Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-05, 12:21
  #1
Avstängd
AmandaPandas avatar
Jag anser att staten kränker individens rättigheter när den kallar samtyckande sex med 14-åringar för "våldtäkt". Gränsen borde gå vid samtycke, inte vid en viss födelsedag. Individen själv, inte staten, vet bäst när han eller hon är redo för sex. Att ha en absolut åldersgräns för sex bygger på kommunistiska ideér, typ "om inte några kan så skall heller ingen annan få göra det" och "det måste vara lika för alla". Därför anser jag att detta statliga övergrepp att definiera samtyckande sex med 14-åringar som våldtäkt och spärra in oskyldiga människor i fängelse omedelbart skall avskaffas.
Citera
2010-02-05, 12:27
  #2
Medlem
Whiles avatar
Du har rätt i det du säger.
Men jag tror problemet blir att våldtäktsmän lättare kommer undan?
Citera
2010-02-05, 12:34
  #3
Avstängd
AmandaPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av While
Du har rätt i det du säger.
Men jag tror problemet blir att våldtäktsmän lättare kommer undan?

Vid ev. anmälan skall individuell prövning skall ske för att fastställa om samtycke funnits. Fokus skall ligga på samtycke, inte på en viss födelsedag.
Citera
2010-02-05, 12:45
  #4
Medlem
GregerMoeks avatar
Jag är beredd att hålla med, till viss del, på det mesta men att dessa regler skulle härstamma från kommunismen och sådant är lite skumt.
Vilken sorts gräns skulle vi ha eller skulle vi avskaffa alla gränser?
Finns säkert många som anser att 11åringar som samtycker har lika mycket rätt som andra. Men du föreslår en slags samtycknadsgräns då, antar jag.
Att mogna tar ju tid.
Citera
2010-02-05, 13:05
  #5
Medlem
Fantomernas avatar
Du har rätt i mycket du säger men samtidigt så måste man ha någon gräns. Jag menar, är det ok att ha sex med en åttaåring ifall denne sagt att det är okej? Det tycker inte jag.
Citera
2010-02-05, 13:39
  #6
Medlem
Ålens avatar
En jävligt dålig ide. Om en minderårig samtycker till sex med en myndig är det lika illa då förövaren utnyttjar detta samtycke. Att utnyttja detta samtycke räknar jag som våldtäkt. Fast lika inför lagen kanske är en dålig ide (enligt TS ett kommunistiskt påfund) och att sedan barn är barn och faktiskt, ja, behöver ledning, inte en massa "du gör du vill, det är din egen kropp, så knulla och knarka när du vill" kanske också är en dålig ide.
Citera
2010-02-05, 13:44
  #7
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag anser att staten kränker individens rättigheter när den kallar samtyckande sex med 14-åringar för "våldtäkt". Gränsen borde gå vid samtycke, inte vid en viss födelsedag. Individen själv, inte staten, vet bäst när han eller hon är redo för sex.

Agreed. Rent allmänt så är åldersgränser en urusel idé.
Citera
2010-02-05, 13:55
  #8
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag anser att staten kränker individens rättigheter när den kallar samtyckande sex med 14-åringar för "våldtäkt". Gränsen borde gå vid samtycke, inte vid en viss födelsedag. Individen själv, inte staten, vet bäst när han eller hon är redo för sex. Att ha en absolut åldersgräns för sex bygger på kommunistiska ideér, typ "om inte några kan så skall heller ingen annan få göra det" och "det måste vara lika för alla". Därför anser jag att detta statliga övergrepp att definiera samtyckande sex med 14-åringar som våldtäkt och spärra in oskyldiga människor i fängelse omedelbart skall avskaffas.

Vem är det staten kränker? 14-åringarna eller barnknullarna?

"Gränsen borde gå vid samtycke, inte vid en viss födelsedag."

Ja, säger vem? Barnen? Skulle inte tro det.

"Individen själv, inte staten, vet bäst när han eller hon är redo för sex."

Individen vet bäst när han/hon ska ta körkort också? Om en femåring vill köra bil ska en femåring fan också få göra det, är det så du menar?

"Att ha en absolut åldersgräns för sex bygger på kommunistiska ideér, typ "om inte några kan så skall heller ingen annan få göra det" och "det måste vara lika för alla"."

Ja, då vill du kalla alla rättssamhällen för kommunistiska också?

"Därför anser jag att detta statliga övergrepp att definiera samtyckande sex med 14-åringar som våldtäkt och spärra in oskyldiga människor i fängelse omedelbart skall avskaffas."

Om man vet lagen och ändå inte kan hålla sig borta ifrån 14-åringar är man ju inte oskyldig. Vad man dock har begått är ett övergrepp själv. Jag vet inte, du kanske tycker det är märkligt, men 14-åringar är barn. Samtycke eller inte, man utnyttjar ett barn. Att man betecknar det som våldtäkt vissar att man ställer sig på barnet sida. Vad som verkligen vore kränkande är att inte kalla det våldtäkt när en vuxen människa inte kan hålla fingrarna borta ifrån ett barn.
Citera
2010-02-05, 13:57
  #9
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vid ev. anmälan skall individuell prövning skall ske för att fastställa om samtycke funnits. Fokus skall ligga på samtycke, inte på en viss födelsedag.

Det vore att kränka barnet ifråga.
Citera
2010-02-05, 14:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Om man vet lagen och ändå inte kan hålla sig borta ifrån 14-åringar är man ju inte oskyldig. Vad man dock har begått är ett övergrepp själv. Jag vet inte, du kanske tycker det är märkligt, men 14-åringar är barn. Samtycke eller inte, man utnyttjar ett barn. Att man betecknar det som våldtäkt vissar att man ställer sig på barnet sida. Vad som verkligen vore kränkande är att inte kalla det våldtäkt när en vuxen människa inte kan hålla fingrarna borta ifrån ett barn.

Du skriver endast utifrån att en 18+ skulle ha sex med en 14-åring, verkar det som. Anser du att ditt resonemang även gäller om det skulle varit en 15-åring som haft sex med 14-åringen?
Citera
2010-02-05, 14:09
  #11
Medlem
Ålens avatar
Även som liberal borde man väl förstå att barn inte helt kan ta ansvar över sitt eget liv och att tro att det är helt okej och ligga med barn bara de samtycker? Eller? Även om en människa samtycker till något kan den ju bli i allra högsta grad utnyttjad och skadad?

Att myndiga personer kan uppfatta en 14-åring som vuxen och fullt kapabel att fatta alla beslut på egen hand kan jag inte förstå.
Citera
2010-02-05, 14:12
  #12
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Varför inte tillåta incest och annat också, så länge det är ett samtycke. Barn i den åldern kan bli lurade av sina föräldrar att det är normalt och då är det individens fel att hon är så korkad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback