Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-01, 16:06
  #1
Avstängd
Busmumriks avatar
Hittade ingen tråd om det här intressanta spelet

Det är ett spel som påminner mycket om Minecraft då man kan bygga med block, crafta föremål och äventyra i en datorgenerad värld, men spelet är helt i 2d. Det är inte heller lika mycket fokuserat på att bygga som Minecraft utan istället handlar det mer om att utforska, slåss och bli starkare. Exempelvis så har man mana och man börjar inte med så mycket hälsa.

Det kommer också gå att spela multiplayer och priset kommer vara rätt billigt.
Spelet är för tillfället i alpha-stadiet och har utvecklats av 2 personer och kommer släppas om några månader.

Jag var själv skeptisk först då det låter lite som en Minecraft-kopia i 2d. Men efter jag kollade lite filmer om det på youtube ändrade jag mig helt då det ser riktigt roligt ut och verkar bli en helt annan spelupplevele än Minecraft.

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=UGo7iMUcxLc

Lets play:
http://www.youtube.com/watch?v=Udp5ozoYfxM

Spelets hemsida:
http://www.terraria.org/
Citera
2011-05-01, 16:23
  #2
Medlem
Jarans avatar
Ser riktigt coolt ut, har länge undrat om det finns ett 2D minecraft.

Kommer det vara som Minecraft när det gäller servers, plugins, crafting?
__________________
Senast redigerad av Jaran 2011-05-01 kl. 16:29.
Citera
2011-05-01, 16:52
  #3
Medlem
Om det skulle finnas till t.e.x iPhone, iPad osv så skulle det förmodligen vara ett väldigt bra spel.
Till PC? Nej, tack.
Citera
2011-05-01, 16:59
  #4
Avstängd
Busmumriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
Ser riktigt coolt ut, har länge undrat om det finns ett 2D minecraft.

Kommer det vara som Minecraft när det gäller servers, plugins, crafting?

Multiplayer kommer ha en stor del i spelet så förmodligen kommer det vara som i Minecraft att man joinar andra servers eller startar en egen.

Crafting är vad av det jag sett likt Minecraft men med en del förändringar. T.ex. kommer det upp en lista på allt man kan crafta med de resurser man har på sig istället för sätta ut sakerna rätt i en ruta som på Minecraft. Sen en hel del ändringar som att man behöver en anvil för att crafta saker i metall. Det kommer även finns även alchemy i spelet där man kan göra olika drycker.

Här är en lista på de saker man kan crafta just nu i alphan. http://terraria.wikia.com/wiki/Items
Citera
2011-05-01, 17:24
  #5
Avstängd
guywithtnts avatar
Antar att de inte härmade Minecraft på de sättet att det tillåter en att spela under Alphastadiet?
Citera
2011-05-01, 17:46
  #6
Medlem
Tramlens avatar
Jävlar vad nice! Precis vad jag letat efter! Ska lätt pröva det här, verkar vara riktigt nice
Citera
2011-05-01, 19:42
  #7
Medlem
Crucifixess avatar
Men helvete! Nu vill jag ha detta!

Det finns inget official release date, antar jag? "Coming soon" var ju som en piss i ansiktet.
Citera
2011-05-01, 20:40
  #8
Medlem
nach0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busmumrik
Multiplayer kommer ha en stor del i spelet så förmodligen kommer det vara som i Minecraft att man joinar andra servers eller startar en egen.

Crafting är vad av det jag sett likt Minecraft men med en del förändringar. T.ex. kommer det upp en lista på allt man kan crafta med de resurser man har på sig istället för sätta ut sakerna rätt i en ruta som på Minecraft. Sen en hel del ändringar som att man behöver en anvil för att crafta saker i metall. Det kommer även finns även alchemy i spelet där man kan göra olika drycker.

Här är en lista på de saker man kan crafta just nu i alphan. http://terraria.wikia.com/wiki/Items
Kan ju bara säga att det där är verkligen inte allt man kan crafta. Det är en oofficiell wiki och den är väldigt dålig med info. Dem som är intresserad av att se mer kan kolla på användaren Paperbatvg på youtube. Han har fått testa alphan och han har runt 8 timmars gameplay.
Citera
2011-05-01, 21:01
  #9
Avstängd
Busmumriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nach0s
Kan ju bara säga att det där är verkligen inte allt man kan crafta. Det är en oofficiell wiki och den är väldigt dålig med info. Dem som är intresserad av att se mer kan kolla på användaren Paperbatvg på youtube. Han har fått testa alphan och han har runt 8 timmars gameplay.

Det visste jag inte, tack för rättelsen. Låter ju i för sig riktigt bra när spelet bara är alpha och det finns till och med mer att crafta än den listan

De kommer vad jag vet inte ha en öppen alpha som Minecraft, men man kan ju hoppas på en öppen beta.
Citera
2011-05-03, 03:54
  #10
Medlem
Neroxxs avatar
Har sett ett par videos nu med detta lir.
Tycker att progress ser riktigt trevlig ut.

Man måste fajtas med en boss för att komma in i end grottan osv.
Finns dvs bossar att summona fram.

Ser skoj ut, blir lätt att inhandla vid release.
Citera
2011-05-03, 19:28
  #11
Avstängd
Busmumriks avatar
Det finns en ganska bra lets play-serie med en som heter PBat.

Speciellt del 23 var intressant då han spelar tillsammans med Blue som är en av de som hjälper till att utveckla spelet. Blue svarar även på frågor som användare har ställt.
http://www.youtube.com/watch?v=qdqqb5WWx10

Den är väldigt lång och jag kollade själv inte igenom hela. Men lite intressanta saker som Blue sa:
  • Själva spelet är i princip klart för release nu och det kommer släppas direkt som en "Beta". Det de har kvar att göra nu är saker runtom, som att få alla accounts att fungera och server stabilitet osv.
  • Spelet kommer släppas allt från mellan en vecka från nu till slutet av juli.
  • Det kommer finnas möjlighet att ändra texturpaket som i Minecraft några uppdateringar efter release.
  • De kommer inte släppa koden fritt ibörjan så moddar kommer vara få i början.
  • De uppdaterar dock spelet väldigt ofta och lägger till sådant som många requstar på forums.
  • Om folk spelar spelet om 5 år kommer de fortfarande uppdatera det och lägga till saker.
Citera
2011-05-04, 02:21
  #12
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busmumrik
Det finns en ganska bra lets play-serie med en som heter PBat.

Speciellt del 23 var intressant då han spelar tillsammans med Blue som är en av de som hjälper till att utveckla spelet. Blue svarar även på frågor som användare har ställt.
http://www.youtube.com/watch?v=qdqqb5WWx10

Den är väldigt lång och jag kollade själv inte igenom hela. Men lite intressanta saker som Blue sa:
  • Själva spelet är i princip klart för release nu och det kommer släppas direkt som en "Beta". Det de har kvar att göra nu är saker runtom, som att få alla accounts att fungera och server stabilitet osv.
  • Spelet kommer släppas allt från mellan en vecka från nu till slutet av juli.
  • Det kommer finnas möjlighet att ändra texturpaket som i Minecraft några uppdateringar efter release.
  • De kommer inte släppa koden fritt ibörjan så moddar kommer vara få i början.

  • De uppdaterar dock spelet väldigt ofta och lägger till sådant som många requstar på forums.
  • Om folk spelar spelet om 5 år kommer de fortfarande uppdatera det och lägga till saker.

Det markerade var väl dock inte säkert, de ville se hur fanbasen utvecklades.
Han tillade även att Redigit som är den person som programmerar allt kommer även lägga till saker efter spelets release.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback