Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-13, 22:32
  #1
Medlem
LoLLoNs avatar
Hejsan! Jag tänkte jag startar detta som en egen trådstart då jag ville vinkla detta lite mer än i andra tråden, är detta fel ursäktar jag mig givetvis!

Det är nämligen som så att jag ådrog mig att få axeln ur led i mitten av september och tänkte bara höra på ett ungefär hur stora förhoppnignar ska jag ha på den? Jag rehabtränar än och det har jag ju gjort i ca 3-4 månader nu och inga problem med det. Däremot får man lite känsla av ge-upp och funderar på hur kommer den vara i slutändan, kommer jag kunna spela fotboll(som målvakt) till sommaren igen, t.ex? Det är nämligen så att jag känner fortfarande värker smått emellanåt, dock inga konstanta. Sedan är det så att den känns fortfarande "sladdrig" och känns som att om jag inte bär upp den med kroppen och låter den hänga fritt, så känns det som den 'glider ur spåret' (ungefär som knogen ser ut om man drar i en finger)

Vill inte bara agera klagomur eller någonting, utan bara få lite svar vad jag ska se fram emot och så? Min sjukgymnast säger inte så mycket och ser honom för sällan. Kommer det bli såpass att jag inte märker av det, är det redan nu lite underligt mycket, kommer den bli ganska bra såpass att jag kan träna fotboll osv? Jättetacksam för svaren! Tills dess ska jag träna på

MVH LoLLoN
Citera
2011-01-13, 22:36
  #2
Medlem
Fortsätt kämpa så ska de nog bli bra.
Blev de i min axel när jag vårdslöst drog den ur led. Efter 5 månader kändes allt som vanligt.
Citera
2011-01-13, 22:41
  #3
Medlem
Jag drog axeln ur led för drygt 4-5 år sedan. Det dröjde sedan 1 år innan helvete började. Axeln hoppade ur minst 10 ggr till och det var omöjligt att spela volleyboll, basketboll eller ens badminton utan att det skedde. Jag lyckades dra tillbaka dem 8 ggr men de sista gångerna gick det åt skogen och sjukhusbesök blev ett måste. När jag en natt vaknade av att axeln hade hoppat ur led, medan jag sov alltså, (åh herregud vad ont det gjorde, jag ville dö på fläcken) så var det droppen som gick bägaren att rinna över. Opererade mig 1 juli och har sen dess inte haft några problem.

Under tiden då jag fortfarande inte hade opererat mig kunde jag ibland känna att den höll på att hoppa ur led; då gällde det bara att fort som fan dra in den nära kroppen. Undvik ALLA former av ytterlägen med armen och träna upp muskulaturen runt axeln ORDENTLIGT. Det är det enda sättet som du kan undvika en operation på - tro mig, du vill inte operera axeln. Mycket förebyggande träning kring din axel kan göra att du fortsättningsvis inte får några problem. Tyvärr finns det en psykologisk aspekt (dvs. vetskapen om att den kan hoppa ur och inåt helvete ont det gör) som är svår att bli av med: träningen kan även avhjälpa det problemet.

Generellt sett tycker jag att du ska ta det väldigt lugnt i uppbyggnadsfasen. Du vill inte spoilera din träning genom att t.ex. börja spela fotboll för tidigt. Jag vet, det är tråkigt, men det kommer att hjälpa dig på sikt. Samtidigt får du inte bli alltför försiktig med axeln/armen; vad jag menade med "lugnt" var inte att du ska gå och "skydda" armen hela tiden. Detta kommer bara göra saken ännu värre. Utsätt den i ökande skala för belastning även utanför rehab-träningen (i form av gym o.d.)

Gl hf!
Citera
2011-01-13, 22:46
  #4
Medlem
Sopels avatar
Känner du att du blir bättre av rehaben?
Citera
2011-01-13, 22:50
  #5
Medlem
LoLLoNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Jag drog axeln ur led för drygt 4-5 år sedan. Det dröjde sedan 1 år innan helvete började. Axeln hoppade ur minst 10 ggr till och det var omöjligt att spela volleyboll, basketboll eller ens badminton utan att det skedde. Jag lyckades dra tillbaka dem 8 ggr men de sista gångerna gick det åt skogen och sjukhusbesök blev ett måste. När jag en natt vaknade av att axeln hade hoppat ur led, medan jag sov alltså, (åh herregud vad ont det gjorde, jag ville dö på fläcken) så var det droppen som gick bägaren att rinna över. Opererade mig 1 juli och har sen dess inte haft några problem.

Under tiden då jag fortfarande inte hade opererat mig kunde jag ibland känna att den höll på att hoppa ur led; då gällde det bara att fort som fan dra in den nära kroppen. Undvik ALLA former av ytterlägen med armen och träna upp muskulaturen runt axeln ORDENTLIGT. Det är det enda sättet som du kan undvika en operation på - tro mig, du vill inte operera axeln. Mycket förebyggande träning kring din axel kan göra att du fortsättningsvis inte får några problem. Tyvärr finns det en psykologisk aspekt (dvs. vetskapen om att den kan hoppa ur och inåt helvete ont det gör) som är svår att bli av med: träningen kan även avhjälpa det problemet.

Generellt sett tycker jag att du ska ta det väldigt lugnt i uppbyggnadsfasen. Du vill inte spoilera din träning genom att t.ex. börja spela fotboll för tidigt. Jag vet, det är tråkigt, men det kommer att hjälpa dig på sikt. Samtidigt får du inte bli alltför försiktig med axeln/armen; vad jag menade med "lugnt" var inte att du ska gå och "skydda" armen hela tiden. Detta kommer bara göra saken ännu värre. Utsätt den i ökande skala för belastning även utanför rehab-träningen (i form av gym o.d.)

Gl hf!


Tack så mycket för svaret, precis såna här jag vill ha! Nu hade jag telefonkontakt med min sjukgymnast idag, så nu tillät han mig att simma iaf Kan det vara som så att jag helt enkelt lite "underskattar" denna skada? Känns liksom helt konstigt i min värld att inbilla sig att rehabträna i ett halvår~ och att fortfarande efter fyra månaders tid måste jag inse att jag fortfarande är skadad? Någonstans i något sånt problemet kanske sitter(tänkte på sambandet med psyket där)

MVH LoLLoN
Citera
2011-01-13, 22:53
  #6
Medlem
LoLLoNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopel
Känner du att du blir bättre av rehaben?

Känner nog varken eller tror jag. Fast visst, direkt efter skadan hade jag ju givetvis konstant värk, det har jag inte idag. Men obehagsläget där t.ex och att jag är lite hypokondrisk av mig, så tänker jag ju lite "men det kanske bara har kommit med tiden. Är det rehabens skull?" etc. Känns som jag låter lite väl neg, det är nog hypokondrin som talar

MVH
Citera
2011-01-14, 19:12
  #7
Medlem
Simma kan vara okej men gör inga hastiga rörelser. Mjuka, fina rörelser som mjukar upp axeln och som sedan hjälper dig att bygga upp muskulaturen kring axeln. Jag skulle förspråka, när du känner att du är redo för det, att du övergår till väldigt specifik axelträning där du framför allt inriktar dig på att stärka muskulaturen kring axeln, allt för att ledkulan inte ska tryckas ner eller att själva "flärpen" i axeln (som håller kulan på plats) inte ska påverkas. Därefter får du gradvis öka träning.

Ang. förhoppningarna så måste du vara tålmodig. Det blir bättre med tiden med målmedveten träning.
Mkt plattityder, javisst - men det är tyvärr de gamla vanliga råden som fungerar!
Citera
2011-01-17, 00:41
  #8
Medlem
LoLLoNs avatar
Det gick sådär att simma kan jag rapportera, det var inga värker eller så, men det var ostabilt med det där läget. Men det kändes ändå som det var bra träning. Så jag börjar få lite hopp, kanske kommer klara mig problemfritt

MVH LoLLoN
Citera
2011-01-17, 14:50
  #9
Medlem
Jag slog axeln ur led för ett antal år sen, hade ont några dagar men efter de kunde jag börja träna lite lugnt igen. Jag fortsatte att träna lugnt och mkt rehab för axeln i ungefär 1år sen började helvetet. Axeln hoppade ur led när jag simmade och efter de var de kört, axeln hoppade ur led i princip dagligen och ibland flera ggr om dagen. Den kunde hoppa urled tex när jag skulle ta på mig en t-shirt, bädda sängen osv. Jag fick ett schema av någon sjukgymnast för att köra rehab, de blev inte bättre alls, så de slutade med operation för mig. Efter operationen fick jag gå med armen i mitella i 6veckor och gick alltså inte röra på armen alls. Efter de börja en lång jävla rehab för axeln, hade knappt styrka nog att lyfta på armen själv i början. Axeln har aldrig blivit 100% igen, men jag kan träna hårt och har inga dagliga problem iaf. Hoppas de inte är lika allvarligt med din axel och att den går att träna bättre!
Citera
2011-01-18, 12:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L
Jag slog axeln ur led för ett antal år sen, hade ont några dagar men efter de kunde jag börja träna lite lugnt igen. Jag fortsatte att träna lugnt och mkt rehab för axeln i ungefär 1år sen började helvetet. Axeln hoppade ur led när jag simmade och efter de var de kört, axeln hoppade ur led i princip dagligen och ibland flera ggr om dagen. Den kunde hoppa urled tex när jag skulle ta på mig en t-shirt, bädda sängen osv. Jag fick ett schema av någon sjukgymnast för att köra rehab, de blev inte bättre alls, så de slutade med operation för mig. Efter operationen fick jag gå med armen i mitella i 6veckor och gick alltså inte röra på armen alls. Efter de börja en lång jävla rehab för axeln, hade knappt styrka nog att lyfta på armen själv i början. Axeln har aldrig blivit 100% igen, men jag kan träna hårt och har inga dagliga problem iaf. Hoppas de inte är lika allvarligt med din axel och att den går att träna bättre!

Inte överdrivet kul att vakna upp efter operationen och inte kunna röra armen. Sen när bedövningen gick över natten efter gjorde det ont så inåt helvete, trots att jag hade proppat i mig Oxycontin låg jag och skrek av smärta.

TS: Btw skulle jag nog faktiskt ta det lite lugnt med simmande till en början, men du verkar ha kommit en bit i din rehab och om du tyckte det var lugnt nu så kan du säkert simma nån gång i veckan.
Citera
2011-01-19, 13:24
  #11
Medlem
LoLLoNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Inte överdrivet kul att vakna upp efter operationen och inte kunna röra armen. Sen när bedövningen gick över natten efter gjorde det ont så inåt helvete, trots att jag hade proppat i mig Oxycontin låg jag och skrek av smärta.

TS: Btw skulle jag nog faktiskt ta det lite lugnt med simmande till en början, men du verkar ha kommit en bit i din rehab och om du tyckte det var lugnt nu så kan du säkert simma nån gång i veckan.

Simmade igår 1 km och det gick problemfritt, mer än att det kändes obehagligt vissa gånger som att "Oj, nu åker den" men det gick bra. Kändes lite stelt efteråt och lite lätt smärta. Så det blir nog inte så långa rutter mer. Jag har rehabtränat ca 3 månader~ och min sjukgymnast sa att det skulle vara okej - om jag som även du sa - tog det lugnt och simmade med mjuka fina rörelser. Är verkligen bestämd på att axeln ska bli bra igen så vill verkligen göra liknande former av rehab

MVH LoLLoN
Citera
2011-01-19, 22:42
  #12
Medlem
Krafses avatar
Nu har jag aldrig fått en axel ur led men däremot en armbåge. Fem gånger har den jäveln varit ur led i mitt liv.
Kan säga att det bästa är att inte träna alls. Lyssna inte för mycket på läkare, de kanske inte alls förstår hur lätt en led går ur led igen.

Det är inte musklerna som håller ihop axeln utan ligament, och dessa påverkas knappast av träning, de behöver tid, tid och åter tid på sig för att bli OK igen. Samma sak ser man hos luxerade knän. Läkare och sjukgymnaster brukar säga att man ska träna benen för att musklerna skall stabilisera leden. Well, det där är rent jävla struntprat och det tycker man också att de borde veta om. Det finns inga muskler som kan stabilisera en knäled där ligamenten töjts ut, åtminstone inte i den grad att knät blir bra igen. Det som verkligen håller grejerna samman är ligament. Det är bara att läsa på om ledens anatomi så ser man vad som håller ihop leden. När det gäller axlar, så har jag dock inte så stora kunskaper, men jag kan tänka mig att den fungerar på ett liknande sätt, dvs ligament som ska hålla grejerna på plats?

Jag avråder därför starkt all träning, eftersom risken att axeln åker ur led igen kan vara mycket stor trots att det har gått 4 månader. Det brukar dock vara snabba rörelser som ställer till det, så håll dig borta från plötsliga rörelser.

Jag fick min armbåge ur led i Juni 2010. Första gången väntade jag ett bra tag, 45 dagar närmare bestämt. Jag hade precis börjat glömma av skadan, allt var frid och fröjd och en dag skulle jag kasta iväg en grästorva åt sidan. Plopp sa det så var skiten ur led igen. Det kom så jävla oväntat så du fattar inte. Efter det hoppade skiten ur led 2 ggr till inom en kort tid. Då fick jag nog och gav mig fan på att ge den lite mer tid. Det är först nu som jag kan träna mer seriöst. Men bra är det då fan inte, det känns fortfarande att vissa vinklar är riskabla, kan exempelvis inte sträcka ut armen helt i bänkpress för då riskerar den att gå ur led, och tränar jag för hårt så kan det börja kännas slappare igen, så man måste veta när man ska sluta och vilka övningar man ska hålla sig borta från.

En sak kan jag iaf säga, jag hoppas verkligen du läser detta flera gånger om och verkligen, verkligen kan sätta dig in i allvaret - stressa inte leden. Det är jävligt ovärt att få den ur led igen, för då hamnar du inte bara på ruta 1 igen, utan riskerar ytterligare skador som kan bli permanenta.
__________________
Senast redigerad av Krafse 2011-01-19 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback