Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-21, 14:41
  #1
Medlem
Nu har jag förvisso inte sökt, men kasta tråden isåfall.

Här kommer lite bakgrundsinfo om min relation till serier, men för den som vill kan man ju scrolla ner direkt till frågan.

När jag var några år yngre, fram till 15-årsåldern, så var jag ett hardcorefan av serietidningar och seriealbum. Jag prenumererade på flera tidningar, och var ständigt på jakt på fler för att kunna komplettera min samling. Jag brann verkligen för branschen och satt i timtal varje dag och letade fakta på nätet, ringde runt till redaktörer och förlag för att fråga mer om framtiden hos vissa tidningar, eller var jag kunde finna svar på mina frågor om tecknare, tidningar osv.

Sedan avtog mitt intresse och för något år sedan då jag var i behov av extra fickpengar så sålde jag merparten av min samling för en spottstyver. Vi snackar Blueberryalbum som jag gett tusentals kronor för, signerade album och tidninga,r förstanummer av Star Wars, plus andra album och tidningar som tidigare legat mig mycket varmt om hjärtat.

Allt jag har kvar nu är en Tarzan från -53 och ca 600 fantomentidningar, enbart kvar därför att jag inte tyckte att jag fick ett bra pris för dem innan.

Nu, i dagsläget, så ångrar jag mig totalt. Så länge som jag fick slita för mina samlingar, all tid, alla pengar, och framförallt den glädje och lycka som jag fick av att inneha,titta på, och läsa mina album och dyrgripar. Jag mår rent ut sagt dåligt av att jag i princip gav bort allt för några ynka hundra. Usch. Värst är vetskapen om att jag förmodligen aldrig kommer kunna få tillbaka dem, då vissa var riktigt svåra att få tag i. För att inte tala om de signerade albumen.

Därför är det tråkigt att se hur tidning efter tidning idag tappar siffror hela tiden. Mindre och mindre ungdomar i min ålder läser serier, Då jag inte har varit insatt på 6-7 år så vet jag inte riktigt hur dagsläget ser ut nu i branschen, vilka tidningar som lagts ner och dylikt. Den enda jag vet som inte finns kvar är Fantomenkrönikan.

Min mening med trådstarten är att vi kan diskutera hur dagsläget ser ut för förlagen och tidningarna här i Sverige, och hur vi tror att framtiden kommer se ut. Kommer tidningarna så småningom dö ut helt?
Citera
2011-01-21, 14:49
  #2
Medlem
Se bara på Fantomentidningen vilken nedförsbacke den fått sen guldåren, med toppenåren 1994-1996. Knappt några medlemssidor längre och mindre intressanta äventyr och serier.
Citera
2011-01-21, 14:49
  #3
Medlem
Dingbatss avatar
Jag är inte särskilt insatt i Fantomen-genren av serier, men personligare serier av typen som är med i Galago och liknande visar inga tecken på att försvinna, snarare tvärtom. Nina Hemmingsson, Sara Granér, Sofia Olsson, Joakim Pirinen, Mats Jonsson. Finns massor och kommer nya hela tiden.
Citera
2011-01-21, 16:00
  #4
Medlem
--j--s avatar
Usch, ja. Ångrar mig också. Men jag sålde inte min samling utan slängde allt inför en flytt, p.g.a. platsbrist.
Citera
2011-01-21, 16:09
  #5
Moderator
Popesizes avatar
Näe, jag tror inte att den håller på att dö ut. Men den håller på att ändras.
De serier som du (och även jag) är van vid, håller nog på att sakta försvinna, med några få undantag.

Istället blir det ett uppsving för de alternativa serierna -Galago nämns i posten ovanför som exempel på tidningar som fortsätter. Då är frågan varför den gamla typen av serier försvinner? Jag har väl inget klart svar (om nu någon överhuvudtaget har det), men en tanke är att målgruppen ändras. Ungar av idag läser inte serier längre. Inte i tidningsform i alla fall. De matas med underhållning från andra håll, så som dator, internet, TV, TV-spel osv. De som står vid tidningshyllorna numera är en äldre generation. Sen så har en ny krets med skapare kommit på sista tiden. Serier är inte enbart en killgrej längre (som det kanske klassades som för 20-25 år sen) Utan nu är det även tjejer/kvinnor som ligger bakom ett flertal serier. Många kanske också kommer direkt från serieskolan i Malmö (Kvarnby, en skola med tydlig vänsterinriktning) vilket nog även gör sitt.

Humorserierna börjar vackla lite. och socialrealismen i serier börjar växa.

Några av tankarna från min sida (Som numera i större del får stå på antikvariat för att hitta intressanta serier, eller köpa amerikanska serier)
Citera
2011-01-21, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Näe, jag tror inte att den håller på att dö ut. Men den håller på att ändras.
De serier som du (och även jag) är van vid, håller nog på att sakta försvinna, med några få undantag.

Istället blir det ett uppsving för de alternativa serierna -Galago nämns i posten ovanför som exempel på tidningar som fortsätter. Då är frågan varför den gamla typen av serier försvinner? Jag har väl inget klart svar (om nu någon överhuvudtaget har det), men en tanke är att målgruppen ändras. Ungar av idag läser inte serier längre. Inte i tidningsform i alla fall. De matas med underhållning från andra håll, så som dator, internet, TV, TV-spel osv. De som står vid tidningshyllorna numera är en äldre generation. Sen så har en ny krets med skapare kommit på sista tiden. Serier är inte enbart en killgrej längre (som det kanske klassades som för 20-25 år sen) Utan nu är det även tjejer/kvinnor som ligger bakom ett flertal serier. Många kanske också kommer direkt från serieskolan i Malmö (Kvarnby, en skola med tydlig vänsterinriktning) vilket nog även gör sitt.

Humorserierna börjar vackla lite. och socialrealismen i serier börjar växa.

Några av tankarna från min sida (Som numera i större del får stå på antikvariat för att hitta intressanta serier, eller köpa amerikanska serier)

Ja , du har nog rätt. De serier vi är vana vid verkar försvinna, för att ge plats åt nyare och framförallt mer annorlunda alster. Dessvärre, om du frågar mig.
Citera
2011-01-21, 17:32
  #7
Medlem
uncanny_hoffs avatar
Man kan väl säga att serietidningarna har hållit på att dö ut under de senaste 10-15 (20?) åren med ett antal dödsryck. Jag kommer till exempel ihåg när Mega Marvel lades ner (för att sedan återupplivas under 04-05 (detta fick jag tyvärr reda på långt senare)). Det tråkiga är att förlagen inte ger särskilt bra information om vad dom tänker ge ut, och att det inte finns så många butiker med ett välsorterat sortiment av serietidningar (till exempel såg jag den nerlagda serietidningen "Hjälp" bara en gång i butik, på Ica Maxi...). Även om jag inte läser Fantomen så tycker jag att det är tråkigt att den tappar läsare.

Å andra sidan ges det ut mer svensk-skapade serie-album och "serie-romaner" än vad jag hinner med, det känns nästan som att jag hittar en ny svensk serietecknare varannan vecka...
Citera
2011-01-21, 23:07
  #8
Medlem
Sverige har väl aldrig varit något serieland egentligen, åtminstone inte på samma sätt som t.ex. Frankrike. Trots detta finns det ett par intressanta projekt på gång, bland annat Utopi magasin och Albumförlaget.

Angående serietidningar har jag för mig att det finns något företag som i princip har monopol på tidningsdistributionen, vilket gör det svårt för nya serietidningar att etablera sig.
__________________
Senast redigerad av trzy 2011-01-21 kl. 23:12.
Citera
2011-01-23, 18:14
  #9
Medlem
Även om klassiska serietidningar som Fantomen och Kalle Anka tappat rejält i försäljning den senaste tiden så måste man betänka att de gjort det från väldigt höga nivåer. Så de finns nog kvar ett bra tag till. Men det glada 80-talet då nya serietidningar dök upp i handeln nästan varje månad lär tyvärr aldrig återkomma.
Citera
2011-01-23, 18:56
  #10
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Även om klassiska serietidningar som Fantomen och Kalle Anka tappat rejält i försäljning den senaste tiden så måste man betänka att de gjort det från väldigt höga nivåer. Så de finns nog kvar ett bra tag till. Men det glada 80-talet då nya serietidningar dök upp i handeln nästan varje månad lär tyvärr aldrig återkomma.

Men kalle anka har ju blivit sämre också, och detta skiten att de ska ha massa leksaker varje gång förstår jag inte.
Citera
2011-01-23, 18:59
  #11
Medlem
Dalianas avatar
Mina småbröder (typ 10-15) läser faktiskt mycket serier....på nätet. Tydligen så tycker de att läsa om serier på nätet är bättre eftersom det inte kostar något. Ibland så kanske de köper någon tidning, men oftast så läser de online. Kanske därför försäljningen minskat?
Citera
2011-01-23, 20:41
  #12
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löfstedt
Se bara på Fantomentidningen vilken nedförsbacke den fått sen guldåren, med toppenåren 1994-1996. Knappt några medlemssidor längre och mindre intressanta äventyr och serier.


Var 1994-96 den bästa perioden för Fantomen menar du? Intressant eftersom det var en bra period kvalitetsmässigt också (Fantomenserien var betydligt mörkare och mer realistisk än den varit vare sig förr eller senare, och biserier som James Hund, Bacon & Ägg och Thorgal såklart). Jag har dock för mig att Redax förklarat att de fick rätt negativa reaktioner på det som jag såg som förbättringar (mer fokus på politiska konspirationer och korruption, utan att för den delen ta bort action och äventyr över hela världen) och därför återgick till "normalläget".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback