Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-13, 16:46
  #25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Vad gjorde Martinger på Gotland? Har han fritidshus där eller?
Syster och mor bodde där..
Citera
2020-05-13, 16:53
  #26
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Syster och mor bodde där..
Hur gick det för honom efter domen? Hur lever han nu?
Citera
2020-10-05, 16:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Efter att nu ha tagit del av domstolshandlingarna (B 2848-00), Huddinge Tingsrätt, så känns det i.a.f klart för min del att detta inte på något sätt har att göra med Palmemordet och uppgifterna från Rolf "Dallas" Dahlgren (Holmérs tidigare chaufför, -1985)

För mig ett svartsjukedrama, där JM inte kunde acceptera att hans fru träffat en annan.
(Hon skötte det inte speciellt snyggt heller förvisso)
Det är rätt tragiskt och barn inblandade.

Påföljden blev villkorlig dom och dagsböter.
8 åtalspunkter

Någon skrev tidigare här att det inte fanns några bevis, men det håller jag inte med om.
Ofredandesamtal som rings från Visby, när Martinger är där bl.a.
Sk. spårningsbesked som visar nummer och klockslag för över 100 samtal.
Taxichaufförer(inte bara en) som vittnar om körningar med pauser vid telefonkiosker och som sedan alltså visat sig i de sk. spårningsbeskeden.

Inget snack för mig..

Men för den konspiratoriske så skulle ju detta självfallet gå att ordna....
Frågan är dock varför, när Martinger redan yppat det han vet om "Dallas" story...
Vidare så händer allt detta typ 1999, vilket är 13 år efter MOP...

Nåja, håll till godo med mina uppgifter ovan.

Jag är av motsatt åsikt. Har också läst domen. Hela scenariot är märkligt. Har även bevandrat mig i all ”sido-info” som numera poppar upp. Har du t.ex. läst den nyaste sidan https://fallet-martinger-fortsattnin...et.webnode.se/

1.Du kan inte utesluta att Martinger blivit förföljd.
2.Hur förklarar du alla alibin? T ex läkaren Jane, hans syster samt två barn som vittnar om att han är ”bredvid” när någon ringer och flåsar i luren?
3.Han är inte närvarande alltid där det rings. T ex: ”I rättegången mot Martinger behandlas ett antal telefonsamtal, som spårats. Ett av dem spårades till en telefonkiosk i tunnelbanan i Bredäng. Ett litet problem uppstod att tillskriva Martinger detta samtal, eftersom han själv ringt ut från sin bostadstelefon till riksdagen och ett kommunalråd med början 2 minuter och 11 sekunder efter samtalet i Bredäng”
4.Sedan alla märkliga telefonkopplingar som flertalet personer i Martingers närhet faktiskt är vittne till. Tänker på att Carl Lidbom svarar, även Socialdemokraterna Etc när personer försöker nå Martinger. Bekräftas av flera. Även Anders Sydborgs uppgift om ”det hemliga utdraget”.
5.Skadegörelse och män som förstör saker i trädgården, stjäl post m.m. Även vittne till detta finns.
6.”Rådgivarnas” brev om att de sitter dit honom för hans del i Palmemordet. Vem skriver dessa till både Martinger och Gillberg i Gränna?
7.Frun och nya älskaren har inte rent mjöl i påsen precis. Ljuger om att Martinger misshandlat henne. Sonen och dottern vittnar om sin mors lögn

Avslutningsvis lite kuriosa: Jag har en bekant som har en bekant inom partitoppen hos Moderaterna som berättat att Filippa Reinfeldt och Jerry Martinger tydligen haft en kärleksaffär på senare år. Men att den varit mycket hemlighetsfull. Att efter hon lämnat Reinfeldt haft Martinger i ett nytt passionerat förhållande. De ska ha varit på middagar tillsammans hos hemliga bekanta och Filippa Reinfeldt ska även ha intresserat sig stort för Martingers fall och roll i Palmemordet och ”stått på hans sida”. Anledningen till hennes tystnad om sin nye relation med Martinger ska ha varit att relationen annars skulle setts som konstig då han dömts och att det finns ”två delade läger” om Martinger. Ett läger som anser han vara utsatt för en komplott pga mordet på Palme och den ena då som bara tror han är skyldig och ”inte bryr sig”. Förhållandet ska tydligen ha varit passionerat men jag har ingen aning om hur det är idag. Paret ska dock ha setts offentligt på italiensk restaurang i Gamla stan Västerlånggatan vid minst ett tillfälle för några vintrar sedan – kan dock undra varför ifall relationen nu var så hemlig… Romantisk middag med levande ljus. Hon ska tydligen ha fallit för Martinger för att han sågs som ”bad boy”, spänningen kring hans fall samt att hon har en grej för tunnhåriga och flintis- killar. Det är vad jag hört i alla fall! Såna här rykten kan också vara ren SMÖRJA men intressant att någon från partitoppen berättat det. Bara lite skvallerkuriosa…
Citera
2020-10-05, 17:12
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Efter att nu ha tagit del av domstolshandlingarna (B 2848-00), Huddinge Tingsrätt, så känns det i.a.f klart för min del att detta inte på något sätt har att göra med Palmemordet och uppgifterna från Rolf "Dallas" Dahlgren (Holmérs tidigare chaufför, -1985)

Frågan är dock varför, när Martinger redan yppat det han vet om "Dallas" story...
Vidare så händer allt detta typ 1999, vilket är 13 år efter MOP...

Nåja, håll till godo med mina uppgifter ovan.

En reflektion är att 1999 så publiceras SOU1999:88

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme SOU 1999:88 Publicerad 01 januari 1999
Källa: https://www.regeringen.se/rattsliga-.../sou-199988--/

Martinger kanske hade en del invändningar som han effektivt blev neutraliserad för och inte kunde framföra på ett därmed trovärdigt sätt.
Citera
2020-10-05, 19:24
  #29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahne67
Jag är av motsatt åsikt. Har också läst domen. Hela scenariot är märkligt. Har även bevandrat mig i all ”sido-info” som numera poppar upp. Har du t.ex. läst den nyaste sidan https://fallet-martinger-fortsattnin...et.webnode.se/

1.Du kan inte utesluta att Martinger blivit förföljd.
2.Hur förklarar du alla alibin? T ex läkaren Jane, hans syster samt två barn som vittnar om att han är ”bredvid” när någon ringer och flåsar i luren?
3.Han är inte närvarande alltid där det rings. T ex: ”I rättegången mot Martinger behandlas ett antal telefonsamtal, som spårats. Ett av dem spårades till en telefonkiosk i tunnelbanan i Bredäng. Ett litet problem uppstod att tillskriva Martinger detta samtal, eftersom han själv ringt ut från sin bostadstelefon till riksdagen och ett kommunalråd med början 2 minuter och 11 sekunder efter samtalet i Bredäng”
4.Sedan alla märkliga telefonkopplingar som flertalet personer i Martingers närhet faktiskt är vittne till. Tänker på att Carl Lidbom svarar, även Socialdemokraterna Etc när personer försöker nå Martinger. Bekräftas av flera. Även Anders Sydborgs uppgift om ”det hemliga utdraget”.
5.Skadegörelse och män som förstör saker i trädgården, stjäl post m.m. Även vittne till detta finns.
6.”Rådgivarnas” brev om att de sitter dit honom för hans del i Palmemordet. Vem skriver dessa till både Martinger och Gillberg i Gränna?
7.Frun och nya älskaren har inte rent mjöl i påsen precis. Ljuger om att Martinger misshandlat henne. Sonen och dottern vittnar om sin mors lögn

Avslutningsvis lite kuriosa: Jag har en bekant som har en bekant inom partitoppen hos Moderaterna som berättat att Filippa Reinfeldt och Jerry Martinger tydligen haft en kärleksaffär på senare år. Men att den varit mycket hemlighetsfull. Att efter hon lämnat Reinfeldt haft Martinger i ett nytt passionerat förhållande. De ska ha varit på middagar tillsammans hos hemliga bekanta och Filippa Reinfeldt ska även ha intresserat sig stort för Martingers fall och roll i Palmemordet och ”stått på hans sida”. Anledningen till hennes tystnad om sin nye relation med Martinger ska ha varit att relationen annars skulle setts som konstig då han dömts och att det finns ”två delade läger” om Martinger. Ett läger som anser han vara utsatt för en komplott pga mordet på Palme och den ena då som bara tror han är skyldig och ”inte bryr sig”. Förhållandet ska tydligen ha varit passionerat men jag har ingen aning om hur det är idag. Paret ska dock ha setts offentligt på italiensk restaurang i Gamla stan Västerlånggatan vid minst ett tillfälle för några vintrar sedan – kan dock undra varför ifall relationen nu var så hemlig… Romantisk middag med levande ljus. Hon ska tydligen ha fallit för Martinger för att han sågs som ”bad boy”, spänningen kring hans fall samt att hon har en grej för tunnhåriga och flintis- killar. Det är vad jag hört i alla fall! Såna här rykten kan också vara ren SMÖRJA men intressant att någon från partitoppen berättat det. Bara lite skvallerkuriosa…

Websidan var ny för mig men uppgifterna på den sa inte speciellt mycket mer än det jag redan känner till.
Dina punkter är ju inget annat än citat från websidan. Jag är lite mer källkritisk än så.

Och det var ju det som gjorde att jag begärde ut domen.... och det är enligt mig inget tvivel alls om hans skuld. Det hela är en familjetragedi och det är rätt vidrigt på det sätt som J-O Andersson häver ur sig namn på länken du gav mig... Hedberg-stil över det där..

Skulle det vara en set-up, så är det ju bara att räkna inblandade personer..

Tro på vad smaskigt du vill.
Citera
2020-10-06, 13:12
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Websidan var ny för mig men uppgifterna på den sa inte speciellt mycket mer än det jag redan känner till.
Dina punkter är ju inget annat än citat från websidan. Jag är lite mer källkritisk än så.

Och det var ju det som gjorde att jag begärde ut domen.... och det är enligt mig inget tvivel alls om hans skuld. Det hela är en familjetragedi och det är rätt vidrigt på det sätt som J-O Andersson häver ur sig namn på länken du gav mig... Hedberg-stil över det där..

Skulle det vara en set-up, så är det ju bara att räkna inblandade personer..

Tro på vad smaskigt du vill.

Ja Hedberg-stil är det. Han refererar till Claes Hedberg också. Har du läst boken? Tyckte En Oväntad Vändning i alla fall var bra. Han tar även upp historien Martinger där. Är dock kritisk till själva teatermordet på Palme... Men han har fått fram en hel del intressant info. det må jag säga... Nåväl. Då vet jag att vi tycker och tror olika i detta!
Citera
2021-01-26, 22:37
  #31
Medlem
DeValeras avatar
Martinger blev kanske karaktärsmördad, möjligen till följd av kännedom om Palme.

Jag läste en anonym insändare på Friatider angående den avlidne Sigvard Marjasin. Han blev också karaktärsmördad angående påstått fiffel med kvitton - som han dock senare frikändes för i rätten. Marjasin ska enligt denne också ha uttryckt misstro mot hur palmeutredningen har skötts.

https://www.friatider.se/marjasin-var-ingen-fifflare
Citera
2021-03-13, 12:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Martinger blev kanske karaktärsmördad, möjligen till följd av kännedom om Palme.

Jag läste en anonym insändare på Friatider angående den avlidne Sigvard Marjasin. Han blev också karaktärsmördad angående påstått fiffel med kvitton - som han dock senare frikändes för i rätten. Marjasin ska enligt denne också ha uttryckt misstro mot hur palmeutredningen har skötts.

https://www.friatider.se/marjasin-var-ingen-fifflare

Mycket intressant att du tar upp detta med Marjasin! Är öppen för att det kan ha vart så med Sigvard M. Att den hemliga gruppen som motarbetade/motarbetar kritiksägande/sanningssökande "planterar skit" här och där till följd av det känsliga Palmeärendet är inte märkligt efter vad vi känner till om den korrupta värld vi lever i. I Martingers fall var Holmérs vistelseort under mordnatten tydligen känsligt. Det fick inte komma fram helt enkelt! Och viktigt att komma ihåg är att det i Martingers fall inte bara handlar om den lilla perioden med äktenskapsbråket. Jerry M får utstå förföljelse, konstigheter m.m. i flera år från 1989 efter att Dahlgren berättat för honom om Holmér. Det är nog lätt att haka upp sig på Martingers äktenskapsbråk när det i själva verket pågår i flera år utöver denna fejd. Det är ju under hela 90-talet fram till idag som Martinger får utstå underligheter. Det är därför fallet för mig är intressant. Däremot vill jag inte fastna enbart på hans fall. Att lösa Palmemordet innebär att lägga pussel på annat håll också. Men Martinger-fallet anser jag vara en viktig pusselbit eftersom Holmér uppenbarligen vill dölja något och allt som hänt runtomkring det!
Citera
2021-03-13, 14:48
  #33
Medlem
MOPspanarens avatar
"Fallet Martinger" och kopplingen till Palmemordet går genom historien om att Hans Holmér skulle ha skjutsats omkring i Stockholm av polisinspektör Rolf "Dallas" Dahlgren på kvällen och natten den 28/2 -1986. (något som alltså Jerry Martinger fick berättat för sig)

Här är utredningen kring detta.(delar av)
https://drive.google.com/file/d/1Xj7...Sv4XLOASb/view

D 13303-6 Förhör med Rolf Dahlgren 1990-12-18
D 13303-12 Sören Mobergs Utredningsanteckningar gällande Scandic
D 13303-14 Svar från SKL ang. "Slippen"
D 13303-1-A Frågor från Sven Anér 1990-10-23
D 13303-1-B Sven Anér ringer och tipsar 1990-10-23
D 13303-1-C Sven Anér skickar kopia från på skrivelse från Eurocard 1991-03-25
D 13303-1-E Frågor från Sven Anér 1991-08-06
D 13303-3 Olle Hollknekts utredning 1990-11-29
D 13303-6-A Egon Bergers PM om Rolf Dahlgren
D 13303-9 Sven Anér gör brottsanmälan om urkundsförfalskning. 1991-02-21
D 13303-11 Håkan Ström Utredningsanteckningar
D 13303-12 Sören Mobergs Utredningsanteckningar gällande Scandic (samma som ovan)
D 13303-13 Eurocard slippen skickas till SKL 1991-07-23
D 13303-14 Svar från SKL ang. "Slippen" (Samma som ovan)
D 13303-16 Förhör m. kvinna 1991-08-21
D 13303-17 Förhör m. kvinna 1991-08-21
KE 10413-1 Knarkspanings-PM (oklart varför detta finns i denna fil)
Citera
2022-11-06, 12:57
  #34
Medlem
Ny intervju med sonen om ämnet https://youtu.be/t52QxdO00AE
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback