Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-10-05, 02:59
  #49
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Nu kan det vara min ännu icke omfattande bildning och ringa ålder som brister, men jag är verkligen rätt säker på att nattväktarstaten är en fundamental del av den klassiska liberalismen, som betonar vikten av laissez-faire-kapitalism, yttrande/åsiktsfrihet och minimalt statligt inflytande.

Nej, det är felaktigt. De klassiska liberalerna betonade främst demokrati och en relativt fri ekonomi, i kontrast till merkantilismen, men förespråkade inte sällan vad en nattväktarliberal skulle uppfatta som ganska långtgående kränkningar av negativa rättigheter. Du kan kolla in den här gamla tråden: https://www.flashback.org/t1200517
Citera
2010-11-26, 15:42
  #50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robespierre
Vill du utveckla det där lite?
För att han i sina texter framställer allting som så himla enkelt, i synnerhet politik och filosofi. För ett några år sedan var det någon slags bloggdebatt över Judith Shklars liberalism, en "skräckens liberalism". Och han visade sig till sist inte vara någon tungviktare. (Dock så menar jag att en hälsosam paranoia inte måste leda en till Lew Rockwell och andra galgfåglar. Men har man varit redaktör för tidningen där man älskar frihet och framsteg, halvfranska band och krämig cappucino så vore det konstigare om man inte är lite störd. (Eller så kanske stördhet var ett av anställningskraven. Vad vet jag?)
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om åtminstone Johan Norberg kunde bringas till att förena tanke med handling, så skulle mycket vara vunnet.
Bara det att han inte verkar vara någon föreningsmänniska. Och vad skulle han med det till? Johan Norberg AB drivs bäst av att personen Johan Norberg arbetar ensam. Fjäska för kändisar är enbart destruktivt.
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2010-11-26 kl. 15:44.
Citera
2023-06-09, 08:38
  #51
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vad är det med MP som gör att så många liberaler verkar dras till dem ingen liberal med vett i skallen kan väll påstå att miljöpartiet är liberala?
Miljöpartiet är själva antitesen av konservatism och därmed liberala ut i de atomära spetsarna.
Citera
2023-06-09, 09:20
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Miljöpartiet är själva antitesen av konservatism och därmed liberala ut i de atomära spetsarna.

Dock inte beträffande Palestina och liknande konflikter. Tvärtom har de en enorm barlast av galningar som tror att de är tredje världens språkrör och därmed backar diverse kommunister och lokala etniska miliser.

På det viset är de djupt insyltade med rödingarna och inte med liberalerna. Solidaritetsrörelsen har märkligt nog alltid varit ett vänsterprojekt i Sverige.

Där hade MP en roll att spela för 20 år sen men de valde att sluta vara ett "vågmästarparti" och är numera ett rent rött parti.
Svensson har alltid varit intresserad av miljöfrågor och har gått rätt långt ut åt vänster eftersom miljön inte prioriteras alls i debatterna av högern.

Sen tycker jag iofs att måste man fråga Facebook och liknande om hjälp när man har IT problem i sitt hem så är man inte lämpad att teoretisera om hur ett samhälle ska skötas men det är en annan fråga.
Citera
2023-06-09, 22:24
  #53
Avstängd
Detta kan väl vara en förklaring kanske?
https://timbro.se/smedjan/hur-nylibe...-miljopartiet/
Idag är Miljöpartiet det parti som borgerliga väljare minst gärna samarbetar med. Inför valet 2010 var dock tongångarna helt andra. Henrik Dalgard skriver om en tid då Miljöpartiet var ett protestalternativ för missnöjda nyliberaler.

Detta är skrivet 2022. 12 år senare.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback