Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-31, 17:29
  #1
Avstängd
Berengars avatar
Vem var Jane Horney? Svenska Wikipedias kortfattade artikel om henne avslutas med följande ord: "Den 18 januari 1945 försvann Horney och mördades troligen den 20 januari av den danska motståndsrörelsen på fiskebåten Tärnan utanför Höganäs." 2015 kommer hemligstämpeln att lyftas från de dokument som finns i danska statens arkiv. Jag blev förvånad att se att denna fascinerande person inte hade en tråd här och därför startar jag denna i förhoppning om att det ska finnas diskussionsunderlag.

TV-serien som sändes 1985 om hennes liv och öde (med Ewa Carlsson i huvudrollen) blev mycket uppmärksammad men efter några år saktade diskussionerna av igen. Det har dock forskats en hel del och skrivits böcker, mest av privatspanare, och jag har läst de flesta. Jag har ett eget skäl till mitt intresse för vem Jane Horney var och vad som hände ute på Öresund den där iskalla dagen i slutet av andra världskriget. Hon var nämligen gift med min farfars bror Herje Granberg (mellan 1938-43). Han var Stockholmstidningens Berlinkorrespondent åren 1941-45.

Var hon en iskallt beräknande spion som gick nazisternas ärenden och därför blev avrättad? Eller var hon en något naiv men mycket hjärtegod och modig person som blev oskyldigt dömd av en pro forma-domstol bestående av danska motståndsmän och -kvinnor och mördad? Det finns till och med de som tror att hon fortfarande lever. Min egen uppfattning är att hon var oskyldig, men kanske kommer sanningen aldrig fram. Det finns inte så många kvar i livet som kan veta, och de dokument som snart blir offentliga kanske inte är fullständiga.

När jag skrev ett inlägg på min blogg om Jane Horney 2008 fanns inte så mycket material på nätet, det finns mycket mer nu:
http://blogg.digenia.se/2008/07/05/jane-horney/
Engelska Wikipedias artikel är fylligare än den svenska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jane_Horney
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jane_Horney
http://sv.wikipedia.org/wiki/Herje_Granberg

Blandade länkar av varierande seriositet:
http://kriminalsager.dk/Jane_Horney/
http://www.nordjyllands-journalen.dk/forside.htm
http://www.falkenberg.se/segora/falk...480002480.html
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1163.0
http://www.alltomhistoria.se/artiklar/jane-horney/
__________________
Senast redigerad av Berengar 2011-03-31 kl. 18:02. Anledning: korrfel
Citera
2011-04-01, 14:38
  #2
Medlem
Någon gång omkring 1960, läste jag som yngling en artikel skriven av en man som påstod sig ha skjutit Jane Horney. Minns jag rätt så skulle hon ha bundits vid masten på båten ock skjutits i pannan.
När jag försöker dra mig till minnes var jag läste detta så skulle jag gissa på Kriminaljournalen.

Jag minns att jag tyckte att det var oerhört spännande, och jag kan efter all denna tid fortfarande känna mig lurad av att det jag läste troligtvis var lögn.

Filmen om henne har jag tyvärr missat.
Citera
2011-04-02, 15:24
  #3
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpokHusse
Någon gång omkring 1960, läste jag som yngling en artikel skriven av en man som påstod sig ha skjutit Jane Horney. Minns jag rätt så skulle hon ha bundits vid masten på båten ock skjutits i pannan.
När jag försöker dra mig till minnes var jag läste detta så skulle jag gissa på Kriminaljournalen.

Jag minns att jag tyckte att det var oerhört spännande, och jag kan efter all denna tid fortfarande känna mig lurad av att det jag läste troligtvis var lögn.

Filmen om henne har jag tyvärr missat.
Tack för din input! Det händelseförloppet har jag också läst, många gånger. Jag har sökt efter TV-serien men den finns tydligen inte på DVD: http://www.imdb.com/title/tt0144717/ Det har varit tal om att sända den i repris men det blir nog inget än på ett tag eftersom både danska myndigheter och danska folket är så starkt emot det. Det är många saker som hände i Danmark under andra världskriget som är oerhört känsliga.

De här uppgifterna om att Jane Horney skulle ha överlevt kommer tydligen från en hoax iscensatt av en dansk konstnär. Det började med ett mord på ett gift par i Köpenhamn, många år senare började två personer privatspana och tyckte sig kunna bevisa att Jane Horney efter kriget kom till Palestina där hon tränade Arafat i gerillakrigföring, sedan kom hon till England och blev nära vän med drotting Elizabeth, avled där 2003 och begravdes i Buckingham Palace.

Hela historien är totalt sanslös! När sånt här börjar snurra iväg är det mycket smärtsamt för de efterlevande. Vittnesmålen som säger att Horney verkligen blev avrättad och sänkt i havet är enstämmiga. Jag tror det var så det gick till. Men om hon var spion, dubbelspion, eller bara utnyttjad som en bricka i ett komplicerat och farligt spel kanske vi aldrig får veta med säkerhet.

http://www.skepticreport.com/sr/?p=459
http://www.skepdic.com/pufedorfhoax.html
Citera
2011-04-02, 17:55
  #4
Medlem
Jag tror faktiskt att artikeln jag läste var en slags dementi av ett rykte om att Jane Horney skulle ha överlevt kriget.

Avrättningen skedde enligt denna sagesman på order av den danska motståndsrörelsen. Sådana åtgärder hade naturligtvis inte någon juridiskt fastställd prövning av skuld eller oskuld. Better safe than sorry.

Historier om hemliga överlevare från kriget var vandringssägner under hela 60-talet. Självaste Hitler påstods vara vid liv vid flera tillfällen, så även Rommel. Det var ju dessutom mycket befrämjande för tidningsförsäljningen: Om man ena veckan skrev om att Jane Horney var vid liv och drack te i London, så köpte ju folk även nästa nummer med intervjun med hennes baneman.
Kriget var levande och säljande under hela 60-talet och myterna florerade.

Lycka till!
Citera
2011-04-02, 18:24
  #5
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpokHusse
Jag tror faktiskt att artikeln jag läste var en slags dementi av ett rykte om att Jane Horney skulle ha överlevt kriget.

Avrättningen skedde enligt denna sagesman på order av den danska motståndsrörelsen. Sådana åtgärder hade naturligtvis inte någon juridiskt fastställd prövning av skuld eller oskuld. Better safe than sorry.

Historier om hemliga överlevare från kriget var vandringssägner under hela 60-talet. Självaste Hitler påstods vara vid liv vid flera tillfällen, så även Rommel. Det var ju dessutom mycket befrämjande för tidningsförsäljningen: Om man ena veckan skrev om att Jane Horney var vid liv och drack te i London, så köpte ju folk även nästa nummer med intervjun med hennes baneman.
Kriget var levande och säljande under hela 60-talet och myterna florerade.

Lycka till!
Tack, SpokHusse!

Att det här är så känsligt att skriva om och forska i beror väl på just det du säger, när en motståndsrörelse i ett ockuperat land dömer människor för förräderi så är normal rättssäkerhet satt ur spel. Jag tycker inte man kan fördöma det, man måste se det i sammanhanget. Och både det danska och det norska folket fick lida ohyggligt under tyskt styre. Men man måste ändå kunna erkänna att misstag kan ha begåtts.

Jag har faktiskt tänkt tanken att jag skulle vilja skriva en bok om det här. Men alla de böcker som skrivits och den forskning som gjorts hittills har varit hämmade av att material är hemligstämplat. Det är nog klokt att vänta till 2015, det är ju bara ett par år kvar! Vi får se vad det blir av det hela, och det är säkert många andra som har samma tanke som jag.
Ha det gott!
Citera
2011-04-02, 21:52
  #6
Avstängd
Berengars avatar
En detalj som blev fel ska jag korrigera: Herje Granberg var anställd på Stockholmstidningen fram till 1941. Sedan började han på Aftonbladet och var Berlinkorrespondent för den tidningen mellan 1941-45. Han skrev en bok om den tiden, Final i Berlin, och jag minns att den fanns i mitt föräldrahem men jag läste den aldrig. Säkert mycket intressant, om nån här läser detta och känner till den, skriv en rad!
Citera
2011-04-03, 11:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
En detalj som blev fel ska jag korrigera: Herje Granberg var anställd på Stockholmstidningen fram till 1941. Sedan började han på Aftonbladet och var Berlinkorrespondent för den tidningen mellan 1941-45. Han skrev en bok om den tiden, Final i Berlin, och jag minns att den fanns i mitt föräldrahem men jag läste den aldrig. Säkert mycket intressant, om nån här läser detta och känner till den, skriv en rad!

165:- på bokbörsen.se
Citera
2011-04-03, 11:30
  #8
Avstängd
TV-serien visades i repris 1994 om jag inte minns fel. Historien om Jane Horney dyker upp i medierna med en massa års mellanrum bara för att snabb glömmas bort igen. Pennan och svärdet hade en artikel om henne för ett antal år sedan. Synd att de inte kunde förmå sig att släppa den på DVD.
Citera
2011-04-03, 13:23
  #9
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammeljohan
165:- på bokbörsen.se
Tack för tipset! Tyvärr hinner jag inte läsa den men den vore rolig att ha ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Krutdurken2011
TV-serien visades i repris 1994 om jag inte minns fel. Historien om Jane Horney dyker upp i medierna med en massa års mellanrum bara för att snabb glömmas bort igen. Pennan och svärdet hade en artikel om henne för ett antal år sedan. Synd att de inte kunde förmå sig att släppa den på DVD.
Visst är det tråkigt. Jag såg den när den sändes första gången och tyckte den var välgjord. Ewa Carlsson är en riktigt bra skådespelerska. Men om den skildrar det som hände korrekt är ju svårt att säga. Det var i alla fall häftiga protester från Danmark ända upp på regeringsnivå när serien skulle spelas in, och de ville stoppa hela projektet.

Såhär tänker jag själv idag: Om det nu var så att det begicks ett misstag av danska motståndsrörelsen, att Jane Horney faktiskt inte spionerade för Tysklands räkning, då borde det gå att diskutera det nu utan anklagelser och hätskhet. Det har snart gått 70 år sen krigsslutet. Horney var av allt att döma mycket social och utåtriktad som person, hon kunde bli vän med de flesta, och att hon umgicks med tyskar bör ha varit tillräckligt för att väcka misstankar hos danska motståndsrörelsen. Men det är omöjligt att klandra dem för ett misstag under de omständigheter som ockupationen medförde.

Visst är det så att det här fallet fascinerar. När man inte vet säkert vad som hände och varför så är det svårt att släppa det och glömma. För mig började det med ett litet svartvitt fotografi som jag såg som barn i början av 60-talet, den historia som ligger bakom är fascinerande i sig och för Sverige ganska unik. Vi har verkligen inte haft så många spionaffärer (tack och lov).
Citera
2011-04-03, 22:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing-Buddha
Det gick en TV serie om hennes liv för en herrans massa år sedan på Kanal 1 eller TV2 kommer inte ihåg vilken.

För övrigt så låter hennes namn som ett taget, dåligt namn på en saggig porrskådespelerska.

Namnet är i alla fall inte taget, fanns släktingar till henne i Mörsil i västra Jämtland där i dag en väg mitt inne i samhället är uppkallad "Horneyvägen", tror även hon vistades på orten en del under trettiotalet??
Citera
2011-04-03, 22:38
  #11
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Namnet är i alla fall inte taget, fanns släktingar till henne i Mörsil i västra Jämtland där i dag en väg mitt inne i samhället är uppkallad "Horneyvägen", tror även hon vistades på orten en del under trettiotalet??
Hej svenne-i-viken! I Mörsil! Jag är ju uppväxt i Östersund. Jag har alltid undrat hur hon träffade Herje Granberg, hans släkt var från Stöde i Ångermanland egentligen. Hans bror Georg, min farfar, var kyrkoherde i Funäsdalen och det var hans fäbod som Jane och Herje besökte nån gång i slutet av trettiotalet när bilden togs som fanns i mitt föräldahem.

Vad jag har hört så har släkten Horney funnits länge i Sverige. Min mor uttalade det Hår-nej. Men sen fick jag höra av en som gått i samma klass som en annan Horney att det uttalades Hår-nej. Jag ska se om jag kan hitta nånting om Jämtlandskopplingen på Anbytarforum. Tack för tipset!
Citera
2011-05-01, 00:06
  #12
Medlem
En gissning är att någon släkting till henne kan ha varit verksam vid sanatoriet som vid denna tid, 30-talet , eller strax innan , fanns i Mörsil. Det omvandlades senare till en anstalt för sinnesslöa, eventuellt drevs de parallellt??? Resterna av sinnesslöanstalten´s verksamhet kunde man till för bara några år sedan iaktta i centrala Mörsil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback