Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-25, 01:34
  #1
Medlem
Som rubriken säger. Jag ska ta några prover och undrar hur länge jag måste vara helt utan alkohol för att alla spår ska försvinna? Jag dricker folköl, men alldeles för många, så jag vet att det kan bli en obalans när det gäller salter. De ska ta leverprov(vilket aldrig visat något förut) och ett annat prov som hette nåt på c, tror det är salt eller njurfunktion.
2011-08-25, 01:53
  #2
Avstängd
1 månad, cdt-prov....mäter äggviteämnen i blodet som skapas mer när man dricker
2011-08-25, 02:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppsmurfen
1 månad, cdt-prov....mäter äggviteämnen i blodet som skapas mer när man dricker
Nej, är det så länge, fan också. Om man säger att man typ har festat någon gång med kompisar, typ kräftskiva eller så. Kan de även se om man druckit mer än så?
2011-08-25, 05:52
  #4
Medlem
NEXUS100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosen64
Som rubriken säger. Jag ska ta några prover och undrar hur länge jag måste vara helt utan alkohol för att alla spår ska försvinna? Jag dricker folköl, men alldeles för många, så jag vet att det kan bli en obalans när det gäller salter. De ska ta leverprov(vilket aldrig visat något förut) och ett annat prov som hette nåt på c, tror det är salt eller njurfunktion.

Jag var in och lämnade blodprov på sjukan för ett antal år sedan, hade druckit ganska mycket hela månaden före, en av sakerna dom mätte var levervärde, och jag hade inga onormala värden trotts det.
Men dom blodprover jag tog var inte inriktade på att spåra drickande eller droger förvisso, utan mer som en allmän hälsokontroll (på egen begäran, då jag haft sömsvårigheter och känt mig kroniskt trött och låg under en längre tid).

Vad är anledningen till att du ska ta prover föresten?
2011-08-25, 06:06
  #5
Medlem
brunstigs avatar
Har gått och tagit leverprover (cdt) under ett halvårs tid och de gånger de vart dåliga är när jag supit flera dagar i sträck. När jag druckit bara en dag har det inte synts.
2011-08-25, 07:27
  #6
Medlem
unleash82s avatar
Cdtprov är inte pålitliga! Tro mig.

Kräv b-peth prov som är ett helt nytt och säkrare prov.

Nykter men fortfarande högt cdtvärde?

1-2 % av befolkningen visar falskt förhöjt värde samt gravida får förhöjda värden.

Har personlig erfarenhet av detta! En person som jag känner VÄLDIGT väl hade förhöjt cdtvärde och blev av med sitt nytagna körkort trots 100% ig nykterhet!

Jag började tokforska om vad det kan bero på.

Det visade sig att man i januari gjort en studie på 24 gravida kvinnor där samtliga hade förhöjda värden!

Efter påpekande av detta tog dem tillbaka indragningen!

Gjordes även ett b-peth prov som var helt normalt!

Lita i inte på cdt och kom ihåg att det krävs att man dricker ca 1 flaska vin om dagen i 2-4 veckor för att då förhöjt värde!

Med b-peth o andra sidan kan dom se längre tillbaka men där ser man någon metabolit pryl istället.
2011-08-25, 15:12
  #7
Medlem
Jag ska ta prover för att bevisa min nykterhet då jag vägrar att ta antabus. Eftersom jag dricker mycket och ofta så undrar jag när jag kan känna mig säker på att ta prover? Syns det att jag dricker mycket eller kan jag skylla på att jag varit på en fest eller nåt?
2011-08-25, 15:48
  #8
Medlem
unleash82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosen64
Jag ska ta prover för att bevisa min nykterhet då jag vägrar att ta antabus. Eftersom jag dricker mycket och ofta så undrar jag när jag kan känna mig säker på att ta prover? Syns det att jag dricker mycket eller kan jag skylla på att jag varit på en fest eller nåt?


Dricker du mycket och ofta kommer förmodligen inte undan vare sig cdt eller b-pethprov
2011-08-25, 23:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unleash82
Dricker du mycket och ofta kommer förmodligen inte undan vare sig cdt eller b-pethprov

Fan då. Vet inte vad mycket är? Eftersom jag enbart dricker folköl, svaga men tyvärr många. Så jag kan inte skylla på att jag varit på fester eller nåt, det kommer synas att jag druckit oftare än så?
2011-08-26, 00:19
  #10
Medlem
unleash82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosen64
Fan då. Vet inte vad mycket är? Eftersom jag enbart dricker folköl, svaga men tyvärr många. Så jag kan inte skylla på att jag varit på fester eller nåt, det kommer synas att jag druckit oftare än så?

Har läst att starksprit sätter sig tydligare.

Ingenting som behöver stämma men det verkar troligt.

Hur som haver, lycka till!

Mvh
2011-08-26, 23:37
  #11
Medlem
Kollat min remiss nu och verkar som det är mycket som ska kollas, så här står det:
S-ALAT
S-ALP
S-ASAT
S-Bilirubin, konj och total
S-CDT
S-GT
S-LD

Känns som jag är rätt körd eller vad tror ni?
2011-08-28, 00:20
  #12
Medlem
Ingen som vet om de här proverna kommer visa att jag dricker ofta eller om jag kan skylla på att jag festat med vänner som en "normal" människa?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback