Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-15, 17:07
  #176917
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför är det så märkligt om det skulle finns två såna män nära Dekorima? Uppenbarligen fanns ju både AB och mördaren i närheten av Dekorima. Och det finns fler vittnen än Morelois som ger GM mössa.

Finns ingenting som antyder att AB står mot fasaden och kliver ut när Palme passerar. IM ser mannen gå ut bakom, vrider sig lätt om och säger nåt händer, och tittar uppenbarligen snabbt tillbaka. För att kolla vad som händer får vi anta. På den tiden ska han då alltså tappa bort AB och blanda ihop honom med en man han i första skedet helt missat... En man som då måste ha gått i fothasorna på Palme i 15 meter?

Nu tänker jag på två män med Jack N liknande mössor som båda står och väntar på något ett antal mínuter vid Dekorima. Det hade varit ett märkligt sammanträffande.

AB tror jag stod och väntade i närhet av södra reklampelaren några minuter. GM följde efter LOP fram till mordplatsen. Men det är möjligt att GM passerade LOP strax innan och ställde sig vid fasaden och väntade några sekunder innan han gick upp bakom OP och sköt. Ungefär samtidigt som GM gick upp bakom LOP så hade AB tröttnat på att stå och vänta och sneddade in på trottoaren bakom GM+LOP. Så tror jag det gått till.
Citera
2024-01-15, 17:11
  #176918
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Här har vi två bilder från samma fototillfälle. LOP-figuranterna står uppställda på samma plats och i samma ställning på båda bilderna.

https://i.imgur.com/pNb3xkS.jpg

bild 1 bilden till vänster. Fotografen tar först en bild med Fauzzi i förgrunden och LOP i bakgrunden.
bild 2 bilden till höger Fotografen tar sedan några steg framåt så att LOP nu hamnar i förgrunden och med mannen ute vid sträckstenskanten i bakgrunden.

Tid mellan de två bilderna uppskattar jag till max 20-30sek. Tensonman-figuranten syns inte på första bilden där han är skymd bakom reklampelaren.

Så med andra ord öppnar du upp för att Tensonmannen är felplacerad på bild? Med tanke på att Tensonmannen har två olika positioner på bilderna?

Du kan gissa det är 20-30 s mellan bilderna. Man ser ju dock att en fotograf kommit in i bakgrunden på ena bilden. Solen står lägre på himlen.

Problematiken är fortfarande att förhöret tydligt säger mot bilden. Och vi vet hur pajig rekonstruktionen är.
Citera
2024-01-15, 17:11
  #176919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nu tänker jag på två män med Jack N liknande mössor som båda står och väntar på något ett antal mínuter vid Dekorima. Det hade varit ett märkligt sammanträffande.

AB tror jag stod och väntade i närhet av södra reklampelaren några minuter. GM följde efter LOP fram till mordplatsen. Men det är möjligt att GM passerade LOP strax innan och ställde sig vid fasaden och väntade några sekunder innan han gick upp bakom OP och sköt. Ungefär samtidigt som GM gick upp bakom LOP så hade AB tröttnat på att stå och vänta och sneddade in på trottoaren bakom GM+LOP. Så tror jag det gått till.
Jag delar den slutsatsen som den mest troliga om man ska väga vittnesmålen och logik emot varandra.
Citera
2024-01-15, 17:13
  #176920
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag skulle vilja påstå att det är 0-1 sekund mellan bilderna.

Bild nr 2 är NF's minnesbild när kameran är NF's ögon. Fackbegreppet inom film är POV, "point of view".

LOP har inte flyttat sig i bild mellan korten.

Illustrerar möjligen att först ser han LOP, sedan efterföljande mannen och sedan Lennart.

Eller att de glömde ta en bild på Tensonmannen i första skedet när NF var där.
Citera
2024-01-15, 17:18
  #176921
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nu tänker jag på två män med Jack N liknande mössor som båda står och väntar på något ett antal mínuter vid Dekorima. Det hade varit ett märkligt sammanträffande.

AB tror jag stod och väntade i närhet av södra reklampelaren några minuter. GM följde efter LOP fram till mordplatsen. Men det är möjligt att GM passerade LOP strax innan och ställde sig vid fasaden och väntade några sekunder innan han gick upp bakom OP och sköt. Ungefär samtidigt som GM gick upp bakom LOP så hade AB tröttnat på att stå och vänta och sneddade in på trottoaren bakom GM+LOP. Så tror jag det gått till.

På vilket sätt beskriver AB inte mördarens huvudbonad som en gökboet-mössa? Uppvikt kant, som en gökboet-mössa...

Hela 1986 säger IM att han ser mördaren stå vid Dekorima några enstaka sekunder. Konsekvent. Han säger att han inte sett mannen längre än så. Svart på vitt.

Det senare innebär ju att IM kan ha sett GM stå vid Dekorima och gå upp bakom... Ingen ihopblandning... Precis som jag anser.
Citera
2024-01-15, 17:19
  #176922
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag delar den slutsatsen som den mest troliga om man ska väga vittnesmålen och logik emot varandra.

Att det är möjligt GM väntade vid fasaden?
Citera
2024-01-15, 17:21
  #176923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller att de glömde ta en bild på Tensonmannen i första skedet när NF var där.
Det låter inte troligt tycker jag.

Tycker bildtexten illustrerar vad dom försöker beskriva.

Just det jag ovan beskrev.

Men man får tycka olika
Citera
2024-01-15, 17:22
  #176924
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så med andra ord öppnar du upp för att Tensonmannen är felplacerad på bild? Med tanke på att Tensonmannen har två olika positioner på bilderna?

Du kan gissa det är 20-30 s mellan bilderna. Man ser ju dock att en fotograf kommit in i bakgrunden på ena bilden. Solen står lägre på himlen.

Problematiken är fortfarande att förhöret tydligt säger mot bilden. Och vi vet hur pajig rekonstruktionen är.

Jag tvivlar inte en sekund. Allt är placerat rätt med figuranterna på båda bilderna.

Fauzzi går norrut och tensonmannen går söderut. På bild 1 har tensonmannen inte hunnit så långt fram att han syns. Han är skymd av reklampelaren.

Bild 2 föreställer Fauzzi:s position när han gått en bit till och kommit närmare LOP. Tensonmannen som går ute vid sträckstenskanten har då också gått en bit till. Men i motsatt riktning och blir nu synlig för Fauzzi. Precis som det ser ut på bild 2.
Citera
2024-01-15, 17:28
  #176925
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
På vilket sätt beskriver AB inte mördarens huvudbonad som en gökboet-mössa? Uppvikt kant, som en gökboet-mössa...

Hela 1986 säger IM att han ser mördaren stå vid Dekorima några enstaka sekunder. Konsekvent. Han säger att han inte sett mannen längre än så. Svart på vitt.

Det senare innebär ju att IM kan ha sett GM stå vid Dekorima och gå upp bakom... Ingen ihopblandning... Precis som jag anser.

AB berättar om en mössa med bred upprullad kant som står ut. Så ser inte en Jack N mössa ut.
Jag har satt AB:s skiss-mössa på Jack N så att du kan se skillnaden.
https://i.imgur.com/fXYNOjs.jpg


Hopblandningen är att IM först ser AB som står och väntar några minuter, i nästa sekvens ser han några sekunder av när GM gå upp bakom OP och skjuter. IM i sin felparkerade bil med splittrad uppmärksamhet åt olika håll rör ihop detta som en och samma man.
__________________
Senast redigerad av HAARP 2024-01-15 kl. 17:36.
Citera
2024-01-15, 17:40
  #176926
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tvivlar inte en sekund. Allt är placerat rätt med figuranterna på båda bilderna.

Fauzzi går norrut och tensonmannen går söderut. På bild 1 har tensonmannen inte hunnit så långt fram att han syns. Han är skymd av reklampelaren.

Bild 2 föreställer Fauzzi:s position när han gått en bit till och kommit närmare LOP. Tensonmannen som går ute vid sträckstenskanten har då också gått en bit till. Men i motsatt riktning och blir nu synlig för Fauzzi. Precis som det ser ut på bild 2.

Så trots att Palme inte förflyttat sig så har Tensonmannen som gick långsammare rört sig ett par meter framåt?

Då hävdar jag att allt verkligen inte är placerat rätt med figuranterna.
Citera
2024-01-15, 17:44
  #176927
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så trots att Palme inte förflyttat sig så har Tensonmannen som gick långsammare rört sig ett par meter framåt?

Då hävdar jag att allt verkligen inte är placerat rätt med figuranterna.

Jo jag är medveten om att de borde placerat LOP-figuranterna lite längre fram på bild 2. Men det ändrar inget i sak.
Citera
2024-01-15, 17:46
  #176928
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
AB berättar om en mössa med bred upprullad kant som står ut. Så ser inte en Jack N mössa ut.
Jag har satt AB:s skiss-mössa på Jack N så att du kan se skillnaden.
https://i.imgur.com/fXYNOjs.jpg


Hopblandningen är att IM först ser AB som står och väntar några minuter, i nästa sekvens ser han några sekunder av när GM gå upp bakom OP och skjuter. IM i sin felparkerade bil med splittrad uppmärksamhet åt olika håll rör ihop detta som en och samma man.

Skillnaden är helt klart inom felmarginalen. En upprullad mössa...

Fast det där ihopblandningen är inte nödvändig för att förklara vad IM ser. Han säger hela 1986 att han enbart ser mannen vänta vid Dekorima några få sekunder. Det kan alltså vara mördaren, vilket du själv tillstod.

Han säger han ser mannen stå vid fasaden, sen gå ut bakom Palme, IM vänder sig kort och säger något och tittar tillbaka. På denna sekund tappar han då alltså bort den AB du menar han sett, och ser istället mördaren.

Finns inget som säger AB stod mot fasaden. Finns ingen anledning för IM tappa bort mannen han ser.

Ihopblandningen är enbart intressant om IM ser en man längre än några sekunder. Men det gör han inte. Han motsäger det 1986.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback