Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-27, 22:15
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har en kollega på mitt jobb som har passerat 60 och har köat hos SKB under lång tid. Hon tittar nu på lägenheter eftersom hon funderar på att sälja sin bostadsrätt inför att hon pensionerar sig för att få loss kontanter som hon kan dryga ut pensionen med. Hon har möjlighet att få lägenheter i närförort som exempelvis Gröndal, däremot inte i stan. Det tycker jag känns helt bisarrt, om jag börjar köa nu hinner jag inte få hennes nuvarande köpoäng innan jag går i pension Det visar ju att SKB är helt värdelöst.

Kan hon få i Gröndal kan hon få i stan. Hon kanske däremot inte kan få de gamla snorbilliga lägenheterna utan få nöja sig med de något mer nybyggda lägenheterna.

Man kan ju inte argumentera för att alla som stått ganska längre ska ha rätt till en 4:a i stan för 7 tusen i månaden.
Citera
2013-02-27, 22:18
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tweaking
En till fråga. Jag hade tänkt sätta in mina barn i kön hos skb. Men är det sant att man endast får en 2:a i något invandrarghetto i hjulsta på 20 år eller något annat liknande pöbelområde?

Som det är nu kan man få en 2:a i Tensta (SKB har inga lägenheter i Hjulsta, varför tror alla de?) på ca 15 år, men behöver närmare 30 för att få något substantiellt bättre (om man inte slår till på deras nybyggen då man kan få nästan vart som helst med vilken kötid som helst som det verkar).
Citera
2013-02-27, 22:19
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tweaking
Jag har en fråga. Om min far står i SKB sedan 30 år typ tillbaka, så antar jag att han kan välja rätt fritt inom SKB. Dock är det ett litet problem. Han bor inte i Sverige utan i ett annat land. Kan han ta en lägenhet inne i stockholm eller något sådant och byta med mig som bor i förorten? Behöver han vara skriven på samma address som lägenheten eller något liknande för att det ska kunna ske? Tex 1 år innan bytet kan äga rum?

Jag kan ju tänka mig betala för hans lägenhet som står tom i 1 år eller liknande för den saken skull innan jag ansöker om ett byte. Skulle det fungera?

Jag tror inte familjemedlemmar kan byta med varandra.
Citera
2013-02-27, 22:23
  #124
Medlem
Annedalen

Har undersökt Annedalen noga och kommit fram till att inte ta en lägenhet där.

Inflyttning är från November-Maj 2103-2014 (dvs om en evighet)

Jag gillar planlösningarna på lägenheterna, men stället ligger åt helvette. 15 min att gå till Sundbybergs centrum (den tråkiga sidan av centrum dessutom och) eller 5-10 minuter på en äcklig buss som trängs med en massa trafik och bilar på en guppig resa uppför kullen där Annedalen ligger.

Att parkera bilen går loss på 850 spänn i månaden (!)
Citera
2013-02-28, 08:48
  #125
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har en kollega på mitt jobb som har passerat 60 och har köat hos SKB under lång tid. Hon tittar nu på lägenheter eftersom hon funderar på att sälja sin bostadsrätt inför att hon pensionerar sig för att få loss kontanter som hon kan dryga ut pensionen med. Hon har möjlighet att få lägenheter i närförort som exempelvis Gröndal, däremot inte i stan. Det tycker jag känns helt bisarrt, om jag börjar köa nu hinner jag inte få hennes nuvarande köpoäng innan jag går i pension Det visar ju att SKB är helt värdelöst.

SKB bygger en del nytt hela tiden, så det går nog att få något i framtiden för den som vill, men några billiga hyresrätter i innerstaden kan man nog glömma.

På alla SKB:s nybyggen är det relativt hög insats och i många fall är det ändå billigare att köpa en bostadsrätt.

Själv tänkte jag behålla min köplats till pensionen så att man kan kliva av på riktigt och få lös lite kapital..
Citera
2013-02-28, 08:49
  #126
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Annedalen

Har undersökt Annedalen noga och kommit fram till att inte ta en lägenhet där.

Inflyttning är från November-Maj 2103-2014 (dvs om en evighet)

Jag gillar planlösningarna på lägenheterna, men stället ligger åt helvette. 15 min att gå till Sundbybergs centrum (den tråkiga sidan av centrum dessutom och) eller 5-10 minuter på en äcklig buss som trängs med en massa trafik och bilar på en guppig resa uppför kullen där Annedalen ligger.

Att parkera bilen går loss på 850 spänn i månaden (!)

Se det från den ljusa sidan: Du får nära till Garbo.
Citera
2013-02-28, 09:26
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tweaking
Jag har en fråga. Om min far står i SKB sedan 30 år typ tillbaka, så antar jag att han kan välja rätt fritt inom SKB. Dock är det ett litet problem. Han bor inte i Sverige utan i ett annat land. Kan han ta en lägenhet inne i stockholm eller något sådant och byta med mig som bor i förorten? Behöver han vara skriven på samma address som lägenheten eller något liknande för att det ska kunna ske? Tex 1 år innan bytet kan äga rum?

Jag kan ju tänka mig betala för hans lägenhet som står tom i 1 år eller liknande för den saken skull innan jag ansöker om ett byte. Skulle det fungera?

Möjligheterna att ta sig förbi kön är försvinnande små. Denna skulle kunna gå om ni inte har samma efternamn och inte på annat sätt kan förknippas som varande släkt. Däremot är risken att du blir uppsagd (3 månaders uppsägningstid) stor om det går att bevisa/troliggöra fusk mot köreglerna.

Bättre är att ta aktiv del och stödja motioner som försöker ändra i en kooperativ anda: Rika hjälper fattiga, Boende hjälper köande samt Hjälp till självhjälp.

Till: Evokee

Att 7 till 8000 i månaden är snorbilligt tycker jag du skall säga till pensionärer som får 13 till 14000 brutto i månaden. Boende som kanske bott på ett och samma ställe i nästan hela sitt vuxna liv. Titta dem gärna i ögonen när du gör det (det finns säkert någon farfar/mormor i din närhet) som kan agera ställföreträdare.
Citera
2013-02-28, 20:00
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQGk
Möjligheterna att ta sig förbi kön är försvinnande små. Denna skulle kunna gå om ni inte har samma efternamn och inte på annat sätt kan förknippas som varande släkt. Däremot är risken att du blir uppsagd (3 månaders uppsägningstid) stor om det går att bevisa/troliggöra fusk mot köreglerna.

Bättre är att ta aktiv del och stödja motioner som försöker ändra i en kooperativ anda: Rika hjälper fattiga, Boende hjälper köande samt Hjälp till självhjälp.

Se
http://www.hemhyra.se/artikel/stockh...inte-byta-5606


Om man inte ens får byta fast man bor i SKB och är släkt så lär det knappast gå om man är utanför....


Så alltså så behöver man blanda in en tredjepart.
Citera
2013-02-28, 20:59
  #129
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Kan hon få i Gröndal kan hon få i stan. Hon kanske däremot inte kan få de gamla snorbilliga lägenheterna utan få nöja sig med de något mer nybyggda lägenheterna.

Man kan ju inte argumentera för att alla som stått ganska längre ska ha rätt till en 4:a i stan för 7 tusen i månaden.

Nej, självklart har man inte rätt till en lägenhet i stan bara för att man har stått i kö en jäkla massa år, men jag tycker att man kan ifrågasätta en kö där det tar så lång tid att få en attraktiv lägenhet. Om man kan tänka sig nybyggen med skithög hyra får man en lägenhet i stan genom Stockholms bostadsförmedling på kanske tio-femton år. Då slipper man dessutom betala insatsen som SKB envisas med att ta ut.
Citera
2013-03-01, 02:45
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nej, självklart har man inte rätt till en lägenhet i stan bara för att man har stått i kö en jäkla massa år, men jag tycker att man kan ifrågasätta en kö där det tar så lång tid att få en attraktiv lägenhet. Om man kan tänka sig nybyggen med skithög hyra får man en lägenhet i stan genom Stockholms bostadsförmedling på kanske tio-femton år. Då slipper man dessutom betala insatsen som SKB envisas med att ta ut.

Vi kan väl ändå enas med att säga att vad än boststadspolitiken handlar om, så har den inte gjort mycket nytta. SKB är en bluff, bostadskön är ett skämt.

Vi har så mycket ghetton som ingen vettig människa vill bo i, att trots bostadsbrist så vägrar man bo bland dessa apor som bor där. Helt otänkbart att behöva befatta sig med dessa.


Det ska inte ta 15 år för att få en lägenhet, det ska inte kosta 2 000 000 kr att få en sketen 2:a i en förort. En fyra är inte 70kvm. osv..
Citera
2013-03-01, 18:13
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQGk
Möjligheterna att ta sig förbi kön är försvinnande små. Denna skulle kunna gå om ni inte har samma efternamn och inte på annat sätt kan förknippas som varande släkt. Däremot är risken att du blir uppsagd (3 månaders uppsägningstid) stor om det går att bevisa/troliggöra fusk mot köreglerna.

Bättre är att ta aktiv del och stödja motioner som försöker ändra i en kooperativ anda: Rika hjälper fattiga, Boende hjälper köande samt Hjälp till självhjälp.

Till: Evokee

Att 7 till 8000 i månaden är snorbilligt tycker jag du skall säga till pensionärer som får 13 till 14000 brutto i månaden. Boende som kanske bott på ett och samma ställe i nästan hela sitt vuxna liv. Titta dem gärna i ögonen när du gör det (det finns säkert någon farfar/mormor i din närhet) som kan agera ställföreträdare.

Har hon bott på ett och samma ställe hela livet är det väl bara att hon bor kvar om hon så önskar..
Citera
2013-03-01, 18:17
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nej, självklart har man inte rätt till en lägenhet i stan bara för att man har stått i kö en jäkla massa år, men jag tycker att man kan ifrågasätta en kö där det tar så lång tid att få en attraktiv lägenhet. Om man kan tänka sig nybyggen med skithög hyra får man en lägenhet i stan genom Stockholms bostadsförmedling på kanske tio-femton år. Då slipper man dessutom betala insatsen som SKB envisas med att ta ut.

Jag har stått i 24 år. Jag har en attraktiv lägenhet. Visserligen inte i ett attraktivt område, men man kan inte få allt.

I SKB kan du nog få ett dyrt nybygge i stan med mindre än 10-15 år.

Men jag tycker ändå lite synd om alla som blivit medlemmar som vuxna och aldrig kommer kunna få nånting bättre då de blivit omkörda av massa ungdomar som blivit satta i kön av sina föräldrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback