Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-02, 16:07
  #1
Medlem
involutions avatar
Startar en ny tråd om SKB här, försökte söka runt lite men det fanns bara en gammal ganska död tråd - mod kan väl klistra in den där ifall det behövs.

Jag har lite frågor om hur det hela fungerar, jag glider bara på bananskalet än så länge då föräldrarna skött om allt och lagt till mig i kön som liten. Är det någon vits med att årligen sätta in pengar i någon sorts "bosparande"?

Tycker att jag många återkommande gånger sett den här lilla grafen http://www.skb.org/uploads/images/Om...utveckling.gif som ett skräckexempel på hur illa det är att få en bostad i Hufvudstaden, kanske ännu värre på just SKB?
Efter lite klickande på hemsidan ser jag också att "Snitt antal köår för lediga lägenheter (ettor) sedan 2007 i Tensta / Husby / Spånga" är runt 20 år? Innerstaden och dess områden ligger på runt 30+ år... Ni som eventuellt fått en bostad, hur länge köade ni?

Erfarenheter, tips, bra/dåliga historier? Jag måste veta om det är någon vits med att årligen pumpa in pengar i denna lite tvivelaktiga organisationen...
Citera
2011-02-02, 17:04
  #2
Avstängd
Nicke1s avatar
Lägenheterna är onekligen i bra skick och fast dom ligger i mindre tilltalande områden i vissa fall så är det värt det. Som jag uppfattat det så är det mer eller mindre bostadsrätter. Det verkar vara samma koncept.
Citera
2011-02-02, 17:19
  #3
Medlem
SambalOeleks avatar
Tvivelaktig och tvivelaktig. Det är en förening som många andra, om än av det större slaget. Som alla andra föreningar röstar medlemmarna själva igenom stadgarna.

Men, för att svara på din fråga, beror det så klart på hur många år i kö du har. Har du senare än typ 1986-1988 tycker jag det bara är att glömma. Det blev på tok för många medlemmar sedan föräldrar fick skriva in sina barn. Har du senare kötid än ovan nämnt kommer du så gott som alltid hamna långt ner i listan när du anmäler intresse.

Folk i innerstan byter så gott som alltid sina lägenheter internt, vilket gör att dom sällan kommer ut på den "öppna" marknaden. Den för medlemmar öppna marknaden alltså. Det gör att du är hänvisad till att bo i förorterna och det kan du ju bara själv bedöma om du vill eller inte.

I övrigt är SKB en bra värd. Eftersom man som medlem själv är delägare i fastigheten man bor i tar man oftast lite mer ansvar för skicket än vad som sker hos kommunala eller privata värdar. Dessutom är det inte så många tvivelaktiga element som blivit medlemmar i SKB, vilket gör att det ofta är normalt hederligt folk som bor i fastigheterna.
Citera
2011-02-02, 17:21
  #4
Medlem
ddf66s avatar
Har varit med sen 1980.
Får inte möjlighet till bättre lägenhet än för 15 år sedan.
SKB är en mygelförening.
Det största misstaget de gjorde var att börja rucka på grundreglerna och tillåta byte med andra icke-SKB lägenheter. De lägenheterna "försvinner" och kommer ALDRIG in i SKB:s interna byteslista.
Kul att få möjlighet till en 3:a inne i stan när man är 70+ ...
Citera
2011-02-02, 21:46
  #5
Medlem
Snurrens avatar
Jag jag är en sån myglare...hade en jättefin lägenhet men bytte externt. Jag lägger mig platt och erkänner men jag hade goda skäl. Dock saknar jag verkligen SKB som värd. Sammanhållningen var kanon och man trivdes verkligen.

Har man stått i kö sedan runt 1980 så har man ju möjligheter att få nästan vad som helst, men man ska ta i beaktning att SKB har mycket få större lägenheter.

Sämre områden...stämmer inte alls, tvärtom. Det är dock Hjulsta, Norsborg och Husby som man har bästa chanserna att få lägenhet i.

När det gäller nyproduktionen så gäller det att insatsen är betydligt högre (även om hyran är hög), men när jag frågade sist så fick jag veta att ALLA som sökt nyproduktion på Kungholmen eller Solna (aktuellt just nu) hade blivit erbjudna lägenhet. När det gäller insatsen så har man i många fall fått förmånliga blancolån från banker i Bromma (nära SKB:s huvudkontor).

Under en serie av år försökte SKB förstärka företagets finanser genom höga hyreshöjningar, men nu kanske jag outar mig, vi, min man och jag skrev till och med debattartikel i DN, vilket stoppade den skenande hyresutvecklingen betydligt. Jag bor nu i ett grannhus av samma årgång och betalar ca 1000 kr mer per månad hos en privat hyresvärd.

Men jag vill verkligen framhäva att SKB är jättebra om man har förmånen att få bo i deras fastigheter, men vad kan dom göra när medlemsantalet överstiger 80 000 och dom har 8000 lägenheter?
Citera
2011-02-04, 15:30
  #6
Medlem
involutions avatar
Okej, jag förstår, läser med spänning. Det verkar ändå som det råder ett lite övervägande positivt ordalag om SKB, intressant. Skönt att höra att det inte bara är pest då. Det där med internbytena lät dock som väldigt trist fifflande.
Jag har kötid från 93 någon gång tror jag, så det är väl bara glömma allt annat än Norsborg och det där.. om ens det.

Jag tror nog ändå inte att jag fortsätter att investera i SKB, med tanke på kötiden, det skenande medlemsantalet relativt tillgängliga bostäder, och med förhoppningen om att man en dag kanske har möjlighet att köpa bostadsrätt istället.
Citera
2011-02-04, 17:19
  #7
Medlem
Snurrens avatar
Om du tycker att deras nyproduktion är något, så kan du "få det". Det blir kanske blanco-lån på en bank vid Brommaplan. Själv "tuffar" jag in pengar till döttrarnas skb-konton (har myglat till mig samma adress för familjemedlemsskap). Det känns tröstlöst, men själv fick jag värsta 10-poängarn på återbud när dom byggde nytt på 90-talet. Som schysst morsa ser jag till att döttrarna står i kö "överallt". SKB kanske blir jättebra om 20 år !!!.
Citera
2011-02-04, 17:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av involution
Okej, jag förstår, läser med spänning. Det verkar ändå som det råder ett lite övervägande positivt ordalag om SKB, intressant. Skönt att höra att det inte bara är pest då. Det där med internbytena lät dock som väldigt trist fifflande.
Jag har kötid från 93 någon gång tror jag, så det är väl bara glömma allt annat än Norsborg och det där.. om ens det.

Jag tror nog ändå inte att jag fortsätter att investera i SKB, med tanke på kötiden, det skenande medlemsantalet relativt tillgängliga bostäder, och med förhoppningen om att man en dag kanske har möjlighet att köpa bostadsrätt istället.

De har ju höjt bosparkravet från 10000 till 20000 från och med i år så jag som legat still på 10 ska börja spara igen.

Jag ser SKB som något som kan bli aktuellt när jag och min eventuella fru börjar bli gamla och de eventuella barnen är utflugna och vi får för oss att få en lya i stan.
Vem vet kanske inte ens det fungerar men ju fler ben man har i bostadsmarknaden desto bättre tror jag.
Citera
2011-02-04, 17:50
  #9
Medlem
Snurrens avatar
ja bli en spindel med massor av ben.......... själv timade jag mitt bostadsbehov rätt då botten föll från marknaden. Fram till dess bör du ställa dig i allsköns köer.... Been there, done that... Det är ingen slump att jag numera bor bra.
Citera
2011-03-11, 08:28
  #10
Medlem
SKB känns lite som en relik från den förflutna, på ett bra sätt. Det känns trots allt som en överlevare från en idealistisk och socialdemokratisk era. Jag har stått ungefär 25 år i kö, så att jag är precis utanför möjligheten att få lägenhet i stan, det känns surt. Men jag bor bra i en närförort med 10 minuter in till stan.
SKB är en bra förening i stort, vad jag kan förstå, och de har ju lite nybyggen på gång som tur är. Att de höjer bospar för oss som redan har över 20000 låsta i lägenheten känns dock rätt löjligt, det borde gälla de som står utanför marknaden. Den största risken med skb ligger väl i ett medlemsras. Om folk börjar inse att det inte är någon vits att gå med i nuläget och vill ta ut sina sparpengar. Jag hade aldrig nånsin ställt mina barn i skb-kö men jag är glad att jag själv står.
Det är skrämmande få lägenheter som kommer ut varje månad. 10-20 kanske. Och tusentals sökande totalt. Eftersom så många har stått i 25 år eller mer kommer man antagligen att få en innerstadslägenhet när man är 40-50 år, med lite tur, kanske ännu längre. Eftersom boendet är så billigt så släpper inte den som väl bosatt sig sin lägenhet.
__________________
Senast redigerad av Henkko 2011-03-11 kl. 08:32.
Citera
2011-06-19, 14:32
  #11
Medlem
om man tittar på hur kötiderna bland de som söker en viss bostad ser ut så ser man att det är de med minst kö-år som får lägenheterna, eftersom alla väntar på att få en lite bättre,större,ljusare och finare lägenhet.. jag siktar på att få tag i en lägenhet i det nyproducerade huset på hantverkargatan. som ifs inte är klart förän 2014. men ändå.

nån med insyn i skbs internbytes kö? vad vill folk som har en etta i stan ha för lägenhet?
Citera
2011-11-09, 23:05
  #12
Medlem
ºAluminiumºs avatar
Galet galet, var inne på SKB:s sida nyligen. Jag har stått i sedan 1990 och det känns ganska hopplöst, men det är ju ändå 21 år ju! Om man jämför med Stockholms Stads Bostadsförmedling kan man ju få en jäkligt fin lägenhet efter ca: 6 år liksom.

Men jag tänker väl lite som ni ovan att SKB kanske blir aktuellt på ålderns höst eller något... Har ni några tips på andra bostadsförmedlingar man kan stå med i förresten? Just nu står jag i Stockholms Stads Bostadsförmedling och just SKB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback