Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-19, 12:36
  #1
Medlem
Evilyns avatar
Kanske lite fånig fråga, men jag är ingen trädgårdsmänniska, så here goes...

Jag har satt en kruka tomater i lägenheten, har krukan inomhus då temperaturen ju börjat variera en del ute på balkongen.
Min fråga är då, när blommorna kommer, växer det s.a.s. ut tomater automatiskt, eller kommer jag bli tvungen att sitta och fnutta med en pensel när plantan blommar?
Bor på 8:e vån, så insekter och grejer kommer ju inte upp här.
Citera
2011-09-19, 13:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Kanske lite fånig fråga, men jag är ingen trädgårdsmänniska, så here goes...

Jag har satt en kruka tomater i lägenheten, har krukan inomhus då temperaturen ju börjat variera en del ute på balkongen.
Min fråga är då, när blommorna kommer, växer det s.a.s. ut tomater automatiskt, eller kommer jag bli tvungen att sitta och fnutta med en pensel när plantan blommar?
Bor på 8:e vån, så insekter och grejer kommer ju inte upp här.

Spelar ingen roll vilken våning du bor på finns alltid chans för kryp. man tar med sig kryp hem när man har varit ute också.

är det inte lite för sent att plantera nu? Använder du lampor eller? i så fall vilka?
Citera
2011-09-19, 14:02
  #3
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum420
Spelar ingen roll vilken våning du bor på finns alltid chans för kryp. man tar med sig kryp hem när man har varit ute också.

är det inte lite för sent att plantera nu? Använder du lampor eller? i så fall vilka?

Rent temperaturmässigt kanske det är lite sent att plantera, därför jag har det i lägenheten och inte på balkongen. Lampor behöver jag inte, har balkong + stora fönster i söderläge så det är aldrig brist på ljus.
Citera
2011-09-20, 20:31
  #4
Medlem
Behöver i så fall fixa en värmefläkt som håller balkongen varm 20+

Det du kommer slösa på el kan du köpa ca 10 000 tomater för

Edit: njaa kanske lite högt, men 1000
Citera
2011-09-20, 21:10
  #5
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum420
Behöver i så fall fixa en värmefläkt som håller balkongen varm 20+

Det du kommer slösa på el kan du köpa ca 10 000 tomater för

Edit: njaa kanske lite högt, men 1000

Som sagt; jag har dem inne i lägenheten. Hela ena väggen är bara fönster, i söderläge, så ljus är heller inget problem.
Frågan var om ifall jag behöver fixa med pollinering och skit själv.
Citera
2023-10-08, 14:42
  #6
Avstängd
Vildbloms avatar
Det går jättebra! Odlat dem ute på altanen o nu är de 90cm höga och inne i lägenheten under lampa, så får vi se. Behöver du ingen lampa så odla för allt du är värd eftersom det går skitbra! De behöver värme och massor av ljus och gillar inte kyla och väta. Bind upp dem när de blivit höga, borra en krok i taket, det räcker.

Har 18 små som väntar på skörd från en enda skiva tomat och en på 55cm som är fönsteruppväxt och där ska den stå. en annan är på 55cm, en på 43 cm och en lille en på 15. ÄLSKAR detta!

Du plockar bara tomaterna o fortsätter vattna plantan då o då, de grenar som behöver kommer av kommer av självmant eller så ser man då de blir lite lila och knäcker av dem o så fortsätter näringen till frukterna; tomaterna. Perfekt.

Den som trodde du behövde gör din balkong till ett växthus var rolig. Han borde testa odla lite. Det är inte så svårt och alla har ljus hemma, min lägenhet är supermörk men man ställer dem i fönstren.

Mitt problem är som förra årets: Jag lät dem vara ute för extra ljus och de blev nerregnade och kylan gjorde att de sloknade; Kommer de överleva? Förra årets dog och dessa har stora tomater så är något orolig.

https://yourimageshare.com/ib/NBCypBXGE2

https://yourimageshare.com/ib/jhJO53Vcr1

https://yourimageshare.com/ib/tNNdH3mETG

https://yourimageshare.com/ib/OxczKAPgxu

https://yourimageshare.com/ib/XniD4y57p8

My pride and joys. Kan jag växa upp dessa, kan du få en hel trädgård!
__________________
Senast redigerad av Vildblom 2023-10-08 kl. 14:50.
Citera
2023-10-08, 14:47
  #7
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Passa dig så inte värden eller någon granne får syn på din odling.
Finns uppgifter om att lägenhetsodlande hyresgäster blivit vräkta för att de odlar tomater.
Polis och fastighetsägare vill komma åt all hemmaodling av rökbara saker och tydligen ska det finnas någon text där tomater och majja går under samma paragraf.

Det stod i hem och hyra men kommer inte ihåg exakt datum för den artikeln.
Citera
2023-10-08, 15:13
  #8
Avstängd
Vildbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Passa dig så inte värden eller någon granne får syn på din odling.
Finns uppgifter om att lägenhetsodlande hyresgäster blivit vräkta för att de odlar tomater.
Polis och fastighetsägare vill komma åt all hemmaodling av rökbara saker och tydligen ska det finnas någon text där tomater och majja går under samma paragraf.

Det stod i hem och hyra men kommer inte ihåg exakt datum för den artikeln.

Haha då är vi många. Både jag och mina grannar odlar, här växer det så det knakar och grannens träd är meter högt och ger fikon om somrarna sedan långt innan jag kom för ett decennie sedan. Både grannar och värden själv brukar berömma det. Vore jag inte allergisk skulle jag ätit såre stod ur öronen på mig.

Det är jättevanligt att folk odlar men det blir ju inte så mycket av dem, man måste köpa ändå men det är jävligt roligt, sprider god doft och är vackert för ögat. Det skapar trivsel hemma. Brukar spela musik för dem också och säga åt dem de är vackra. Sägs ju växter påverkas av musik.

Så ska de förbjuda oss att odla tar det hus i helvete, kan jag lova. Synd du inte hittar artikeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback