Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-26, 11:38
  #6001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5electa
Känner att jag blir helt deppig från ingenstans efter typ 1 och en halv timme efter dos, vad kan det bero på? Inte riktigt deprimerad men kände mig glad ändå och så ska göra saker idag som är roliga men det känns inte lika roligt längre, och nej jag brukar inte känna såhär att "inget är kul" men det känns som att att jag har dom känslorna ibland utan elvanse men inte alls så att jag lägger märke till de och de brukar oftast gå över ganska snabbt. Men nu känns de som att elvansen gör dessa känslor starkare

Känner igen det där fast på eftermiddagen när medicinen gått ut. Efter 1.5h borde ju medicinen börja verka och utsöndra dopamin så om du blir nedstämd där så låter det som elvanse inte är rätt medicin för dig. Har du testat metylfenidat också? Kan det vara så att du har en depression också och när du tar elvanse så samlas dina tankar så att du fokuserar på det tråkiga i ditt liv? Låter som du borde prata med din läkare i vilket fall men försök hitta på saker när medicinen verkar. Gör vad som helst som får dig att fokusera på något annat än att grubbla.
Citera
2023-07-26, 17:37
  #6002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappisF
Känner igen det där fast på eftermiddagen när medicinen gått ut. Efter 1.5h borde ju medicinen börja verka och utsöndra dopamin så om du blir nedstämd där så låter det som elvanse inte är rätt medicin för dig. Har du testat metylfenidat också? Kan det vara så att du har en depression också och när du tar elvanse så samlas dina tankar så att du fokuserar på det tråkiga i ditt liv? Låter som du borde prata med din läkare i vilket fall men försök hitta på saker när medicinen verkar. Gör vad som helst som får dig att fokusera på något annat än att grubbla.
Pratade med min läkare idag och vi kom fram till att jag skulle testa 50mg nu efter att ha haft 40 så vi får se om de blir bättre då.
Citera
2023-07-27, 10:46
  #6003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5electa
Pratade med min läkare idag och vi kom fram till att jag skulle testa 50mg nu efter att ha haft 40 så vi får se om de blir bättre då.

Hoppas det hjälper. För mig blev det en väldigt stor skillnad mellan 30mg och 40mg.
Citera
2023-07-27, 12:43
  #6004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappisF
Hoppas det hjälper. För mig blev det en väldigt stor skillnad mellan 30mg och 40mg.
Ska nog fortsätta med 40 lite till och se om dippen blir något vardagligt, har bara känt av det mycket vid vissa tillfällen. Har inte tillgång till 30 mg nu utan bara 40mg + 20mg så kan inte få exakt 50mg utan isåfall 60mg och det känns för mycket.
Citera
2023-07-27, 13:40
  #6005
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5electa
Pratade med min läkare idag och vi kom fram till att jag skulle testa 50mg nu efter att ha haft 40 så vi får se om de blir bättre då.


Min känsla av ”dipp” på eftermiddagen fanns i början nån vecka men försvann sen när doseringen ökade till 60+40mg per dag

Vet inte om det är så man behöver en större totaldos för det ska plana ut mer omärkbart eller om det är en vanesak

Klart är i all fall att det hjälper att aktivera sig under den period då man upplever dipp.
Då tycker jag att Elvansen kan ”ta fyr” igen, som om man var behöver jobba igång den
Citera
2023-07-28, 05:55
  #6006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Hur märker folk med vikten när ni börjar elvanse kontra när ni slutar?

Äter bättre med elvanse och sämre utan.
Citera
2023-07-29, 18:27
  #6007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Äter bättre med elvanse och sämre utan.

Och när du säger att du äter bättre menar du att du äter fortfarande tillräckligt mycket mat men bättre mat? Vissa äter ju otroligt lite på elvanse vilket blir ett problem.
Citera
2023-07-29, 19:06
  #6008
Medlem
Dragningskraftens avatar
okej. nu har jag till och med startat datorn här för att jag behöver förklara ordentligt och behöver råd från er alla vad jag ska göra!
snabb bakgrundsinfo. jag har tidigare varit odiagnoserad förrän nu för tre månader sedan, ville göra det fort gick privat och fortsatte hos min läkare i beroendecenter. jag går även på 16mg subutex.

jag önskade elvanse och fick ge en motivering varför just elvanse och inte concerta. berättade att andra upplev mig som mer lugn när jag hade intagit elvanse vid fåtal tillfällen.

problemet- första veckan på 30 mg mådde jag ganska ok. kände inte någon stor skillnad men var hoppfull på livet och allt kändes bra. träffade familj och vänner var och varann dag. andra veckan höjdes jag till 50 och där har allt bara blivit jävligt konstigt. jag kan liksom inte förklara vad problemet är och hur det känns utöver att, det är svårt att sätta igång saker. det känns som en snetänning. jag är väldigt van vid opiater men inte så mycket alls av CS preparat. är det därför det kanske tar tid för mig att vänja mig. jag valde att fortsätta en vecka till på 50 istället för 60.


jag vill liksom må bra och vara sådär hoppfull jag var första veckan, jag har inget arbete för tillfället då jag avsagt mig att ta på mig fler pass då jag har ett jobb där jag måste vara social och det har jag svårt att vara nu efter den här medicinen. vissa dagar är bättre. igår mådde jag ganska bra, vaknade tidigt och var uppe när medicinen kickade igång. jag undrar om det är där problemet ligger någonstans? hade även intagit medicin med kvarg.

jag gör inget annat om dagarna, det tar liksom extremt mycket emot att gå ut på en kort promenad. senare på kvällen får jag en boost jag tar en imovane när det går ut. vet inte om de är rätt eller inte men när den verkar blirjag inte trött utan jag blir mer avslappnad som en benso.

och då mår jag väldigt bra. jag är inte van vid ångest. dock vet jag att jag fanimej har adhd speciellt nu när jag verkligen tänkt tillbaka varför jag slopade alla lärares kommentarer om att jag kanske har adhd. jag har provat concerta två gånger tidigare i livet där jag hade en vän som gav mig, jag mådde super bra men hade värre avtänding med extrem ångest än två dagar på gatu tjack.

detta är nu tredje veckan på elvanse. när ska det släppa. hur ska jag göra. jag vågar inte fråga min läkare om det här. för det var jag som var på om att börja på elvanse. varför är det svårare att få saker gjort nu än tidigare på något sätt? samt behöver bara kroppen vänja sig mer?

ska jag byta till concerta?
ska jag sänka min dos?
ska jag ändra min morgonrutin?

vad ska jag göra.
Citera
2023-07-29, 19:09
  #6009
Medlem
Dragningskraftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoppeJoppeJoppe
Verkar som det tog 3 månader för mig att gå in mig på elvanse…20mg > 40mg > nu 60mg + 100mg Sertralin. Ingen ångest av medicinen alls, verkar nästan ångestdämpande tycker jag. Jag vill gå upp på morgonen, längtar till kaffet o elvanse 😅

läs gärna inlägget jag skrev ovanför den här jag glömde tagga dig.
Citera
2023-07-29, 22:13
  #6010
Medlem
Dragningskraftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Nej, det förstår jag inte. Mitt problem är inte att jag inte kan koncentrera mig, utan mitt problem är att jag inte kommer igång på dagen. Gatutjacket sätter igång mig perfekt och dagen går som på räls, men Elvansen gör mig omotiverad och varje ny syssla känns bedrövligt tung att ta tag i. Någon som känner likadant?


Jag känner helt likadant.
Jag har dock problem med att komma igång precis som dig samt koncentration också.
Citera
2023-07-30, 13:00
  #6011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
okej. nu har jag till och med startat datorn här för att jag behöver förklara ordentligt och behöver råd från er alla vad jag ska göra!
snabb bakgrundsinfo. jag har tidigare varit odiagnoserad förrän nu för tre månader sedan, ville göra det fort gick privat och fortsatte hos min läkare i beroendecenter. jag går även på 16mg subutex.

jag önskade elvanse och fick ge en motivering varför just elvanse och inte concerta. berättade att andra upplev mig som mer lugn när jag hade intagit elvanse vid fåtal tillfällen.

problemet- första veckan på 30 mg mådde jag ganska ok. kände inte någon stor skillnad men var hoppfull på livet och allt kändes bra. träffade familj och vänner var och varann dag. andra veckan höjdes jag till 50 och där har allt bara blivit jävligt konstigt. jag kan liksom inte förklara vad problemet är och hur det känns utöver att, det är svårt att sätta igång saker. det känns som en snetänning. jag är väldigt van vid opiater men inte så mycket alls av CS preparat. är det därför det kanske tar tid för mig att vänja mig. jag valde att fortsätta en vecka till på 50 istället för 60.


jag vill liksom må bra och vara sådär hoppfull jag var första veckan, jag har inget arbete för tillfället då jag avsagt mig att ta på mig fler pass då jag har ett jobb där jag måste vara social och det har jag svårt att vara nu efter den här medicinen. vissa dagar är bättre. igår mådde jag ganska bra, vaknade tidigt och var uppe när medicinen kickade igång. jag undrar om det är där problemet ligger någonstans? hade även intagit medicin med kvarg.

jag gör inget annat om dagarna, det tar liksom extremt mycket emot att gå ut på en kort promenad. senare på kvällen får jag en boost jag tar en imovane när det går ut. vet inte om de är rätt eller inte men när den verkar blirjag inte trött utan jag blir mer avslappnad som en benso.

och då mår jag väldigt bra. jag är inte van vid ångest. dock vet jag att jag fanimej har adhd speciellt nu när jag verkligen tänkt tillbaka varför jag slopade alla lärares kommentarer om att jag kanske har adhd. jag har provat concerta två gånger tidigare i livet där jag hade en vän som gav mig, jag mådde super bra men hade värre avtänding med extrem ångest än två dagar på gatu tjack.

detta är nu tredje veckan på elvanse. när ska det släppa. hur ska jag göra. jag vågar inte fråga min läkare om det här. för det var jag som var på om att börja på elvanse. varför är det svårare att få saker gjort nu än tidigare på något sätt? samt behöver bara kroppen vänja sig mer?

ska jag byta till concerta?
ska jag sänka min dos?
ska jag ändra min morgonrutin?

vad ska jag göra.

Jag vet inte hur det har gått för dig med nuvarande dos, men bieffekter brukar gå över. Men dosen kan också vara för hög för dig? Om du upplever bra effekt av 40, be om att få gå tillbaka till den dosen. Den bästa dosen är den lägsta dosen du kan få som har god effekt.
Citera
2023-07-31, 15:30
  #6012
Medlem
Dragningskraftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Jag vet inte hur det har gått för dig med nuvarande dos, men bieffekter brukar gå över. Men dosen kan också vara för hög för dig? Om du upplever bra effekt av 40, be om att få gå tillbaka till den dosen. Den bästa dosen är den lägsta dosen du kan få som har god effekt.

Tack för ditt svar. Jag har misstänkt att jag har för hög dos. Nu gick jag och höjde från 50 till 60 . Ska prova de till torsdag då jag träffar min sjuksköterska. Blir de inte bättre går jag ner till 40. Har läst lite överallt att både för hög och för låg dos ger biverkningar. Därför tänkte jag prova höja nu och se om de blir bättre eller inte. Mådde ju förvånansvärt bra första veckan på 30 trots att jag inte kände någon stor skillnad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback