Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-08, 14:39
  #1
Medlem
Behovstyrds avatar
Tankeexperiment:

Jag vaknar upp en varm sommardag mitt ute i det fria, långt bort åt helvete i en stor svensk skog. Jag är bakfull, jävlig å naken. Jag tänker för mig själv "Nu när jag ändå är här, så kan jag ju vara här en stund till".

Jag har ingenting med mig. Jag är helt naken. Det enda som värmer är min håriga bringa och middagssolen som slår ner mellan gran- och talltoppararna.

Kan jag lyckas vidta nödvändiga åtgärder för att överleva ett år i det fria?

Om ja, varför?
Om nej, varför inte?

EDIT: Finns det någon som har lyckats med liknande konststycke (dvs överleva ett år i svensk natur, utan att ha med sig något alls)?
__________________
Senast redigerad av Behovstyrd 2010-10-08 kl. 15:32.
Citera
2010-10-08, 14:40
  #2
Medlem
Eh...klart du kan överleva?
Citera
2010-10-08, 14:41
  #3
Medlem
845s avatar
Självklart skulle man kunna överleva det!
Lyckas man bygga upp ett skydd som även klarar av vinterkylan så lär det inte vara några problem.
Och så kan det ju vara bra ifall man kan göra upp en eld också!
Citera
2010-10-08, 14:42
  #4
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackibraxan
Eh...klart du kan överleva?

Men hur gör jag det då?
Vad börjar jag med?

Fixa lägerplats?
Kläder?
"kniv" motsv?
mat?
Citera
2010-10-08, 14:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behovstyrd
Men hur gör jag det då?
Vad börjar jag med?

Fixa lägerplats?
Kläder?
"kniv" motsv?
mat?

Fixa läger, vapen. Döda ett djur som du kan äta upp och använd pälsen.
Citera
2010-10-08, 14:48
  #6
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 845
Självklart skulle man kunna överleva det!
Lyckas man bygga upp ett skydd som även klarar av vinterkylan så lär det inte vara några problem.
Och så kan det ju vara bra ifall man kan göra upp en eld också!
Det stora problemet är ju att få tag på mat. Under sommaren och tidiga hösten kan du ju leva på bär och svampar men jag vettefan om du skulle överleva vintern faktiskt. Man kan ju inte jaga med sina bara händer och om man inte har några som helst kunskaper i hur man tillverkar ett spjut eller pilbåge så blir det inte lätt. Även om du faktiskt skulle lyckas tillverka ett spjut eller en pilbåge så har du ju inte i närheten så god teknik med dem som stenåldersmänniskorna hade och du är säkert inte lika bra på att smyga på djuren som de var så jag tror faktiskt inte att du skule överleva vintern, tyvärr.
Citera
2010-10-08, 14:49
  #7
Medlem
Det är klart att du kan överleva med rätt utbildning och under rätta omständigheter. De flesta skulle inte klara det.
Citera
2010-10-08, 14:51
  #8
Medlem
ICBMs avatar
Intressant!

Jag skulle leta upp ett större djur, kanske en ko och sedan dräpa den med ett par välriktade slag i huvudet med en sten.
Köttet äter man upp, är det vinter så bör det ju inte vara några problem att spara lite om man bakar in det i snö.
Av skinnet blir det något som får likna kläder.

Jag skulle nog satsa på att bygga nåt slags kyffe (pinnar, löv, lera, större stenar...kommer förmodligen se ut som ett större fågelbo men det får funka tills vidare) intill en sjö eller liknande, så att jag får tillgång till fisk.
Hur man fångar fisken är en annan fråga, kanske genom att kasta stora stenar i stim? (om det är ytliga stim).
Annars kanske man kan tälja till en större pinne så den blir vass, sedan siktar man in sig på första lämpliga fisk.

EDIT: Jag tror inte det är så svårt att överleva i naturen, snarare större chans att man dör av tristess.
Citera
2010-10-08, 14:53
  #9
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Det stora problemet är ju att få tag på mat. Under sommaren och tidiga hösten kan du ju leva på bär och svampar men jag vettefan om du skulle överleva vintern faktiskt. Man kan ju inte jaga med sina bara händer och om man inte har några som helst kunskaper i hur man tillverkar ett spjut eller pilbåge så blir det inte lätt. Även om du faktiskt skulle lyckas tillverka ett spjut eller en pilbåge så har du ju inte i närheten så god teknik med dem som stenåldersmänniskorna hade och du är säkert inte lika bra på att smyga på djuren som de var så jag tror faktiskt inte att du skule överleva vintern, tyvärr.

Trist att höra =/

Men om man börjar på den tidiga sommaren, då det är förhållandevis varmt, så har man några månader på sig att träna upp vissa förmågor. Om det finns närhet till någon sjö som inte bottefryser direkt, så skulle man ju teoretiskt kunna fiska där, fiska så mkt som möjligt, packa in fiskfanskapen under snö á la sin egen frys, å gräva fram skiten när man blir hungrig. Sen får man väl plocka nypon, käka kaveldunsrötter å annat. Men att få tag på större djur bör vara förustättning för överlevnad. Främst som mat, men även som klädsel.
Citera
2010-10-08, 14:57
  #10
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbler
Det är klart att du kan överleva med rätt utbildning och under rätta omständigheter. De flesta skulle inte klara det.

Nä precis. Nu har jag inte överdrivet mkt överlevnadsutb. Jag har värnplikten i ryggen och lite annat. Har spenderat en hel del nätter själv i skogen, men då med alla bekvämligheter som stormkök och sovsäck. Under vpl. tiden så hade vi överlevnadsutb. men då hade vi ändå:
-uniform
-kängor
-tändstål
-kniv
och fältflaska.

Å då var man inte skitkaxxig efter några dygn. Åt mest blåbär och annat som inte är bra i längden.

Men utan det.. hmm..
Citera
2010-10-08, 14:59
  #11
Medlem
gravemans avatar
är det långt norrut kan man fånga laxen när den leker i vattendrag, kanske med smågrenar flätade till ett stelt nät? jag vet inte... man kan ju alltid bygga fällor på vintern, med flätade långtarmar från stora djur, några stenar och några kraftiga pinnar kan man säkert få ihop någon effektiv mekanism, eller vad tror ni? tänker mig att man på något sätt spänner tarmen på ett vis så att den utlöser en sten eller något som drämmer in i djuret
Citera
2010-10-08, 15:02
  #12
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICBM
Intressant!

Jag skulle leta upp ett större djur, kanske en ko och sedan dräpa den med ett par välriktade slag i huvudet med en sten.
Köttet äter man upp, är det vinter så bör det ju inte vara några problem att spara lite om man bakar in det i snö.
Av skinnet blir det något som får likna kläder.

Jag skulle nog satsa på att bygga nåt slags kyffe (pinnar, löv, lera, större stenar...kommer förmodligen se ut som ett större fågelbo men det får funka tills vidare) intill en sjö eller liknande, så att jag får tillgång till fisk.
Hur man fångar fisken är en annan fråga, kanske genom att kasta stora stenar i stim? (om det är ytliga stim).
Annars kanske man kan tälja till en större pinne så den blir vass, sedan siktar man in sig på första lämpliga fisk.

EDIT: Jag tror inte det är så svårt att överleva i naturen, snarare större chans att man dör av tristess.

Haha!

Ja risken lär ju föroligga. Men jag har blivit lite småtänd på idéen. Att göra det som ett experiment. Självklar innebär det stora risker och fara, men tanken är ändå lockande.

För övrig så låter dina idéer om ko-dräpandet och fiskandet som bra och förhållandevis "enkla" saker som faktiskt skulle funka. Får man fatt på ett större djur, så har man fått fatt i mång Kilojoule att stoppa i magen ett tag framöver.

Boendet lär ju bli som du säger; ett stort fågebo. Så´länge det skyddar mot vind, väta och markkyla så har man nog hyfsade förutsättningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback