Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-30, 12:25
  #1
Medlem
Jonny.rs avatar
Är det någon som vet var denna omtalade medlemsmatrikel finns? på nätet?
Citera
2010-12-30, 15:45
  #2
Medlem
gefys avatar
Vet inte vad du menar men har du kollat i underforumet (som behandlar ämnet) där uppe? ^

https://www.flashback.org/f289
Citera
2010-12-30, 19:00
  #3
Medlem
Den finns inte allmänt tillgänglig på nätet, utan bara i bokform. Leta t.ex. på välsorterade bibliotek.
Citera
2010-12-31, 11:06
  #4
Medlem
Jonny.rs avatar
jag har hittat en del på http://www.kyrkforum.se/ovriga-roere...rimurarna.html men när jag nu söker så är jag intreserad av alla organisationer på en gång som är knutena till frimureriet. Och jag är intreserad av vilka som är medlemmar i dessa föer att se kopplingar mellan organissationera och samhället i övrigt, vad jag sett hitils så är det som ett organiserat närverk av olika typer av frimurarordnar och att flera medlämmar sitter i flera ordnar. Flashback skulle kunna bli en ny Order, helt skyddad från insyn från samhället?
Citera
2010-12-31, 13:29
  #5
Medlem
Se lämpligen underforumet https://www.flashback.org/f289

Men de organisationer som är "knutna" till Svenska Frimurare Orden (sic) är framför allt diverse stipendiestiftelser samt en klubb för frimurares partners.
Citera
2010-12-31, 20:33
  #6
Medlem
Jonny.rs avatar
Det är därför jag behöver namn på medlemmar som är medlemmar. Jag skiter i om de dricker blod eller wisky, begraver varandra levande för att få självinsikt eller har skelett i garderoben. Jag vill bara veta vilka som är medlemmar. Jag känner folk som utger sig att vara frimurare och vill se om det stämmer och i vilken order de tillhör ;-)
Citera
2011-01-01, 09:26
  #7
Medlem
SLOBs avatar
Fel forumdel. Tråd låst.

EDIT: Eftersom det är första dagen på året och allt så är jag snäll och låser upp och flyttar rätt.

/mod
__________________
Senast redigerad av SLOB 2011-01-01 kl. 14:33.
Citera
2011-01-01, 14:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.r
Jag känner folk som utger sig att vara frimurare och vill se om det stämmer och i vilken order de tillhör ;-)

Om de är medlemmar i Svenska Frimurar Orden kan man kontrollera i matrikeln (som bl.a. finns på större bibliotek).

Hr du någon anledning att betvivla att de är frimurare?
På vilket sätt skulle det spela roll för dig om de är, eller inte är, frimurare?
Citera
2012-07-07, 13:29
  #9
Medlem
Jonny.rs avatar
När en frimurare sitter i en ledande ställning och en person (Frimurare) som ska bli granskad av den personen när han bryter mot lagen.

Eller när Åklagaren, Polisutredaren och Kommun tjänstemannen är bäste broder så är det svårt att ens få sin sak prövad i det svenska rättsväsendet. Man går ut hårt och välvilligt men när pressen lagt sig lägger de ner åtalet.

Jag trodde inte frimurarna var så starka i sammhället som jag sett efter de listor och matricklar jag fått läsa. Men bästebroder politiken verkar funka bra med lite hych push, ryggdunkningar, och mygel.
Citera
2012-07-07, 13:49
  #10
Medlem
Jonny.rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Om de är medlemmar i Svenska Frimurar Orden kan man kontrollera i matrikeln (som bl.a. finns på större bibliotek).

Hr du någon anledning att betvivla att de är frimurare?
På vilket sätt skulle det spela roll för dig om de är, eller inte är, frimurare?


Det finns ingen matrikeln att låna och den matrikel som är offentilg saknar flera namn, mot mötesprotokoll, närvarolistor, inbjudningslistor, mejllistior mm som jag nu sett.

Nu när jag läst på mera och kommit in lite under skynket på frimureriet och sett vad ni sysslat med så är det inte så svårt att ta avstånd från det. Vist kom med dravlet om skelett, kuriosa, roliganamn, middagar men det är bara något för att skapa gemenskap och för att vara lojala mot era bröder. Ni vill bli en maktfaktor i samhället vilket ni radan är...
Citera
2012-07-12, 12:50
  #11
Medlem
Om en person ska granska en annan person i samhället och båda är frimurare, så borde det vara självklart för dem att följa Ordens Allmänna Lagar som bl.a. stipulerar att respekt för lagar m.m. är en av de viktigaste plikterna för en frimurare av Svenska Frimurare Orden.

Skulle ett åtal - i likhet med många andra åtal - läggas ned, så kan man rimligen inte dra slutsatsen att orsaken är att "de är båda frimurare". Det är mer troligt att det handlar om att det i domstol inte går att visa en persons skuld eller att brottet bedöms som ringa i förhållande till det stora antal ärenden som Polisen har att hantera och då väljer att prioritera grövre brott. Vilket förstås är förödande för tilltron till rättsväsendet och sådant borde inte få förekomma.

Matrikeln är offentligt vilket man glömmer inte är det vanliga, det flesta andra föreningar och sammanslutningar har inte en offentlig matrikel. Den går säkert att fjärrlåna från andra bibliotek.

Att vara frimurare är inte gratis. F. n. är årsavgiften i min region 2 500 kr /år, och varje besök kostar - med brödramåltid - ca 150 kr, vilket med ett besök i månaden 10 ggr totalt blir 4 000 kr/år. P.g.a. ekonomin så är det färre städare och fler civilekonomer i orden, fler med inflytande i samhället utanför frimureriet. Men det går inte att automatiskt dra slutsatsen att bara för att det finns viktiga personer i samhället i frimureriet, att de skulle använda detta på felaktigt sätt. Det vore intressant att höra mer om vad du har upptäckt.

/Jonas
Citera
2012-07-12, 13:41
  #12
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.r
Det finns ingen matrikeln att låna och den matrikel som är offentilg saknar flera namn, mot mötesprotokoll, närvarolistor, inbjudningslistor, mejllistior mm som jag nu sett.

Nu när jag läst på mera och kommit in lite under skynket på frimureriet och sett vad ni sysslat med så är det inte så svårt att ta avstånd från det. Vist kom med dravlet om skelett, kuriosa, roliganamn, middagar men det är bara något för att skapa gemenskap och för att vara lojala mot era bröder. Ni vill bli en maktfaktor i samhället vilket ni radan är...

Varför det saknas namn kan bo på många olika saker. Det är ett antal som går ur varje år och dessa försvinner från senare matriklar. Dessutom beroende på när man kommer in så kan det dröja upp till två år innan man kommer med i den tryckta matrikeln. Matrikeln kommer varje år men vartannat år så listar man bara ämbetsmän för att få en tunnare och billigare matrikel. Så om man kommer med just efter att man skickat den fullständiga matrikeln till tryckeriet så dröjer det nästan två år till nästa matrikel. Det finns dessutom ett fåtal med skyddade identiteter som inte förekommer i den tryckta matrikeln men såvitt jag kunnat kolla så är det väldigt ovanligt.

Vilka som kommer med avgörs främst av vilka som känner en frimurare. Beroende på den enskilde frimurarens bekantskapskrets så kan det variera rejält vilka han föreslår som medlem till Orden. Detta är även något som förändras med tiden och fler och fler kommer med ur olika samhällsklasser allteftersom hierarkierna luckrats upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback