Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-12, 00:41
  #1
Medlem
PaperHouses avatar
Någon som vet vad för laglig status lisdexamfetin har? Samt om läkemedelsverket har tittat på den här substansen?
Citera
2011-05-12, 01:50
  #2
Medlem
fuckedupmaniacs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine

Med tanke på att det är samma kemiska formel som dexamfetamin (Metamina i Sverige) och är i princip dexamfetamin med lite extra saker utöver så kan man lätt komma fram till att är narkotikaklassat i Sverige.
Citera
2011-05-12, 20:57
  #3
Medlem
farfars avatar
Jag vet varken bu eller bä angående legal status, men det är väl inget självklart att dextroamfetamin med en påhängd molekyl skulle vara olaglig? Polisen m.fl. har ju beklagat sig över detta problem i år och dar, och är var RC-marknaden lever på.
Citera
2011-05-13, 00:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupmaniac
http://en.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine

Med tanke på att det är samma kemiska formel som dexamfetamin (Metamina i Sverige) och är i princip dexamfetamin med lite extra saker utöver så kan man lätt komma fram till att är narkotikaklassat i Sverige.

Sveriges lagstiftning fungerar inte som du tror. Vi har ingen analoglag så varje molekyl som är olaglig är i lagstiftningen specifierad. Vad jag vet står det inte heller något om prodroger i lagstiftningen. Så min slutsats är att den är laglig men jag är inte helt säker på den.
Citera
2013-07-26, 13:09
  #5
Medlem
rEEgs avatar
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-...otikaklassade/


Det är klassat nu
Citera
2013-07-26, 19:27
  #6
Medlem
2.71828s avatar
Lisdexamfetamin är ju klassat, men företaget bakom läkemedlet försöker ju få Vyvanse godkänt i Sverige. Jag vet inte om deras ansökan fortfarande behandlas eller så, men om det nu går igenom så kommer vi att få ett amfetaminpreparat på marknaden för första gången sedan amfetamin blev licensbelagt.
Citera
2013-07-28, 15:39
  #7
Medlem
ADHD-kontots avatar
Men spelar det någon roll huruvida det är godkänt eller ej? Den enda skillnaden är väl att det tar lite längre tid med lisdex eftersom läkaren måste skicka in ett papper och få ett OK först?

För dom är väl inte så griniga på att skriva ut detta som har så låg missbrukspotential?
Citera
2013-08-06, 19:20
  #8
Medlem
sjuklingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.71828
Lisdexamfetamin är ju klassat, men företaget bakom läkemedlet försöker ju få Vyvanse godkänt i Sverige. Jag vet inte om deras ansökan fortfarande behandlas eller så, men om det nu går igenom så kommer vi att få ett amfetaminpreparat på marknaden för första gången sedan amfetamin blev licensbelagt.

Elvanse/Vyvanse är godkänt som läkemedel i Sverige.
Citera
2013-08-07, 05:34
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sjuklingen
Elvanse/Vyvanse är godkänt som läkemedel i Sverige.

Tack Jag visste inte att
Citera
2013-08-08, 22:33
  #10
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuklingen
Elvanse/Vyvanse är godkänt som läkemedel i Sverige.

Ja se på fasen, nu har det dykt upp i FASS
Citera
2013-08-09, 15:19
  #11
Medlem
SoFarGones avatar
Så nu när det finns på FASS, får man det utskrivet "enkelt" efter man testat metylfenidat eller är det fortfarande licensbelagt/krångligt?

Är det subventionerat om man får det utskrivet idag eller har dom inte lagt in det i rabattlistan än? Vad kostar det för en vuxen ungefär?

Funderar på att ringa min käre vän och be om att få dessa utskrivna.
Citera
2013-08-09, 15:58
  #12
Medlem
fenazepams avatar
Min läkare sa att jag ska få lisdexamfetamin utskrivet mot min add.
Just nu har jag modiodal utskrivet, vet inte om jag kan få båda samtidigt.

Vad skulle ni välja modiodal eller lisdexamfetamin?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback