Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-14, 02:21
  #1
Avstängd
Perfect-strangers avatar
Pris på försäkring, skadereglering, mina erfarenheter, medicinsk invaliditet, självrisker, mina rekommendationer.
Inga frågor är dumma nog.
Tänkte först göra en "jobbar inom försäkringsbranschen - fråga vad du vill"
Men det kändes jävligt B

Så har ni köpt en ny bil eller har er lägenhet brunnit upp och ni har frågor är ni hemskt välkomna att fråga på. Jobbat inom försäkringsbranschen tillräckligt länge nu för att tro mig kunna hjälpa er och besvara era frågor. För tillfället är jag inom säljsektorn men har även andra erfarenheter.

Tråden kan växa sig stor tror jag och vi kanske slipper 100-tals småtopics om just försäkringar.
Citera
2011-01-14, 02:33
  #2
Medlem
Ookels avatar
Varför skiljer priserna på bilförsäkringar så kusligt mellan olika försäkringsbolag? Jag tänker på länsförsäkringar och if.

(Är 20 år)
Citera
2011-01-14, 02:43
  #3
Avstängd
Perfect-strangers avatar
Dom har olika "Områden" och kunder som sina favoriter som dom har en hög ratio på, betyg det vill säga.

Jag skulle uppskatta att 70-80% av alla Sveriges lantbruk är hos Länsförsäkringar till exempel, på landsbygden är Länsförsäkringar ohyggligt billiga och starka.

IF är billiga på sportbilar och dyra bilar i storstäder. Där kan ingen slå dom åtminstone första 2 försäkringsåren sen har dom dessvärre en tendens att höja priserna sinnessjukt.

Majoriteten av invandrare dock (få körkortsår) och unga människor drar sig oftast till Folksam på grund av priset.

Barnfamiljer till Trygg-hansa.

En sak ni dock bör känna till är att letar ni billigast försäkring kan ni direkt lägga ner compricer/Insplanet.
Varför?
Jo dels så vet inte dom företagen vilka försäkringar ni har i ett bolag redan och att ni då omfattas av 20% i vissa fall 25% men framförallt så har dom bra avtal med vissa bolag som är svinbilliga första året och dubblar priset andra året.
Ring till bolagen istället eller etablera mailkontakt med dom.
Citera
2011-01-14, 02:48
  #4
Medlem
land-of-freedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Dom har olika "Områden" och kunder som sina favoriter som dom har en hög ratio på, betyg det vill säga.

Jag skulle uppskatta att 70-80% av alla Sveriges lantbruk är hos Länsförsäkringar till exempel, på landsbygden är Länsförsäkringar ohyggligt billiga och starka.

IF är billiga på sportbilar och dyra bilar i storstäder. Där kan ingen slå dom åtminstone första 2 försäkringsåren sen har dom dessvärre en tendens att höja priserna sinnessjukt.

Majoriteten av invandrare dock (få körkortsår) och unga människor drar sig oftast till Folksam på grund av priset.

Barnfamiljer till Trygg-hansa.

En sak ni dock bör känna till är att letar ni billigast försäkring kan ni direkt lägga ner compricer/Insplanet.
Varför?
Jo dels så vet inte dom företagen vilka försäkringar ni har i ett bolag redan och att ni då omfattas av 20% i vissa fall 25% men framförallt så har dom bra avtal med vissa bolag som är svinbilliga första året och dubblar priset andra året.
Ring till bolagen istället eller etablera mailkontakt med dom.

Du har felaktiga uppgifter min vän.

Men hur som helst beror på vad de har för skadestatisk för bilen som du vill försäkra. IF och LF utgår efter sin egna statisk och som du förstår kan den skilja. Samt så vill bolag ha vissa kunder. Vissa bolag satsar på kunder som bor i villor andra de som bor i storstad osv.
Citera
2011-01-14, 02:50
  #5
Avstängd
Perfect-strangers avatar
Ratio/betyg som jag skrev ovan är ju baserat på just sådana faktorer, antal körkortsår, biltyp, område, ålder, skadestatistik i området och på bilen e.t.c.

Men generellt sätt är LF störst på landsbygden och IF i storstäderna vad det gäller bilar.
Citera
2011-01-14, 02:52
  #6
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av land-of-freedom
Du har felaktiga uppgifter min vän.

Men hur som helst beror på vad de har för skadestatisk för bilen som du vill försäkra. IF och LF utgår efter sin egna statisk och som du förstår kan den skilja. Samt så vill bolag ha vissa kunder. Vissa bolag satsar på kunder som bor i villor andra de som bor i storstad osv.

IF utgår inte från skadestatistiken på bilen som ska försäkras. Det är precis som Perfect-stranger skriver, åtminstone vad gäller IF.
Citera
2011-01-14, 02:55
  #7
Avstängd
Perfect-strangers avatar
Har inte jobbat åt IF sedan 2009 så dom kan visserligen har förändrat sina rutiner lite men jag tvivlar på det.
Vattenspann är inne på det rätta spåret.
Citera
2011-01-14, 02:56
  #8
Medlem
jag har någon led sjukdom sedan födsel.
vad för försäkring bör jag ta för att få ut några pengar?
Citera
2011-01-14, 02:57
  #9
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patricck
jag har någon led sjukdom sedan födsel.
vad för försäkring bör jag ta för att få ut några pengar?

Om den är dokumenterad sedan innan kommer du med största sannolikhet inte kunna få ut ett smack eftersom försäkringen ska vara tecknad innan skada/sjukdom uppträder. Hälso-livförsäkringar kräver inte sällan en hälsoundersökning vilket lär bli svårt att fejka.

Om du på nåt sätt kommer förbi detta och faktiskt lyckas teckan en försäkring, du skadar dig och det visar sig att du har haft sjukdomen länge så kommer du snarare få betala än få betalt.
__________________
Senast redigerad av Vattenspann 2011-01-14 kl. 03:03.
Citera
2011-01-14, 03:00
  #10
Medlem
Mertins avatar
Hur många papp skulle jag kunna plocka ut om jag "ramlade" och slog mig riktigt illa, eller om jag skulle bli "knivrånad" och förlora mobil, plånbok och klocka?
Citera
2011-01-14, 03:03
  #11
Avstängd
Perfect-strangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertin
Hur många papp skulle jag kunna plocka ut om jag "ramlade" och slog mig riktigt illa, eller om jag skulle bli "knivrånad" och förlora mobil, plånbok och klocka?

Beror på vilken försäkring du har och vilket bolag.
Om du har en olycksfallsförsäkring hos något av dom större bolagen så gör läkaren en bedömning på hur stor nedsättning du fått i och med din skada.
Säg att du är försäkrad till 1.000.000 och läkaren bedömer din nedsättning till 5%
Då får du 5% av en miljon för det bestående menet.

Vid det andra exemplet så får du ersättning för det du blev rånad på och eventuellt för kroppskador.
Citera
2011-01-14, 03:05
  #12
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Vid det andra exemplet så får du ersättning för det du blev rånad på och eventuellt för kroppskador.

Man kan hos en del bolag få X antal terapisessioner betalda om psyket anses ha tagit skada. Dessa pengar får man dock inte direkt i handen utan det sköts mellan terapeut och försäkringsbolag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback