Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-03, 18:05
  #1
Medlem
Sweetiepies avatar
Det måste finnas en tråd om detta fenomen!

Apple-hatarna växer i samma takt som Mac/iPhone användarna, men vad grundar sig det på?
Kan ni hjälpa mig att sammanställa anledningen till att folk utvecklar ett hat emot Apple och dessa produkter, och även emot Apple-användare.

Apple är ett företag som gått svindlande bra på sistone, nästan alla produkter har blivit succéer och Apple användarna växer. Apple levererar designade produkter och sätter enkelhet före allt ofta på bekostnad av funktionalitet trots ett högt pris vilket har visat sig vara ett vinnande koncept. Andra företag kopierar till och med gärna Apples produkter genom att skapa liknande interface som iPhone.

Men detta koncept retar gallfebern på apple-hatarna som retar sig på folk som kan köpa produkterna hur nöjda än kunderna blir! Jag har aldrig klagat på min kompis PC, men han envisas med att klaga på min Mac!

Vad snurrar i Apple-hatarens huvud?
* Apple tar otroliga överpriser för sina produkter och det är därför idiotiskt att köpa dessa när det finns billigare alternativ som är lika bra/bättre.
* Apple låser in sina produkter, tillåter inte folk att "installera vad de vill" på dem.
* Apple överdriver sin marknadsföring markant och påstår att de uppfunnit det mesta, allt ifrån videosamtal till telefon i huvud taget.
* Att köpare av Apple-produkter blir så pass nöjda att de flyger på rosa Apple-moln där allting Apple gör är perfekt och underbart så att de kan köpa vad som helst som har äppel-loggan på sig oavsett pris.

2010-12-03, 18:12
  #2
Medlem
Ruvils avatar
Personligen tror jag att det helt enkelt grundar sig i avundsjuka och ignorans. Lite som extremistiska muslimer(talibaner, al-qaida etc) absolut måste bomba och hata "vår" kultur på ett ungefär.
2010-12-03, 18:20
  #3
Medlem
Fenomenet är nog inte speciellt ovanlig även bland andra produkter.
Typiskt människor att hela tiden försvara en produkt som man köpt.
Det finns ju VOLVO människor och SAAB människor som snackar på samma sätt!

Det är väll en klassisk svensk avunsjuka.

Grannen har köpt en vacker Porche (Mac) och där står du med din VOLVO 740 (PC) och muttrar,

Att PC användare skulle "HATA" Mac känner inte jag att så är fallet.
Men nog snackas det mer skit om Mac än PC.
2010-12-03, 18:22
  #4
Medlem
MOL3s avatar
Det jag isf skulle störa mig på är att folk som t.ex köper en Iphone känner sig jätte high-tech, och tycker att dom "hänger med i utvecklingen" Bara för dom kan använda safari i sin smartphone...
Och det jag stör mig mest på är att folk med en Iphone säger alltid namnet Iphone! De är en mobil, så säg att din mobil ringer , måste Iphone ägarna alltid säga t.ex "Min Iphone ringer" , Det är en mobil, så säg att din mobil ringer.

( Vill också säga att jag själv har Ipod touch osv. så har inget emot företaget, bara vissa konsumenter.)
2010-12-03, 18:24
  #5
Medlem
Davideks avatar
Kanske för att de skapar en hett debatt varje gång man pratar datorer. Tycker att det är ovärt att köpa mig en mac book air med intel core 2 när jag kan köpa en med intel core i5 för 10 000 men vill ändå ha en för de är jävligt snygga. Sen tycker jag ju att deras facetime är ju helt jävla b, inget nytt med videosamtal men dock får vi inte glömma att de kom på hela app saken, alla mobiler ser ju ut som iphones nu.
2010-12-03, 18:25
  #6
Medlem
Blablablablablos avatar
Dem sakerna du själv sa samt att jag inte orkar lära mig hur shitet funkar, hatar när man blir tvungen att göra nåt på en mac dator, sen fattar jag inte hur folk kan bli så märkeskåta, många ser appleprodukter som det bästa gud skapat. inte fan går jag runt och är ens i närheten av lika lyrisk och skrytsam som ni är, för mina datorer, mp3 spelare och liknande även fast jag är mycket nöjd med dem.
2010-12-03, 18:28
  #7
Medlem
kavajmongots avatar
Appleanvändare tenderar att bli väldigt fanatiska fanboys, som inte ser rationellt på något som har med apple att göra, utan hyllar hejdlöst allt som Steve Jobs har något med att göra. Att diskutera med sådana människor är väldigt tröttsamt, det är ungefär som att proklamera ateism för en präst.

Appleprodukter är långt ifrån perfekta, men att säga det till en apple-fanboy är som ett brott mot dennes identitet och det kan aldrig bli en vettig diskussion av det hela. Så jag tror att det bottnar i det faktum att appleanvändare blir väldigt fanatiska. Det känns nästan som kollektiv hjärntvätt.

Notera att inte alla appleanvändare är så här, men jag har stött på för många för att ens orka diskutera med sådana längre.

(Kan tillägga att jag äger en ipod, och det är ett köp jag verkligen ångrar)
2010-12-03, 18:30
  #8
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Det måste finnas en tråd om detta fenomen!

Apple-hatarna växer i samma takt som Mac/iPhone användarna, men vad grundar sig det på?
Kan ni hjälpa mig att sammanställa anledningen till att folk utvecklar ett hat emot Apple och dessa produkter, och även emot Apple-användare.

Apple är ett företag som gått svindlande bra på sistone, nästan alla produkter har blivit succéer och Apple användarna växer. Apple levererar designade produkter och sätter enkelhet före allt ofta på bekostnad av funktionalitet trots ett högt pris vilket har visat sig vara ett vinnande koncept. Andra företag kopierar till och med gärna Apples produkter genom att skapa liknande interface som iPhone.

Men detta koncept retar gallfebern på apple-hatarna som retar sig på folk som kan köpa produkterna hur nöjda än kunderna blir! Jag har aldrig klagat på min kompis PC, men han envisas med att klaga på min Mac!

Vad snurrar i Apple-hatarens huvud?
* Apple tar otroliga överpriser för sina produkter och det är därför idiotiskt att köpa dessa när det finns billigare alternativ som är lika bra/bättre.
* Apple låser in sina produkter, tillåter inte folk att "installera vad de vill" på dem.
* Apple överdriver sin marknadsföring markant och påstår att de uppfunnit det mesta, allt ifrån videosamtal till telefon i huvud taget.
* Att köpare av Apple-produkter blir så pass nöjda att de flyger på rosa Apple-moln där allting Apple gör är perfekt och underbart så att de kan köpa vad som helst som har äppel-loggan på sig oavsett pris.


Det finns många trådar och näst intill alla leder till att det blir den vanliga pajkastningen som är så jävla trist. Och jag är trött på att städa dessa trådar.

Var beredda på att denna tråd kommer att låsas direkt vid minsta antydan till pajkastning.

Postandet av oneliners och annat intetsägande har redan börjat och raderats.


/Mod
2010-12-03, 18:41
  #9
Medlem
Patrick-Batemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOL3
Det jag isf skulle störa mig på är att folk som t.ex köper en Iphone känner sig jätte high-tech, och tycker att dom "hänger med i utvecklingen" Bara för dom kan använda safari i sin smartphone...
Och det jag stör mig mest på är att folk med en Iphone säger alltid namnet Iphone! De är en mobil, så säg att din mobil ringer , måste Iphone ägarna alltid säga t.ex "Min Iphone ringer" , Det är en mobil, så säg att din mobil ringer.

( Vill också säga att jag själv har Ipod touch osv. så har inget emot företaget, bara vissa konsumenter.)

De stör jag mig som fan på, oftast så är det otekniska tjejer som köpt sig en iPhone bara för att alla andra har den och då måste babbla om den hela tiden
(även jag har en iPod Touch och funderar på att köpa en iPad så jag har absolut inget emot Apples produkter)
2010-12-03, 18:44
  #10
Medlem
spindrifts avatar
Antalet mac-hatare och deras engagemang har ökat kraftigt på senare tid, och det av ett antal anledningar:

* Apple håller på att återuppliva en affärsmodell som de flesta trodde var förlorad då det gäller IT-utrustning. Man använder DRM och patenterade kontakter som man vägrar licensiera för sina produkter för att snärja kunder i sitt ekosystem. Framför allt eftersom det har nu visat sig fungera för dem smittar det av sig till andra företag.

* Apple hotar nätneutraliteten genom att med hjälp av lögner och propaganda förstöra för det öppna nätet, och istället få folk att börja använda appar, där de kontrollerar distributionen enligt mycket godtyckliga regler.

* Apple orsakar merkostnader för en mängd företag genom att inte stödja de-facto standards och inte delta i samarbeten med andra företag i industrin. Det drabbar alla eftersom det höjer priser eller gör att istället för att satsa på nya och förbättrade produkter måste de göra produkter speciellt anpassade efter Apple.

Jag struntar fullkomligt ifall någon gör ett dåligt köp och betalar överpris för en medelmåttig produkt för att de faller offer för hype. Det är helt och hållet deras ensak.
Men konsumenters frihet och rättigheter är inte en självklarhet, utan för det krävs det att de har en viss nivå av medvetande. Många som köper Apple är övertygade om att DRM system som används för att låsa in dem i Apples ekosystem är för deras bästa, att det är för deras eget bästa som Apple kontrollerar tillgången till information för deras telefoner, att det är för deras eget bästa som produkterna sakanar självklar funktionalitet o.s.v. Den skaran av konsumenter förstör för alla andra som faktiskt tycker att deras är upp till dem att bestämma hur de använder sina apparater.

Så engagemanget har vanligen inte med någon avundsjuka att göra, och folk blir inte uppeldade över att du tycker att det är värt att lägga extra pengar på vad du upplever som en snyggare apparat. Utan problemet är att du stödjer ett företag som vill ta tillbaka de friheter som har hållits som självklara inom IT-industrin i flera decennium.
2010-12-03, 18:45
  #11
Avstängd
Severoths avatar
Jag köpte en iPod, var nöjd med den (ljudet, designen, enkel att använda), dock så störde jag mig lite grann på att behöva ha iTunes. Sedan krävde dem att man skulle Quick time för att få ha iTunes. Sådant gillar jag inte, så jag bytte till en plug-and play MP3 spelare som man bara kunde skyffla över MP3: or på samma sätt som ett USB-minne.

Jag kan tänka mig att det är sju gånger värre med en Apple dator, att allt måste vara Apple och att man måste ha vissa saker även fast man inte vill. Dock har jag aldrig prövat Mac.
__________________
Senast redigerad av Severoth 2010-12-03 kl. 18:49.
2010-12-03, 18:53
  #12
Medlem
AceKadabras avatar
Känns lite som att dom som vägrar mac också vägrar mekarovänliga bilar.

Om du inte kan justera, ändra och skruva så som du tror är bäst för dig så är det inget värt. Macanvändare å andra sidan skiter i innehållet bara det funkar utan att behöva ägna energi åt själva verktyget(=datorn/bilen/moppen).

Dom som byter till mac, byter från windows. Medan mac"hatare" byter till andra os för att få fortsätta med sitt mekande.

En liten teori

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback