Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-24, 22:37
  #1
Medlem
Hej,

Jag har märkt att tron på reinkarnationen vuxit allt stackare här i väst. Hur vet om detta med reinkarnation är sant eller falskt. Det jag har hört är personer som blivit övertygade genom hypnos; men hur vet jag att det inte är falska minnen; eller klassikern, någon som har blivit övertygad för att han minns allt som talar för reinkarnation men glömmer eller ignorera att analysera det som talar emot reinkarnation.

Tack på förhand, jag ser fram emot att läsa vad ni skrivet!
Citera
2010-11-24, 22:42
  #2
Medlem
Det finns ju en bok och en dokumentärfilm där en kvinna oroade sig så för sina barn som levde med en alkoholiserad pappa då hon dött. Hon föddes en hel del år efter och kom ihåg så mycket att hon faktiskt kunde söka upp sina barn som nu var äldre så att säga. Hon berättade vad hon de pratat om innan hon dog också. Hon kom i håg dem från det hon var barn i nya livet.
Barnen kunde bekräfta saker hon sagt. Hon var ju nu betydligt yngre än sina barn.
Hon visste namnen på dem och allt. Platsen de bott på också det namnet.
Kanske någon minns vad boken eller dokumentären hette. Har inte läst boken men sett dokumentären.
__________________
Senast redigerad av skellefteewa 2010-11-24 kl. 22:46.
Citera
2010-11-24, 22:43
  #3
Medlem
RM1187s avatar
Det finns inga bevis för detta. Det är bara snötomtar till människor som tror på sånt krimskrams.
Citera
2010-11-24, 22:43
  #4
Medlem
Zelogaths avatar
Dalai Lama sägs ju alltid reinkarnera- när Dalai dör så ger sig ett par munkar ut i världen och letar efter reinkarnationen
Eller så var det kanske bara film
Vad jag tycker talar för reinkarnation är att medvetandet inte bara kan försvinna, så antingen så kommer man till någon form av after-life eller så reinkarneras man
Man brukar ju säga att bebisar är som ett vitt ark (John Locke?) och kanske är det just så- när du dör så föds du direkt och har blivit "omformaterad" som en ny bebis
Citera
2010-11-24, 22:57
  #5
Medlem
Golachabs avatar
Nej bevis finns ju inte. Då hade det varit fakta och inte något övernaturligt längre. Det finns vittnesmål och sådant men det kan man inte bygga en sanning på. Den här är rätt bra:

http://www.fox8.com/wjw-reincarnatio...,1190900.story

http://www.ghosttheory.com/2009/08/1...carnation-ever
Citera
2010-11-24, 22:59
  #6
Medlem
Freixenets avatar
Ian Stevenson forskade en del på reinkarnation, gjorde fältstudier på barn som är rätt intressant läsning.

Citat:
Stevenson considered that the concept of reincarnation might supplement those of heredity and environment in helping modern medicine to understand aspects of human behavior and development.[2] He traveled extensively over a period of 40 years to investigate 3,000 childhood cases that suggested to him the possibility of past lives.[3] Stevenson saw reincarnation as the survival of the personality after death, although he never suggested a physical process by which a personality might survive death.[4] Stevenson was the author of several books, including Twenty Cases Suggestive of Reincarnation (1974), Children Who Remember Previous Lives (1987), Where Reincarnation and Biology Intersect (1997), Reincarnation and Biology (1997), and European Cases of the Reincarnation Type (2003).
http://en.wikipedia.org/wiki/Ian_Stevenson
Citera
2010-11-24, 23:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Dalai Lama sägs ju alltid reinkarnera- när Dalai dör så ger sig ett par munkar ut i världen och letar efter reinkarnationen
Eller så var det kanske bara film
Vad jag tycker talar för reinkarnation är att medvetandet inte bara kan försvinna, så antingen så kommer man till någon form av after-life eller så reinkarneras man
Man brukar ju säga att bebisar är som ett vitt ark (John Locke?) och kanske är det just så- när du dör så föds du direkt och har blivit "omformaterad" som en ny bebis

Det är inte bara Dalai Lama som man återfinner inkarnationen av och utan även inkarnationer av andra lamor.
Citera
2010-11-25, 00:08
  #8
Medlem
PsykoBobs avatar
Shanti Devi, den enda dokumenterade reinkarnationen som finns.
Boken är SJUKT intressant och väcker tankeställningar.
Läs mer på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Shanti_Devi
Citera
2010-11-25, 00:46
  #9
Medlem
Jonblunds avatar
Går inte att bevisa, det handlar ju inte om någon fysisk överföring. Just övergången från den döde till en ny individ är nog bland det mest oklara i den Indiska filosofin.
Citera
2010-11-25, 00:52
  #10
Medlem
spontans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Vad jag tycker talar för reinkarnation är att medvetandet inte bara kan försvinna, så antingen så kommer man till någon form av after-life eller så reinkarneras man

Vad exakt är det som säger att medvetandet inte bara kan försvinna?

Citat:
Man brukar ju säga att bebisar är som ett vitt ark (John Locke?) och kanske är det just så- när du dör så föds du direkt och har blivit "omformaterad" som en ny bebis

Om du blir ett "vitt ark", vad är då poängen? Är då metvetandet lite som en hårddisk som formateras? Vad har du och ditt reinkarnerade "jag" gemensamt förutom ni båda utnyttjat samma "hårddisk"?
Citera
2010-11-25, 01:11
  #11
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spontan
Vad exakt är det som säger att medvetandet inte bara kan försvinna?



Om du blir ett "vitt ark", vad är då poängen? Är då metvetandet lite som en hårddisk som formateras? Vad har du och ditt reinkarnerade "jag" gemensamt förutom ni båda utnyttjat samma "hårddisk"?
Tänk dig själv om du skulle dö, tror du att du bara kan upphöra att existera?
Alla tankar och rörelser du gör, bara försvinna, och du kan inte ens känna att du har slutat att upphöra- för du finns ju inte
Tycker det skulle vara knepigt faktiskt.

Vad man har gemensamt?
Ingenting egentligen, som jag ser på saken.
Dina gamla minnen skrivs över då du blir en ny bebis, och lär dig nya saker.
Du minns ju ingenting från din tid som bebis ellerhur?
Det är för att ditt forna jag suddas ut och blir en ny person, dock har du aldrig uppfattat att du har dött eftersom du inte börjar tänka och minnas förrän du är över ett par år gammal
Att vissa då kan se glimtar av sitt gamla liv är då "glitchar" där utsuddningen av minnet/medvetandet inte har blivit fullbordat- ingenting är perfekt

Men det är bara min hypotes
Citera
2010-11-25, 05:41
  #12
Avstängd
Såg en underbar dokumentär om en liten kille på 6-7 år som under hela sitt liv pratat om att han bott på en annan plats.Han kunde beskriva i detalj hur där såg ut,han kunde förmedla namn på sina dåvarande släktingar samt en hund.Föräldrarna tog detta först som fanatsier men eftersom han aldrig ändrade sin historia utan det var alltid samma information gjorde familjen som så att dom började undersöka sanningen i det sonen berättade.

Tillsammans med en psykolog och läkare gav dom sig på en resa till det stället pojken beskrev.Ingen i familjen hade tidigare besökt denna plats och den var svåråtkommlig med flyg som måste landa på stranden,något pojken kännde till utan att ha satt sin fot på platsen i nuvarande livet.Han levde tror jag under 60-70 talet någonstans då det fanns flyg och kommunikationsmöjligheter.

Undersökningen påbörjades och allt pojken berättat stämde när dom kom dit,han kännde igen sig och efterforskningar kring sin tidigare släkt var så gott som på pricken identisk med det han sagt,väl tillbaka i sitt eget land fick dom möjligheten att besöka en kvinna som fortfarande levde och kunde visa bilder från tiden på ön(minns inte vilken ö)även den svartvita hunden fanns med så nog finns det bevis för tidigare liv och ett barn på 6-7 år kan omöjligt hitta på en sån historia som sen visar sig stämma så väl.

Några saker stämmde dock inte men så pass mycket stämmde att det var svårt för både läkare föräldrar och psykolog att inte tro på pojkens tidigare existens.En familj som aldrig vart andlig och plötsligt står öga mot öga med dessa upplevelser om tidigare liv.Den var härlig att se och pojken blev rörd till tårar när han besökte sitt tidigare livs hem
__________________
Senast redigerad av Dharmakharma 2010-11-25 kl. 05:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback