Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-22, 12:49
  #1
Medlem
D.Winchesters avatar
Jag har i princip noll koll på förstärkare och sånt, läste på lite nu innan jag skapade tråden men har inte kommit fram till något bra svar än.

Köpte ett behringer-paket för massa år sedan där jag fick med en liten komboförstärkare(?) på max 15W, skulle jag tro. Har även en V-Amp 2 som ger kanon effekter, men det känns som att förstärkaren är lite av en flaskhals. Brusar lite och har sig, skiftar snabbt från låg till hög volym när jag bara nuddar rattarna.

Lirar mycket rock och metal, och jag tänkte bara spela hemma så den kommer inte användas till spelningar eller dylikt. Är lite snål av mig men kan man få något vettigt för runt 1-2000kr? Och vad är det jag ska köra på, högtalare, kombo eller något helt annat?

Tack på förhand!
Citera
2011-04-22, 12:56
  #2
Medlem
Det beror ju lite på vad du vill ha... något bra får du inte för den pengen, dock kanske något bättre än det du har. Gå till musikaffärn och testa några Vox-förstärkare, de brukar låta ganska schysst trots lågt pris.
Citera
2011-04-22, 13:21
  #3
Medlem
krang666s avatar
Eller så köper du några skysta studiomonitorer och kopplar den till datorn. Billigaste och bästa lösningen för en hemmaspelare.

Edit : Du får inga "skysta" monitorer för den slanten men fult dugliga.
Citera
2011-04-22, 13:51
  #4
Medlem
D.Winchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Det beror ju lite på vad du vill ha... något bra får du inte för den pengen, dock kanske något bättre än det du har. Gå till musikaffärn och testa några Vox-förstärkare, de brukar låta ganska schysst trots lågt pris.

Är som sagt var inte säker på vad jag vill ha. Något som ger bra ljud helt enkelt, V-Ampen tar hand om alla effekter så. Jo, det enklaste hade varit att testat några i butiken. Har en kompis som kanske vill bli av med sin Vox AD15VT, någon som vet vad den går för?

Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Eller så köper du några skysta studiomonitorer och kopplar den till datorn. Billigaste och bästa lösningen för en hemmaspelare.

Edit : Du får inga "skysta" monitorer för den slanten men fult dugliga.

Jag skulle kunna koppla in V-Ampen till mitt högtalarsystem och köra där igenom. Men samtidigt vill jag ha en förstärkare ståendes vid gitarrerna så jag fyller upp lite tomyta och för att det ser bättre ut, hehe.
Citera
2011-04-22, 14:00
  #5
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Winchester
Jag skulle kunna koppla in V-Ampen till mitt högtalarsystem och köra där igenom. Men samtidigt vill jag ha en förstärkare ståendes vid gitarrerna så jag fyller upp lite tomyta och för att det ser bättre ut, hehe.

Du kan koppla V-Ampen emellan utan problem. Låt den gamla förstärkaren uppfylla platsen vid gurorna.
Citera
2011-04-22, 14:14
  #6
Medlem
D.Winchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Du kan koppla V-Ampen emellan utan problem. Låt den gamla förstärkaren uppfylla platsen vid gurorna.

Det hade varit det billigaste alternativet, helt klart.

Jo, men det får nog bli så tills vidare. Sen när jag hamnar i någon ålderskris så får jag köra på något riktigt stort hehe.

Kom gärna med fler råd ni som vill, så jag vet lite vad man bör tänka på om jag istället bestämmer mig för att köpa nytt.
Citera
2011-04-22, 14:20
  #7
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Winchester
Det hade varit det billigaste alternativet, helt klart.

Jo, men det får nog bli så tills vidare. Sen när jag hamnar i någon ålderskris så får jag köra på något riktigt stort hehe.

Kom gärna med fler råd ni som vill, så jag vet lite vad man bör tänka på om jag istället bestämmer mig för att köpa nytt.

Själv körde jag på en 4´12a i lägenheten Mest pga att jag tog hem den ifrån repan. Men kör allt igenom datorn idag.
Citera
2011-04-22, 14:24
  #8
Medlem
D.Winchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Själv körde jag på en 4´12a i lägenheten Mest pga att jag tog hem den ifrån repan. Men kör allt igenom datorn idag.

Haha. Grannarna blev glada kan jag tänka mig? Har en polare som kör en Line 6, någonting, till sin dator. Skitsmidigt måste jag hålla med om då man kan ladda ner effekter från nätet och slipper ställa in så mycket själv.

Men samtidigt är det inte så kul att sitta framför datorn och lira tycker jag. Bra om man spelar efter tabs såklart, men inte riktigt samma känsla som att rocka loss med en förstärkare.
Citera
2011-04-22, 14:28
  #9
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Winchester
Haha. Grannarna blev glada kan jag tänka mig? Har en polare som kör en Line 6, någonting, till sin dator. Skitsmidigt måste jag hålla med om då man kan ladda ner effekter från nätet och slipper ställa in så mycket själv.

Men samtidigt är det inte så kul att sitta framför datorn och lira tycker jag. Bra om man spelar efter tabs såklart, men inte riktigt samma känsla som att rocka loss med en förstärkare.

Han har nog en rackeffekt. Jag spelar mest in när jag lirar. Kanske är därför jag föredrar att sitta vid datorn.
Citera
2011-04-22, 14:43
  #10
Medlem
D.Winchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Han har nog en rackeffekt. Jag spelar mest in när jag lirar. Kanske är därför jag föredrar att sitta vid datorn.

Mja, någon Line 6 pod studio variant är det, fick googla fram det. Ah okej, spelar inte in själv och kommer nog inte göra det i framtiden heller men då är det klart smidigare för din del.
Citera
2011-04-22, 15:04
  #11
Medlem
jowals avatar
Ett par frågor bara.

-Spelar du i ett band/Spelar du offentligt alls?
-Vad har du för gitarr?
-Har du haft några andra pedaler/boxar/effekter innan?

Utav din text att tolka så verkar det ivf som att du varken spelar offentligt eller i band, och med det i bagaget så har jag svårt att förstå varför du ska ha en förstärkare alls, eller varför du vill uppgradera den du redan har. Visst du säger att den sprakar/glappar men det är inte hela världen.

Mitt tips är att du skaffar dig en rejäl pedal istället, för hemmabruk då. (Kika på VOX & Boss multieffekter om det låter intressant) Sen lägger du ner en rejäl peng på ett par sjyssta lurar. (ex. http://www.akg.com/site/products/pow...nguage,EN.html)

Jag upplever personligen att det blir en tajtare ljudbild som ger mig rättvisa när jag spelar, sen stör jag inte folk omkring mig och kan ändå ha överhögt ljud.
Citera
2011-04-22, 22:12
  #12
Medlem
D.Winchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Ett par frågor bara.

-Spelar du i ett band/Spelar du offentligt alls?
-Vad har du för gitarr?
-Har du haft några andra pedaler/boxar/effekter innan?

Utav din text att tolka så verkar det ivf som att du varken spelar offentligt eller i band, och med det i bagaget så har jag svårt att förstå varför du ska ha en förstärkare alls, eller varför du vill uppgradera den du redan har. Visst du säger att den sprakar/glappar men det är inte hela världen.

Mitt tips är att du skaffar dig en rejäl pedal istället, för hemmabruk då. (Kika på VOX & Boss multieffekter om det låter intressant) Sen lägger du ner en rejäl peng på ett par sjyssta lurar. (ex. http://www.akg.com/site/products/pow...nguage,EN.html)

Jag upplever personligen att det blir en tajtare ljudbild som ger mig rättvisa när jag spelar, sen stör jag inte folk omkring mig och kan ändå ha överhögt ljud.

Spelar inte i ett band för tillfället, eller offentligt heller för den delen. Ja, mer än om det är någon kompis som vill höra, men det händer rätt sällan. Har två gitarrer, en Behringer som följde med paketet för de många åren sedan (vet ej modell) och en Ibanez Gio. V-Ampen är den enda effekt jag haft och med den så blev spelandet ännu mer roligt.

Vad ska jag med pedalerna till? Om det är för effekternas skull så är jag mer än nöjd med min V-Amp, men att köpa ett par hörlurar skulle inte vara helt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback