Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-12-08, 08:34
  #25
Medlem
Maledictuss avatar
Jag håller delvis med dig i att vår generation är för slapp när det gäller mycket. Tyvärr är det inte bara människorna som tillhör den generationen som skapat situationen idag. Även våra föräldrar (och i förlängningen även våra far- och morföräldrar) kan man skylla på. Dessutom matas alla i samhället idag med information och "samhällsideal" från alla tidningar, tv-program och modemagasin. På den tiden när det inte fanns så mycket informationsflöde som påverkade en så var man mer eller mindre förutbestämd att gå i en viss bana, för det var den enda banan man var medveten om.
Citera
2011-12-08, 10:38
  #26
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Vad är det för fel på invandrare?

Det är inte fel på alla invandrare, däremot har de som kommer från fjärran länder en helt annan kultur och inställning till sina medmänniskor som går stick i stäv med det vi traditionellt lever efter i Sverige.

Begrepp som hedersmord och nysvenskan fanns inte förrän vi fick en tillströmning av folk som lever efter helt andra förutsättningar och, likt parasiter, kommer till vårt land för att utnyttja systemet, därför att de har det "så dåligt" där de bodde tidigare. Pakistanier och indier som sjukläkare när de saknar allt vad social kompetens innebär. Hyperaggressiva araber och turkar som dörrvakter etc.

Listan kan göras lång.

I övrigt håller jag faktiskt med dig. Nyliberalismen sprider sig i samhället likt en cancersvulst och dagens ungdomar, födda på 80- och 90-talet, befinner sig i en situation som jag befarar ingen annan generation har klämts fast i tidigare.

Dels har vi samhällen i omvälvning pga den extremt snabba teknikframväxten, dels har vi ett generellt enormt stort politikerförakt som inte funnits tidigare (jag skulle vilja påstå att begreppet politikerförakt uppstod iom Carl Bildts fånerier i början på 90-talet). Detta i kombination med ekonomiska depressioner och annat elände gör att ingen riktigt vet vilka rep de ska hålla i för att återfå balansen, och det tar sig uttryck i en massa konstigheter som vi av den äldre generationen inte förstår oss på.
Citera
2024-04-18, 05:45
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det är er generation det är fel på. Den äldre generation som dör ut nu hade moral dvs era föräldrar, det är ni 60-talister som skapat detta dekadenta skitsamhälle. Ni har helt enkelt som kollektiv brustit i er uppfostran av oss ungdomar samt försummat eran samhällsplikt. Därav har bögeriet, massinvandringen och dekadensen nått episka proportioner. Morsan tänk till, vad är det du vill?

Vi är barn av vår tid, är du rädd för ditt eget barn lilla mamma?
Många år senare…

Tycker du sammalika?

Nej, det är inte vi som skapat detta, det är politikerna.
Vi ville våra barn väl, och gav dem frihet. Vad gjorde ni av den?
Sluta skyll ifrån er!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback