Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-01, 18:53
  #1
Medlem
Liktornets avatar
Gott folk.
Jag har kommit till en uppenbarelse efter åtskilliga diskussioner med överviktiga.

Det måste i synnerhet vara en börda att ha ett fint och välformat 6-pack som ung, ty då är ditt öde allo reda satt. Du kommer att bli överviktig.

Nu är självklart inte så fallet men upplever inte flashback det samma som jag ofta gör.
När jag snackar om träning, mat, hälsa och mina mål så slinker det alltid ut att "du skulle ha varit med när vi tränade si och så.." eller "jag hade minsann ett välformat 6-pack för bara några år sedan.."

Efter att jag började tänka på detta kan jag inte komma på 1 person (överviktig vid nuvarande tidspunkt) som inte har varit vältränad, haft 6-pack eller varit elit. Enligt dem själva.

Fler än jag som lägger märke till Homo Sapiens Tjockis ständiga bortförklaringar och sagor om svunna tider? Ingen har ju någonsin varit tjock i sina ungdomsår utan samtliga har evolverat fram.

PS: Här snackar vi inte bara 55-åringar. Senast idag hörde jag en 23-åring säga det..
Citera
2011-02-01, 18:56
  #2
Medlem
gorgonzolas avatar
Det skulle kunna ligga lite i det då många tränar en idrott som barn/ungdom och sen lägger ner när det blir lite seriösare satsningar, det gjorde jag själv.
Jag har dock utövat andra idrotter sedan dess så har inga problem med kroppsformen ännu, får börja med ursäkterna när jag är 50 eller nått
Citera
2011-02-01, 19:01
  #3
Medlem
runds avatar
Det här är ett vanligt fenomen . Det är inte bara tjockisar utan även smala otränad små fikusar som skryter om att de hade sådan fin kropp . Det är även vanligt att 18-22åringar berättar om deras 45cm armar när de var 14-15 så har de 30cm i dagsläget . Finns kanske folk som är dumma nog att tro på detta och blir impade .
Citera
2011-02-01, 19:05
  #4
Medlem
Liktornets avatar
Ja jag kan hålla med dig om att en god del av de som tränat mycket har en förmåga att gå upp något kilo när man blir äldre.
Men dessa brukar som regel att få en rund, härlig gubbmage. Åtminstone de jag känner.
Väldigt få fd. elittränade eller gott tränade som faktiskt blir tjocka på riktigt (borträknat Elofsson och Brolin).
Citera
2011-02-01, 19:53
  #5
Medlem
drbondos avatar
En magruta räcker. 42" wide
Citera
2011-02-01, 20:08
  #6
Medlem
Varför ha tvättbräda när man kan ha tvättmaskin?
Citera
2011-02-01, 20:13
  #7
Medlem
stordrulens avatar
Jag har en bekant som berättade och gav träningstips till andra på en bbq vi hade en sommar, alla tyckte han var pinsam som fan. Gissa om man vart snopen några veckor senare då man var hemma hos honom för bbq och påväg till toaletten ser jag en gammal bild på honom tävlandes på scen (bodybuilding) med en guldmedals runt halsen och muskler jag bara trodde Arnold hade haft.
Citera
2011-02-01, 20:23
  #8
Medlem
SaveMySouls avatar
Hahaha, där träffade du mig verlkligen TS! Jag är inte tjock, men däremot har jag gått ner 7-8 kilo de senaste 7 åren efter att jag slutat träna. Jag vet inte om jag har sagt det till någon (det tvivlar jag på), men jag har flera gånger tänkt det för mig själv att jag borde börja träna igen för att på så sätt äta upp mig en smula till fornstora dar.

Men ja, jag har märkt fenomenet, anledningen är väl helt enkelt att många tjocka människor inte trivs med att var ajust tjocka och det är väl trevligt om de kan ljuga ihop någon story om att de har varit smala en gång i tiden. För har man varit det, då kan man ju bli det igen helt utan problem.
Citera
2011-02-02, 06:40
  #9
Medlem
Problemet med att träna ofta och sedan plötsligt sluta är ju att man lätt fortsätter äta lika mycket som när man tränade och sedan har det som en vana. Blir ju en imponerande tjockismage till slut. Tror det skulle kunna ligga någonting i det.
Citera
2011-02-02, 13:44
  #10
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskgjusen
Problemet med att träna ofta och sedan plötsligt sluta är ju att man lätt fortsätter äta lika mycket som när man tränade och sedan har det som en vana. Blir ju en imponerande tjockismage till slut. Tror det skulle kunna ligga någonting i det.

Det är sant, jag hade stora problem med hunger när jag var tvungen att sluta träna ett par månader nyligen. Och jag lyckades ändå hamna på kaloriöverskott. Känner många före detta idrottare som har blivit extremt överviktiga.
Citera
2011-02-02, 15:05
  #11
Medlem
freyas avatar
Det här med att vara vältränad, muskulös osv ska tas med en jäkligt stor nypa salt. Särskilt i en tid då många kallar flickpojken Brad Pitt för biffig. Vidare är det nog något man säger för att man mår bra av det och framställer sin karaktär i godare dager: "Även jag var fit en gång i tiden blablabla".

Men i det fall det faktiskt kan stämma beror det nog mycket på kostvanor man skaffat sig under sin träningsperiod. Då gick det bra att trycka i sig en hel del. Fortsätter man på samma spår men ersätter träningen med stillasittande blir konsekvensen given.
Citera
2011-02-02, 15:51
  #12
Medlem
Ratads avatar
Den enda fysiknostalgiska person jag mött är farsan. Han nämner det dock bara någon gång vartannat år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback