Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-01, 15:29
  #1
Medlem
schuberts avatar
Tror ni att de handlingar och känslor vi gör/har under våra drömmar är överenstämmande med vad vi gjort eller är kapabla till i verkligheten?

Jag har haft en del drömmar på senaste tiden där jag känner mig jagad, eller av andra anledningar är tvungen att göra saker som jag knappt tror att jag är kapabel till i verkligheten. Tex, klättra uppför långa smala repstegar i djungeln, 100 meter över marken. Eller svinga sig succesivt nerför balkonger.

När jag gör detta i drömmarna har jag dock en obehaglig känsla och jag tvekar starkt. Så jag antar att man är kapabel till det mesta när nöden kräver...

Har ni någon gång gjort något i en dröm som ni absolut inte tror ni hade gjort i verkligheten? Eller är vi helt enkelt kapabla till mer/värre saker än vi tror? Och speglar drömmarna detta?
Citera
2010-12-01, 15:42
  #2
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag har haft flera drömmar där jag har gjort saker som jag antagligen inte skulle kunna göra i verkligheten, jag kan tyvärr inte komma på något konkret exempel just nu. Men en sak jag läste på nätet förut var att Man i drömmarna kan ta ut fantasier och drömmar som man har, av den anledning att man inte skulle våga utföra dem i verkligheten.

De gav som exempel att en person som är i ett förhållande, men som samtidigt är sexuellt attraherad av en annan person kan i sina drömmar leva ut sina fantasier även om personen i verkliga livet aldrig skulle kunna tänka sig vara otrogen mot sin partner.
Citera
2010-12-13, 00:41
  #3
Medlem
Zumpans avatar
Hoppas verklligen inte detta stämmer, då jag drömt att jag gjort hemska saker. Men jag tror att drömmar man har symboliserar något som har med ens psykiska tillstånd att göra, nåt man vill uppnå, nåt man saknar, eller så. Att drömmar är till för att tolkas på nåt sätt, och kan hjälpa en att reda ut saker, om man lyckas tolka dom rätt.
Citera
2010-12-13, 02:00
  #4
Medlem
oxicums avatar
FAN...drömde härom natten att jag böjde mig framåt och tog den i nr 2 (ÄR snubbe)
Hoppas man inte är smygis bara...hahaha
Citera
2010-12-13, 09:42
  #5
Medlem
Det är inte alltid drömmar måste spegla vaket tillstånd. Jag har dödat folk i drömmar, vilket jag aldrig skulle göra i vaket tillstånd. Jag har t.o.m ibland varit någon helt annan människa, med ett helt annat liv. Lite förvirrande när man vaknar innan man kommer ihåg sitt vanliga liv.
Citera
2010-12-13, 10:47
  #6
Medlem
Zumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Det är inte alltid drömmar måste spegla vaket tillstånd. Jag har dödat folk i drömmar, vilket jag aldrig skulle göra i vaket tillstånd. Jag har t.o.m ibland varit någon helt annan människa, med ett helt annat liv. Lite förvirrande när man vaknar innan man kommer ihåg sitt vanliga liv.

Åh vad skönt o höra! det har jag med. Men inte själva dödandet i drömmen som varit väsentligt, utan paniken, ångesten för att bli påkommen.... Ja man blir ju lite orolig för sig själv när man drömmer sånt.
Citera
2010-12-13, 21:43
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Tror ni att de handlingar och känslor vi gör/har under våra drömmar är överenstämmande med vad vi gjort eller är kapabla till i verkligheten?


Kul att du tror det, fast det är inte sant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback