gränsen för att vara på samma nivå som vissa andra länder i Europa. Serbien, Albanien, Bulgarien, Kroatien, Estland, Tyskland, Ungern och Italien är några länder där gränsen är 14. I Spanien är gränsen 13. Att sänka gränsen till 14 verkar rätt vettigt.

15, 14 eller 13 så måste alltid ett vuxet ansvar gälla även då lagen inte kräver det. Detta ansvar kan TS tänka sig att vi alla kan leva helt utan och dessutom gå ett steg längre och avskaffa helt åldersgräns därför det är ett kommunistiskt förtryck. De flesta av oss fattar och har common sense, kommunister som antikommunister, att det är lite off moraliskt i skallen på den myndig som ligger med en 14-åring och inte tycker det är utnyttjande bara för att det finns samtycke ifrån barnet vilket genast tar ifrån den vuxne skyldighet till ansvar och därmed gör det så oliberalt som det kan bli. Att helt sloppa åldergräns gynnar bara förövaren, barnet och resten av samhälle kan leva utan sådant förtryck.
Citera
2010-02-05, 16:42
  #23
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Skitdålig idé. Om något borde åldersgränsen höjas med tanke på hur dåligt ansvar snorungarna tar för sina sexvanor...
Citera
2010-02-05, 16:47
  #24
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Skitdålig idé. Om något borde åldersgränsen höjas med tanke på hur dåligt ansvar snorungarna tar för sina sexvanor...
Vilka dåliga konsekvenser skulle 15-åringars sex kunna ha menar du? Vad är det för mystiska egenskaper som mognar fram under ens tre första byxmyndiga år som gör att man sedan kan ha sex utan dessa (vilka?) dåliga konsekvenser?

Så länge det handlar om två frivilliga personer som har skyddat sex med varandra så kan jag verkligen inte se problemet. Applicera resonemanget på en annan fysisk njutning typ träning eller massage och det låter helt bisarrt.

Undantaget från det jag påstår här är personer med maktställning över den andra, lärare bör inte ha sex med elever och allt för gamla bör inte ha sex med allt för unga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback