Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-14, 21:51
  #3697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Skulle vilja lära mig hur man gör ambient musik, tänker framförallt på långa utdragna toner eller toner/ljud som manipuleras upp och ner eller vad man säger. Kan inga musiktermer men jag hoppas ni fattar. Vad ska jag söka efter för tekniker för att lära mig mer om detta?

Av musiken att döma jobbar de flitigt med pads och automations av div effekter.
Citera
2022-04-25, 15:27
  #3698
Medlem
FL Studio - Sparad Fil (Wave,Flac) spelar inte upp något ljud.

Jag testar ändra Frekvens i FL Studio till 528Hz 432 HZ och så vidare.

När jag ska spara, Export -> Waves eller Flac -> Och spelar sedan upp filen så hör jag inget, filen är också mindre än Originalet på12.5MB efter jag sparat till Flac/Waves är den bara 2.5 MB.

Vad gör jag för fel?

https://ibb.co/kSSVLjj
Citera
2022-04-25, 18:01
  #3699
Medlem
Knastratts avatar
Hur låter den efter timestretch* men innan export? Kan du ha råkat transponera den ut ur hörbara området?

*är det inte pitch shift du är ute efter?
Citera
2022-04-25, 20:52
  #3700
Medlem
Testa att pilla pyttelite på trim-knobben, finns en klassisk bug i den som hängt med under alla år.
Citera
2022-04-26, 23:38
  #3701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Hur låter den efter timestretch* men innan export? Kan du ha råkat transponera den ut ur hörbara området?

*är det inte pitch shift du är ute efter?

Vad är Timestrech? Jag ändrar bara frekvensen och efteråt låter Audion som Alvin och Chipmunks, så jag sätter Mode till "Strech".

Därefter Export till Wave eller Flac, men vid uppspelning efter sparat fil, hörs inget och filen är jätte liten.
Citera
2022-04-26, 23:42
  #3702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Testa att pilla pyttelite på trim-knobben, finns en klassisk bug i den som hängt med under alla år.

Höjde den till 18%, inget resultat.
Citera
2022-04-27, 00:44
  #3703
Medlem
Hej!

Nu funkar det, problemet löstes utan att jag vet hur... Men de funkar nu i allafall.

Tack alla för hjälpen!
Citera
2022-04-27, 07:27
  #3704
Moderator
Protons avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Programvara: Windows --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2023-09-11, 19:46
  #3705
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Många uppdateringar är det...
Citera
2023-12-18, 22:00
  #3706
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Tja!

Om jag kopplar ihop FL Studio och ett piano med Bluetooth MIDI, letar upp en schysst trumeffekt, kommer då trumljudet ut ur mitt piano (med tillhörande högtalare) eller stannar ljudet på datorn?
Det vore ju tråkigt om pianot bara blev en tangentbräda för att få fram ljudet i datorn. Man vill ju höra alla sjuka ljudeffekter från pianots högtalare.
Ifall någon framledes har samma fundering:

Dra pianot till datorn med USB eller MIDI, och spela upp hela rasket i datorns högtalare som vanligt folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback