Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-27, 21:37
  #2269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flowering
Tycker Toomas och Mauri är fina pojknamn.
Lauri heter min dotter
Uttalas det Tooooomas ?
Citera
2024-02-28, 00:40
  #2270
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowering
Tycker Toomas och Mauri är fina pojknamn.
Lauri heter min dotter
Jag trodde Lauri var ett finskt pojknamn.
Citera
2024-02-28, 02:27
  #2271
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Gudanamn rakt av är överlag fel. Finns väl några undantag, men i de flesta fallen är det ett dubbelt otyg, där man dels behandlar mytologi som popkultur, dels ger sina barn popkulturella namn. Gudanamn kan dock användas som namnled i kombination med något annat, som i många fornnordiska namn.

Håller med, förutom i de fall där gudanamnet sedan flera hundra år tillbaka har använts som ett vanligt förnamn. Tor/Thor är OK, men inte Oden. Diana är OK, men inte Venus. Athena är väl på gränsen nu, efter att det danska prinsparet döpte sin dotter till det.

Värsta skräckexemplet är väl Freja. De som tar det namnet till sin dotter, kan ju inte veta något om fruktbarhetsriterna till Frejas ära...
Citera
2024-02-28, 02:28
  #2272
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag trodde Lauri var ett finskt pojknamn.

Det är det också. Och Mauri låter som något en polynesisk pojke skulle kunna heta...
Citera
2024-03-06, 23:15
  #2273
Medlem
MakeMeTrips avatar
Flicknamn till finlandsvensk?
Citera
2024-03-10, 05:07
  #2274
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med, förutom i de fall där gudanamnet sedan flera hundra år tillbaka har använts som ett vanligt förnamn. Tor/Thor är OK, men inte Oden. Diana är OK, men inte Venus. Athena är väl på gränsen nu, efter att det danska prinsparet döpte sin dotter till det.

Värsta skräckexemplet är väl Freja. De som tar det namnet till sin dotter, kan ju inte veta något om fruktbarhetsriterna till Frejas ära...

Jag tycker Freja är fint men nu blir jag osäker på ifall jag skulle kunna döpa ett barn till det i framtiden. Upplys mig! Vad var det för fruktbarhetsriter?
Citera
2024-03-10, 09:40
  #2275
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Jag tycker Freja är fint men nu blir jag osäker på ifall jag skulle kunna döpa ett barn till det i framtiden. Upplys mig! Vad var det för fruktbarhetsriter?

Det tänker jag inte skriva här, det får du googla på. Det finns även beskrivet i en av ungdomsböckerna i "Trälarna"-serien. Associationen är dessutom världsomspännande. Därför "heter" många "svenska" porrstjärnor Freja (och bär en blond peruk).
Citera
2024-03-10, 09:46
  #2276
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMeTrip
Flicknamn till finlandsvensk?

Då funkar väl alla svenska kvinnonamn, eller? Utom att jag upplever finlandssvenskarna som mer konservativa än svenskarna (rätta mig om jag har fel?) och då är det kanske bäst att hålla sig till äldre, traditionella namn, snarare än amerikanska smeknamn och liknande. (Det är det i och för sig om man bor i Sverige också.)

När du har några namnförslag, är det vettigt att du frågar några äkta finn-finländare också, vad de tycker. Det kan ju vara så att någon av namnen associerar till något fult på finska, eller lätt blir feluttalat av en finländare som inte kan finska. Sådant är onödigt.
Citera
2024-03-10, 16:04
  #2277
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Jag tycker Freja är fint men nu blir jag osäker på ifall jag skulle kunna döpa ett barn till det i framtiden. Upplys mig! Vad var det för fruktbarhetsriter?
Med tanke på hur många Frejor vi har i Sverige och att namnet är inne på son andra generation och fortfarande är poppis, så är det ingen utom någon enstaka som gör några märkliga kopplingar till Freja.
Citera
2024-04-25, 15:04
  #2278
Avstängd
Min kompis döpte sin son till Herkules 😫
Citera
2024-04-25, 15:38
  #2279
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Min kompis döpte sin son till Herkules 😫

Det känns "lite väl" som tilltalsnamn. Bättre att ta sådana ovanliga och speciella namn som andranamn, i så fall. (Fast jag har blivit lite kär i Athena på sista tiden...)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback