Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-11-02, 13:22
  #1
Medlem
Asterixs avatar
Ett annorlunda hus där funktionerna bad-, kök- och sovdel roterar. Är det nån som vill bo så här?

http://www.hanse-haus.de/hau_col_gal_08_en.htm (åtta bilder)
Citera
2004-11-02, 13:25
  #2
Medlem
flowss avatar
Jag tyckte det var svinsnyggt! Fast jag vet inte hur man skulle gilla det praktiskt.

Måste man liksom time:a in när man vill laga mat, så att köket är "öppet"? Eller ska man använda en sektion i taget? Alltså att den inte snurrar hela tiden? Hm. Om det är så, så skulle jag kunna tänka mig att bo där. Meningen är väl att det ska vara billigt och platssparande.

Jobbigt att man behöver gå på toa i ett hus som har världens panoramafönster bara?!
Citera
2004-11-02, 13:32
  #3
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag tyckte det var svinsnyggt! Fast jag vet inte hur man skulle gilla det praktiskt.

Måste man liksom time:a in när man vill laga mat, så att köket är "öppet"? Eller ska man använda en sektion i taget? Alltså att den inte snurrar hela tiden? Hm. Om det är så, så skulle jag kunna tänka mig att bo där. Meningen är väl att det ska vara billigt och platssparande.

Jobbigt att man behöver gå på toa i ett hus som har världens panoramafönster bara?!
Jag tycker det känns lite smurfigt med dom runda, mjuka, formerna. inte värst praktiskt alla gånger men harmoniskt iaf. Jag tror man bestämmer själv vilken del som är öppen. Kan inte tänka mig att den roterar oavbrutet. Det verkar finnas en kontrollpanel till vänster.
Citera
2004-11-02, 13:33
  #4
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
Jag tycker det känns lite smurfigt med dom runda, mjuka, formerna. inte värst praktiskt alla gånger men harmoniskt iaf. Jag tror man bestämmer själv vilken del som är öppen. Kan inte tänka mig att den roterar oavbrutet. Det verkar finnas en kontrollpanel till vänster.

Det är nog tänkt som någon form av studentbostad. Tänk vad praktiskt att bara stapla sånna där smurfhus på varandra.

Om de nu roterar oavbrutet kan det blir lite jobbigt Men jag tror dock inte de gör det.

Hur som helst, I like it.
Citera
2004-11-02, 13:38
  #5
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag tycker att det var helläckert!
Citera
2004-11-02, 13:43
  #6
Medlem
Dr. Löhks avatar
Som student- eller tillfälligt boende toppen. Men att bo så med familj hade jag nog inte valt. Jag vet inte varför, men jag blir lite småkåt av de mjuka formerna.
Citera
2004-11-02, 13:47
  #7
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Kanske det coolaste jag sett. Äger en kobbe i skärgården där detta skulle göra sig lysande bra. någon som kan tyska som ser om det går att beställa eller få offert eller något?
Citera
2004-11-02, 13:53
  #8
Medlem
anteDs avatar
Det där var ju häftigt.

Som sagt inget för familjen då man kanske behöver flera delar samtidigt...

Såg dock ingen plats för dator eller TV..
Citera
2004-11-02, 13:58
  #9
Medlem
Mysigt värre. Men frågan är vad som händer om jag kliver upp tidigt på morgonen och ska göra frulle men tjejen vill ligga kvar lite till. Om jag då tar fram köket, då är ju hon som fast i sovrummet om jag förstod det rätt?
Citera
2004-11-02, 14:00
  #10
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Mysigt värre. Men frågan är vad som händer om jag kliver upp tidigt på morgonen och ska göra frulle men tjejen vill ligga kvar lite till. Om jag då tar fram köket, då är ju hon som fast i sovrummet om jag förstod det rätt?

Perfekt!

Som sagt, troligen studentbostad.
Citera
2004-11-02, 14:03
  #11
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteD
Såg dock ingen plats för dator eller TV..

Kastar man ut det lilla fula bordet nere i vänstra hörnet på planlösningsbilden så finns det ju plats för dator/tv.
Citera
2004-11-02, 14:08
  #12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tja - det var ju inte direkt effektivt utnyttjande av ytan.
De kunde lika gärna gjort tre små rum med något större yta än vad som är nu. Ibland är arkitekter lite för konstnärliga ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback