Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-01, 00:18
  #1
Medlem
Ricins avatar
Frågan i sig är till för alla bönder där ute, som flyttar till "Stockholm" och tror sig vara Stockholmare helt plötsligt. Det bor 2 019 182 (2009, wikipedia) i Stockholms län, och det är extremt mycket folk. Göteborgs befolkning är runt 500 000, Malmös befolkning ligger på cirka 300 000. Varför ska ni just välja den staden, som är svårast att bo i? Det finns ju inte direkt någon skillnad på städerna när det kommer till utbildning, osv. Jag är själv ifrån Danderyd, och har ett flertal vänner som faktiskt stör sig på att det är så mycket folk, som verkligen flyttar hit och har sig. En sådan stor befolkning förstör staden, kan jag tycka då.. Jag får någon känsla av att folk flyttar hit just för att dem tror sig kunna leva någon slags mångmiljonärs-liv Ba OH SNAP, JAG SKA BLI SOM KISSIE ;ppPPpp

Rent ut sagt
Varför flyttar ni "bönder" hit för när det finns götet, uppsala eller malmö?
Hur ser dem riktiga Stockholmarna på detta då?

PUNKTERA: När du bor i Södertälje, Norrtälje, Vallentuna eller vafan, så bor du inte i STOCKHOLM! Det är lite, som att en Halmstadbo ba "Jag bor i Göteborg :P:P:P". Stör mig så enormt på folk som ba "Jag bor i Stockholm!" och man ba "Jaha, vart då?" "I Sollentuna!" Man ba åååhhh
Citera
2012-03-01, 00:23
  #2
Medlem
loveitorhateits avatar
Jag flyttade till staden för några år sedan. Men lämna den efter ca 2år.

Jag flyttade dit för jobbet och boendets läge samt för att pröva något nytt.
Men enligt mig så är det en sådan äcklig håla utan kärlek. Skulle ALDRIG bo där igen.
Citera
2012-03-01, 00:25
  #3
Medlem
Jobb, och alla andra möjligheter, kan man drömma så kan man hitta det i sthlm.
Citera
2012-03-01, 00:42
  #4
Medlem
kanske för det är mer rörelse i sthlm
kanske för det är mer socialt
kanske för att det är en stor stad och mycket mer att göra
kanske för att man ska börja jobba där
kanske för att man har vänner/flickvän eller familj där
kanske för att det finns mer möjligheter där till att hitta ett jobb
kanske för att man ska börja studera där
kanske för att i sthlm finns det precis ALLT, och
kanske för att man vill!
Citera
2012-03-01, 00:50
  #5
Medlem
gato12s avatar
kanske för att det är här jobben finns. och för att alla ens vänner och familj också flyttar hit.

förresten haltar din jämförelse med att bo i Sollentuna skulle vara lika långt från stan som om man bodde i Halmstad och hävdade att man bor i Göteborg. det tar högst en kvart till Centralen från Sollentuna och det ligger i Stockholms län.
Citera
2012-03-01, 00:57
  #6
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
kanske för att det är här jobben finns. och för att alla ens vänner och familj också flyttar hit.

förresten haltar din jämförelse med att bo i Sollentuna skulle vara lika långt från stan som om man bodde i Halmstad och hävdade att man bor i Göteborg. det tar högst en kvart till Centralen från Sollentuna och det ligger i Stockholms län.
Jojo, jag vet hur du menar. För mig så bor man inte i Stockholm om man nu skulle bo i Sollentuna. Bor man i Sollentuna så gör man det!
Citera
2012-03-01, 01:01
  #7
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jojo, jag vet hur du menar. För mig så bor man inte i Stockholm om man nu skulle bo i Sollentuna. Bor man i Sollentuna så gör man det!

vissa vill säkert skryta lite med att man bor i Stockholm, särskilt när man är hemma i den lilla stad man kommer ifrån på typ juldagen när man går ut och träffar alla gamla kompisar som blev kvar, de vill väl inte erkänna att de bor i en garderob i Märsta.

andra, som jag själv, kör på bekvämlighet. är jag utomlands till exempel och nån frågar var jag bor så säger man ju Stockholm och inte nån obskyr förort.
Citera
2012-03-01, 01:02
  #8
Medlem
en liten tanke bara tar du bort alla förorter så är ju inte befolkningen 2 millar längre. Men det stämmer som du säger att folk som ofta kommer från nån by utanför storstäder nästan alltid bland folk säger att de är från t.ex. göteborg el stockholm. Men säger folk från södertälje verkligen att de är från stockholm. Tar man däremot ifrån sollentunaborna den rättigheten kan man ju också ta bort delar av danderyd med då det är ganska långväga bort el solsidan i saltsjöbaden dit är det ju sjukt jobbigt att ta sig till och långt från city. Anledningen till att många flyttar till stockholm är väl ketchup effekten flyttar en flyttar flera flyttar flera flyttar ännu mera. Det är ju trots allt sveriges enda sk storstad.
Citera
2012-03-01, 01:06
  #9
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mampo
Tar man däremot ifrån sollentunaborna den rättigheten kan man ju också ta bort delar av danderyd med då det är ganska långväga bort el solsidan i saltsjöbaden dit är det ju sjukt jobbigt att ta sig till och långt från city.

Jag kan hålla med dig fullt ut! Jag brukar alltid säga att jag är ifrån D-ryd, dock får man räkna med en smäll eller två på krogen men men
Citera
2012-03-01, 01:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag kan hålla med dig fullt ut! Jag brukar alltid säga att jag är ifrån D-ryd, dock får man räkna med en smäll eller två på krogen men men

Men oftast de som är från de bättre del kommunerna brukar faktiskt säga det om man är från t.ex som du säger danderyd el täby osv. Även när de inte är i stockholm. Jag kommer från en trevligare förort i gbg och då å då springer man på nån go gubbe från gbg häruppe i stockholm å då de frågar var man kommer från de blir alltid besvikna när man inte vuxit upp på volvo bandet.
Citera
2012-03-01, 01:51
  #11
Medlem
SocialMisfits avatar
Inte för att jag någon sorts "bonde", men jag har flyttat tillbaka till Stockholm (nej, är inte "ur-stockholmare" från början heller) efter några år i Göteborg för att jag helt enkelt älskar den här staden på grund av dess skönhet, historia, atmosfär, och för att det alltid finns någon ny plats att upptäcka eller något intressant att göra. Det finns ingen annan stad jag vill bo i. Får jag stanna?
Citera
2012-03-01, 02:04
  #12
Medlem
nu släpper vi detta och gör som i denna filmen, we shall over come http://www.youtube.com/watch?v=mQakZce3GhQ
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback