Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-13, 22:04
  #1
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag har seriösa planer på att köpa en motorcykel. Eftersom jag inte har några som helst erfarenheter av motorcyklar och ännu inget MC-kort, frågar jag er som har koll:

Hur är Triumph America som nybörjarhoj? Vad ska jag tänka på? Vilka nitar ska jag undvika att gå på?

http://www.triumph.co.uk/site/region...fm?ModelID=221
Citera
2004-07-13, 22:46
  #2
Medlem
safts avatar
Jag får inte sidan att funka...

//Saft
Citera
2004-07-13, 22:52
  #3
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Funkar utmärkt för mig. Jag tar en annan då

http://www.triumph.co.uk/site/bikes/page.cfm?BikeID=84
Citera
2004-07-14, 01:38
  #4
Medlem
safts avatar
Den verkar helt okej faktist men jag får en en känsla av boring när jag läser lite om den, så jag läste lite om anda modeler och fan denna (http://www.triumph.co.uk/site/region...fm?ModelID=220).

Den tycks vara mer rolig och den är ju i samma prisklass. Jag skulle valt Thruxton 900. Sen är den lite snyggare.

//Saft
Citera
2004-07-21, 00:25
  #5
Medlem
GlittrigaGullans avatar
*bump*

Ingen som kan någonting om motorcyklar och kan rädda mig från att bli lurad?
Citera
2004-07-21, 01:05
  #6
Medlem
Bli lurad? näe..nja det blir man ju alltid om man köper en ny bil eller motorcykel, så fort man vrider om tändningen har man förlorat bortåt 10% på priset.

Nya Triumph vet jag inte ett smack om (då det inte är min typ av motorcykel) men gamla trajor har ju lite av ett rykte av sig att vara opålitliga och med riktig piss-el (som brukligt när vi talar brittiska fordon).

Mitt råd till dig är att glömma Trajan - för tillfället - och nu köpa en motorcykel att träna på och att köra upp på, Förslagsvis av typ som används så flitigt av körskolor -gamla Suzuki GSX750. Sen när du har fått lite vana och 100+ mil i ryggen men även tränat lite koner, inbromsningar osv först då tar du några körlektioner och lär dig hur de vill se dig bete dig i trafiken osv, samma beteendemönster och dolda regler som körskolan lär ut går igen på uppkörningen.

Sen om du nästa vår (ja, du kan ju fetglömma i sommar) lyckas ta kortet och fortfarande vill ha din Triumph efter mycket funderande, längtande, och provkörande ja då är det väl bara slå till. Men inte nu.
Citera
2004-07-21, 01:18
  #7
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Tack, du verkar kunna lite om det här.
Vad jag har förstått så är det inte längre samma elsystem som på de gamla Trajorna. Det problemet ska vara borta. Jag har kollat vilka motorcyklar som körskolorna har och de funkar inte för mig. De är alldeles för höga, man måste ju kunna ha båda fötterna på marken samtidigt . Jag ser heller ingen anledning att ta något annat kort än för tung motorcykel, jag har haft B-körkort i många år och kört väldigt mycket bil. Jag vet... det är inte samma sak men lite trafikvana har jag allt.

Att det inte blir nu i sommar har jag redan ställt in mig på, tyvärr, men jag hoppas komma igång tidigt nästa vår och då gäller det att ha allting klart. Dessutom verkar det som att motorcyklarna "reas" på sensommaren/hösten, men det kanske inte stämmer?

Känner du till någon annan MC som är väldigt låg? Som kanske skulle passa bättre?
Citera
2004-07-21, 01:54
  #8
Medlem
Cliff Barness avatar
Försök att undvika tvärnitar..............
Citera
2004-07-21, 08:01
  #9
Medlem
MindBlowns avatar
Krav for uppkorning for tung mc ar att cyklen ar pa minst 750 cc , sa om du vill kora upp pa en egen cykel sa eleminerar det ju en hel del "sma" cyklar.
Annars skulle jag varmt rekomendera en Kawa Eliminator eller Suzuki Savage som forstahoj pga lag sitthojd , lattkontrolerade , lagom effekt och inte minst ett mycket intressant inkopspris. Att kubiken inte ligger pa 2 liter + , betyder det att de ar trakiga o kora ? Jag lekte runt en sommar med en Honda CB 125 nar jag inte hade rad o kopa nagot storre efter det att min cbr 600 hade havererat , och larde mig massor ang korteknik pa den pga att jag kunde utnyttja dess fulla potensial.

En god van sa en gang till mig , det finns 2 typer av bikers , de som har vurpat och de som kommer att vurpa. Tror de flesta som kort mc under en period kan halla med om det. Sa ta for givet att den forsta cyklen kommer att aka i backen. Kop nagot billigt som du inte kommer o grata floder om du tappar pa parkeringen och bucklar tanken pa , lek runt med i ca ett ar och fraga runt , testa andra cyklar under tiden.

Honda cb 750 . Kawa gpz 750 , Suzuki gsx 750 , Yamaha xj 750 , alla dessa borde ga o fa tag pa for mellan 10 o 20 tusen , beroende pa skick , argang 80 - 90. Personligen rekomenderar jag nog xj n , som har kardan och en totalt skottsaker motor , ar mc varldens volvo. Iofs CB n ar ett bra val den med , de flesta korskolorna leker runt med dem. Ang ditt problem med att cyklarna du testat vavr for hoga , ga ner till din lokala mc butik och diskutera mojligheterna o skaffa en sankningssats , gar och losa pa i stort sett alla cyklar.

Lycka till
Citera
2004-07-21, 09:26
  #10
Banned
Turbo-Niclass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindBlown

En god van sa en gang till mig , det finns 2 typer av bikers , de som har vurpat och de som kommer att vurpa. Tror de flesta som kort mc under en period kan halla med om det. Sa ta for givet att den forsta cyklen kommer att aka i backen. Kop nagot billigt som du inte kommer o grata floder om du tappar pa parkeringen och bucklar tanken pa , lek runt med i ca ett ar och fraga runt , testa andra cyklar under tiden.

Det kan jag instämma i.

Jag själv började med en Kawasaki 600-R. Den funka bra som nybörjarhoj. De första 200 milen körde jag med strypningen i också. MAn lärde sig känna den bra då...så det rekommenderar jag dig.

Min andra hoj smällde jag så det vissla om det....så köp inte en hoj med för mkt effekt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback