Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-14, 21:57
  #1
Medlem
I denna tråden görs alla typer av programvaruförfrågningar. Diskussioner runt enskilda program är såklart fortfarande tillåtet i separata trådar.

/
Moderatorerna


Ska vi inte inviga mac-forumet med en topp 10 med nödvändiga program som man inte kan leva utan? Mina bidrag:


1. LaunchBar - Enligt mig det enda program till mac man egentligen behöver. Går att tweaka på tusen sätt och ersätter många program. Värt att spendera en tid för att lära sig allt.

2. SteerMouse - Sätter fart på musen hos nyare intel-macar!

3. Adium - Klient för ICQ/MSN m.m. Version 1.0 äntligen här!

4. SizzlingKeys - Har alltid itunes igång, men alltid undangömt, tack vare sizzlingkeys.

5. VLC Player - Vad hade vi mac-användare gjort utan VLC media player?

6. Transmit - Finns det andra ftp-klienter?

7. SpanningSync - Endast beta version, men funkar, och låter dig synca iCal med Google Calendar.

8. Realtid för Lund, Karlstad och Luleå - Kolla när bussen går innan du går ut och ställer dig och väntar på bussen!

9. Smultron - Nödvändig texteditor

10. MenuCalendarClock iCal - Snabb överblick på dagens agenda
__________________
Senast redigerad av tzj 2012-02-03 kl. 04:17.
Citera
2007-02-14, 22:04
  #2
Medlem
angelos avatar
Ordningen oväsentlig

1. Quicksilver - starta program, sök eller vad du vill
2. Adium
3. Menuet - med itunes är detta en lösning på alla världens bekymmer
4. Solarseek - sök musik
5. Writeroom - skriva dagbok
6. Eclipse - programmera allt mellan himmel och jord
7. VLC
8. Google Notifier - ny post?
9. Parallels - kör linux när det behövs
10. Camino
Citera
2007-02-14, 22:09
  #3
Medlem
skinner5000s avatar
LanunchBar, är det som en mer avancerad sökmotor än Spotlight eller vad fyller programet egentligen för funktion?

Annars bra med tips på bra gratisprogram för OS X.
Citera
2007-02-14, 22:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
LanunchBar, är det som en mer avancerad sökmotor än Spotlight eller vad fyller programet egentligen för funktion?

Annars bra med tips på bra gratisprogram för OS X.

Precis, som spotlight fast betydligt snabbare. Använder det mest till att starta program och kolla upp telefonnummer i adress book.

tips: CMD+Space för aktivera. Skriv "adi" för adium och Enter, osv.. eller testa skriv in en person som finns i adress book och med piltangent gå till telefonnnumret och sen Enter, då får man upp telefonnumret i stor text över hela skärmen. Kan vara bra om man har stora lokaler och vill visa det för någon som sitter långt bort. LB är fullt av små delikatesser Man kan även konfa det till itunes tex..
Citera
2007-02-14, 22:25
  #5
Medlem
upponers avatar
Har inte använt Mac så länge, men här är programmen jag använder hittills i ingen särskild ordning:

1. Adium
2. Transmit
3. Transmission
4. Colloquy
5. VLC
6. TeamSpeex
7. ...

Har inte kommit längre.
Citera
2007-02-14, 22:27
  #6
Medlem
vrooms avatar
Här hittar ni bra script till iTunes: http://www.dougscripts.com/itunes/index.php Hur mycket som helst.

En favorit är hans Google video search. Markera bara en låt i iTunes, gå upp i scriptmenyn och: voila så drar webbläsaren igång och letar upp ev video på Google video eller Youtube.
Citera
2007-02-15, 10:23
  #7
Medlem
JGGs avatar
använder cyberduck för att gå in på andras FTP och annars har juh macen ett inbyggt FTP så andra kan gå in på ens dator
Citera
2007-02-15, 11:54
  #8
Medlem
butterbocks avatar
flip4mac - (www.flip4mac.com) skønt att slippa windowsmediaplayer till OS X
Citera
2007-02-15, 12:56
  #9
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Förtjänar egentligen en egen tråd då och är egentligen inget program utan en pakethanterare. Jag skulle aldrig klara mig utan det fantastiska MacPorts.
Citera
2007-02-16, 23:37
  #10
Medlem
lepops avatar
Adium

Photoshop CS

Azureus

VLC

Transmit

CocoViewX

CandyBar

Firefox

Opera

Flip4Mac
Citera
2007-02-16, 23:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
använder cyberduck för att gå in på andras FTP och annars har juh macen ett inbyggt FTP så andra kan gå in på ens dator
Om du nöjer dig med att läsa och kopiera från ftp-servern till till din dator,
så kan du ansluta genom Finder (äpple-K) utan särskilda program.

För övrigt så röstar jag på VLC som det viktigaste tillägget.
Citera
2007-02-17, 01:06
  #12
Medlem
Program jag gillar är...

Colloquy: irc klient
Imagewell: Redigeringsprogram/bildprogram
Microsoft messenger: lugnt bästa messenger programmet..
Mplayer: ungefär som VLC m.fl fast bättre
Transmission: bittorentklient..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback