Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-23, 02:55
  #1
Medlem
vetekranss avatar
En tanke slog mig idag när jag var på väg till jobbet. Tänker en huligan eller en "grabb" som det kallas likadant som en 1%are?
Som jag förstår det så är en grabb en person som sätter sitt lag/gäng i första hand. Man lever för sin klubb och förväntar sig ett resultat som innebär mer respekt och ökat "streetcred"
Ett svenssonliv är inte ens att fundera på då detta är det mest omanliga och värsta som finns.
Personen backar upp sina bröder i vått och torrt och organiserat våld är något som står på agendan.

Tankarna för mig till den delen av alla mc-klubbar som är 1%are och anser sig själva stå utanför lagboken. Om firmorna klädde sig i gemensam klädsel och införde diverse scoutmärken, hade det varit någon skillnad?

Det känns som att båda grupperingarna är våldsrunkare och saknar all repekt för polisen alt. auktoriteter.

Det är mycket våld och elände som drabbar vårt land just nu och jag tror/hoppas att ligisterna försöker hålla det borta från min dörr, men när det börjar krypa närmare så kommer tankarna..

Agera??

Diskutera gärna våldets påverkan på den hårt arbetande svenssonen och oss som anser att kriminella är en parasit på den välfärd som de flesta av oss stävar efter..
Citera
2011-05-23, 03:37
  #2
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetekrans
En tanke slog mig idag när jag var på väg till jobbet. Tänker en huligan eller en "grabb" som det kallas likadant som en 1%are?
Som jag förstår det så är en grabb en person som sätter sitt lag/gäng i första hand. Man lever för sin klubb och förväntar sig ett resultat som innebär mer respekt och ökat "streetcred"
Ett svenssonliv är inte ens att fundera på då detta är det mest omanliga och värsta som finns.
Personen backar upp sina bröder i vått och torrt och organiserat våld är något som står på agendan.

Tankarna för mig till den delen av alla mc-klubbar som är 1%are och anser sig själva stå utanför lagboken. Om firmorna klädde sig i gemensam klädsel och införde diverse scoutmärken, hade det varit någon skillnad?

Det känns som att båda grupperingarna är våldsrunkare och saknar all repekt för polisen alt. auktoriteter.

Det är mycket våld och elände som drabbar vårt land just nu och jag tror/hoppas att ligisterna försöker hålla det borta från min dörr, men när det börjar krypa närmare så kommer tankarna..

Agera??

Diskutera gärna våldets påverkan på den hårt arbetande svenssonen och oss som anser att kriminella är en parasit på den välfärd som de flesta av oss stävar efter..
Det som skett i Sverige likt andra europeiska länder är att underklassen kraftigt växt sig större speciellt från 90-talet. Fanns en hel del subkulturer ungdomarna växte upp med som huliganism, negerdunk, maffia filmer osv som glorifiera en livsstil som skiljde sig från svenssonlivet. Ett sätt för den fattiga underklass killen att få pengar, makt, brudar och bilar.

Personrån, inbrott, våldsbrott och drogförsäljningen som ungdomsgängen sysslade med övergick till grövre saker som bedrägeri, utpressning, beskyddarverksamhet, smuggling osv.

Organiserad brottslighet i Sverige har aldrig växt så mycket som i nutid, t. ex så har många gäng ett ständigt inflöde av nya rekryter. Många MC-gäng rekryterar bland huliganer och finns även en del lädermän som slåss i huligan uppgörelser.

Tyvärr kommer ghettofieringen och ligisterna bara öka då "flyktingar" ständigt kommer till Sverige. Den nya planerade underklassen av Sveriges styrande elit.
Citera
2011-05-23, 04:07
  #3
Medlem
vetekranss avatar
Att skillnaden på klasser och annan ekonomisk status har förändrats i Sverige är verkligen ett problem.
Detta bidrar självklart till det frustrerade och uttråkade ungdomar vi har idag som bara är ute efter sysselsättning på ett eller annat sätt. Kriminellt eller legalt spelar ingen roll.

Om man skulle starta ett nytt samhälle med denna växande underklass, skulle de då ta till vara på möjligheterna eller skulle de då hitta den offerroll som de satt sig i nu och börja bryta ner dess medborgare och framtid?

Jag tror att det är fel att lägga över skulden invandrare och underklass då det måste finnas en motpol eller antagonist för att få en anledning eller ett syfte med att ha en snygg bil, brud eller motsvarande.
Citera
2011-05-23, 10:11
  #4
Medlem
LojtnantWerners avatar
om man utgår från att 1% är en livstil/beteende så ja men traditionellt sätt så är det mest i mc kretsarna som folk använder 1% statusen, kan själv kalla mig det men ser ingen poäng i det så låter bli
Citera
2011-05-25, 12:56
  #5
Medlem
HerrBormanns avatar
På ett sätt kan man säga att det finns enprocentare även bland kategori-C-supportrarna. Det är nämligen 1 % av dessa som är intresserade av att slåss med andra huliganer. Resterande är med bara för att klä sig käääsjual, spöa julgraner, slå sönder pubar, kasta sten på polisen, stå och hoppas längst bak i en klunga när någon annan slåss, samt skryta för sina polare om att man är med i en firma.
Citera
2011-05-25, 15:29
  #6
Medlem
AnotherFakeNames avatar
1%:are är något man definierar sig själv som. Så länge firmorna inte själva gör det så finns det ingen anledning att sätta den statusen på dem.
Citera
2011-05-25, 15:37
  #7
Medlem
b-os avatar
Ordet och betydelsen 1% kommer ifrån att Amerikanska motorcykel organisationen sa ungefär kortfattat " Det är bara 1% av motorcyklisterna som lever fan de andra 99% är skötsamma"
Måste all okunniga börja benämna småligister och andra med ordet 1%? Det är nog det mest felutnyttjade ordet/ benämning på ett ord jag varit med om, så googla dess riktiga betydelse.

Citat:
In 1947 the American Motorcycle Association (AMA) organized a motorcycle rally called the Gypsy Tour which ended up overwhelming the small town of Hollister, California. About 50 arrests were made, mostly for public intoxication, and the AMA said the trouble was caused by the one percent deviant that tarnish the repurtation of all motorcycles and motorcyclists. Outlaw motorcycle clubs then took up the name one percenters. This incident was made famous by the 1953 Marlon Brando film The Wild One
Citera
2011-05-25, 17:48
  #8
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
På ett sätt kan man säga att det finns enprocentare även bland kategori-C-supportrarna. Det är nämligen 1 % av dessa som är intresserade av att slåss med andra huliganer. Resterande är med bara för att klä sig käääsjual, spöa julgraner, slå sönder pubar, kasta sten på polisen, stå och hoppas längst bak i en klunga när någon annan slåss, samt skryta för sina polare om att man är med i en firma.

Nu summerade du inte en kategori c, utan en vanlig förortskicker i 16-års åldern.
Citera
2011-05-25, 17:51
  #9
Medlem
Likwits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Ordet och betydelsen 1% kommer ifrån att Amerikanska motorcykel organisationen sa ungefär kortfattat " Det är bara 1% av motorcyklisterna som lever fan de andra 99% är skötsamma"
Måste all okunniga börja benämna småligister och andra med ordet 1%? Det är nog det mest felutnyttjade ordet/ benämning på ett ord jag varit med om, så googla dess riktiga betydelse.

Och det är ungefär dit han vill komma med sitt resonemang. Att det bara är 1% av fotbollssupportrarna som bråkar vid matcher. Om man läser Hells Angels med Hunter S. Thompson så var inte Hells Angels och de andra outlawsen direkt yrkeskriminella eller var det man förknippade med dem, bara stök och bus. Det som hände var när samhället "skulle sätta ner foten" och drev dess medlemmar längre ifrån samhället som de blev kriminella när de inte fick vanliga jobb etc. Fast det här vet du ju redan, ville bara förklara mitt resonemang.

Samma sätt kan man se hur Fotbollssupportrar och då särskilt kategori C medlemmarna blir längre och längre utstötta ifrån samhället, och blir en "samhällsfara". Risken finns då att man inte blir välkomnad, får problem att få ett jobb. Sen haltar argumentet så klart en hel del, då det inte finns klubbhus de flesta har redan jobb etc.

Men jag anser att man kan kalla huliganer för fotbollens 1% om man så vill. Dock tror jag knappast att firmagrabbar kommer springa runt med patches på sig...
Citera
2011-05-25, 18:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Ordet och betydelsen 1% kommer ifrån att Amerikanska motorcykel organisationen sa ungefär kortfattat " Det är bara 1% av motorcyklisterna som lever fan de andra 99% är skötsamma"
Måste all okunniga börja benämna småligister och andra med ordet 1%? Det är nog det mest felutnyttjade ordet/ benämning på ett ord jag varit med om, så googla dess riktiga betydelse.
ja det har ju inte sagts om grupper före 1947... exakt samma resonemang kan användas för huliganer då det är 1 procent av huliganerna som svärtar ner namnet för resten. bara för att någon skäggapa tejpade fast ett enprocentsmärke på sin väst 1947 betyder inte det att mc-knuttar har ensamrätt eller var först med begreppet, din färsking...
Citera
2011-05-25, 22:26
  #11
Medlem
b-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megakiller
ja det har ju inte sagts om grupper före 1947... exakt samma resonemang kan användas för huliganer då det är 1 procent av huliganerna som svärtar ner namnet för resten. bara för att någon skäggapa tejpade fast ett enprocentsmärke på sin väst 1947 betyder inte det att mc-knuttar har ensamrätt eller var först med begreppet, din färsking...


Nu skrev du väl innan du tänkte ? ordet One percenter myntades just där just då och får väl då i sitt ursprung anses vara mest relevant i MC sammanhang.
Sen om du vill kalla ditt lokala väskryckar gäng för en procent av alla som inte lyckas är ju din grej. Hur fan du än vill eller om du kallar folk färsking så myntades"One Percenter" under dom omständigheter jag skrev.
Citera
2011-05-25, 22:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Nu skrev du väl innan du tänkte ? ordet One percenter myntades just där just då och får väl då i sitt ursprung anses vara mest relevant i MC sammanhang.
Sen om du vill kalla ditt lokala väskryckar gäng för en procent av alla som inte lyckas är ju din grej. Hur fan du än vill eller om du kallar folk färsking så myntades"One Percenter" under dom omständigheter jag skrev.
suck, ännu en gröning som inte förstått begreppet men slänger sig med termen ändå för att det låter "häftigt".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback