Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 18:32
  #5305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Just precis nu fick jag ett brev från Skatteverket i Kivra för inkomståret 2022. Jag kommer påföras strax över 7000 kr i extra skatt då min inkomst av kapital ökat med närmare 24 000 kr.
Och troligtvis en nypa kostnadsränta som grädde på moset.
Citera
2024-05-02, 18:59
  #5306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Och troligtvis en nypa kostnadsränta som grädde på moset.
Ja den specades inte men jag ställde frågan och de menade att det skulle påföras kostnadsränta from mitten av februari 2023.
Citera
2024-05-03, 11:06
  #5307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
I den ’Sammanstälda skatteberäkningen’ som du fått av Skatteverket presenteras tre kolumner: ’Belopp före ändring’, ’Belopp efter ändring’ och ’Differens’.

I raden för ’Överskott av kapital’, refererar beloppet under 'Differens' till summan som kommer att efterbeskattas. Till exempel, om differensbeloppet är 494 kr, beräknas skatten till 148 kr, vilket motsvarar 30 % av differensen. Det är möjligt att ansöka om kompensation för denna skatt hos Avanza.

Ja, skatten blev 494... i övrigt gitter jag inte försöka förstå vad skiten handlar om.
Citera
2024-05-03, 15:44
  #5308
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Nej det är inte rätt. Läs meddelandet från Avanza, där står tydliga instruktioner samt en PDF man ska fylla i.

Jag har ännu inte skickat in mina krav då jag ännu inte fått något från Skatteverket för tidigare år. När fick du ditt meddelande från Skatteverket?

Jag kollade inkorgen men hittar inte någon info. Vad skrev de i mailet du fick?
Citera
2024-05-03, 15:47
  #5309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag kollade inkorgen men hittar inte någon info. Vad skrev de i mailet du fick?

Den 16e april skickade de ut infon.
Citat:
16 apr. Nya kontrolluppgifter för dig med kredit på Investeringssparkonto

Hej,
Avanza har den 15e april lämnat in kompletterande kontrolluppgifter för ränteinkomster på ISK för dig med kreditavtal. Kontrolluppgifterna avser ränta som ska beskattas utanför ISK under åren 2018-2023. Anledningen till kompletteringen är att vi under dessa år erbjudit en för hög ränta på ISK. I praktiken innebär detta att Skatteverket kan komma att ompröva dina tidigare deklarationer och att du kan behöva betala 30% skatt på de ränteinkomster du erhållit (se bifogad kontrolluppgift).

Exempel:
Om dina ränteinkomster varit totalt 1000 kronor kan du komma att behöva betala 300 kr i skatt

Om du är berörd kommer du få ett brev från Skatteverket inom några dagar. Om de kompletterande kontrolluppgifterna innebär att du behöver betala in extra skatt så har du möjlighet att begära ersättning för detta från Avanza.

Bakgrunden till att detta har hänt är att inkomstskattelagen formulerades om 2016 på ett sätt som fick konsekvensen att ränteinkomster på ISK i vissa fall ska rapporteras in och beskattas i inkomstslaget kapital. Det var egentligen aldrig lagstiftarens avsikt att ränteinkomster på ISK ska beskattas på detta sätt. Avanza har lyft problematiken med Finansdepartementet som därför planerar att rätta till formuleringen i lagtexten från och med januari 2025.

Bifogat till detta meddelande hittar du:
1. Dina kompletterande kontrolluppgifter för ränteinkomster som skickas till Skatteverket
2. En instruktion för hur du går tillväga om du berörs och vill begära ersättning för eventuell extra skatt.

Vi förstår om det här låter krångligt. Har du frågor eller funderingar läs gärna mer här eller hör av dig genom att svara på det här meddelandet.


Med vänliga hälsningar

Avanza
Citera
2024-05-03, 15:50
  #5310
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Den 16e april skickade de ut infon.

Stort tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback