Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-02-19, 19:54
  #1
Medlem
Nån som vet några bra bostadsköer att ställa sig i i Sthlm... Bor inte där än men hoppas göra det i framtiden.

Har hittat denna: http://www.bostad.stockholm.se/

nån som vet andra, bättre, billigare?
Citera
2005-02-19, 20:42
  #2
Medlem
SKB kanske? Visserligen får du vänta i 40 år på en lägenhet i innerstan men de har ju även lägenheter längre ut.
Citera
2005-02-19, 20:57
  #3
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Nån som vet några bra bostadsköer att ställa sig i i Sthlm... Bor inte där än men hoppas göra det i framtiden.

Har hittat denna: http://www.bostad.stockholm.se/

nån som vet andra, bättre, billigare?

Finns det verkligen nån bra..? När jag hade stått arton år i SKB kunde jag få ettor i Hallunda, Alby eller liknande.. Nej, ta ett lån och köp en lya om du har möjlighet.
Citera
2005-02-19, 21:23
  #4
Medlem
så de e så krasst alltså... jaja... Men om 10 år borde jag få en hyfsad iaf...
Citera
2005-02-19, 21:25
  #5
Avstängd
RealTeks avatar
Bostadssituationen i Sverige överhuvudtaget är absurd. Jag tänker flytta till Tyskland -Du kan fixa tillvidarekontrakt på en lägenhet i princip vilken innerstad som helst, Berlin, Bremen, Hambug, München (lite svårare där iofs), ja vad du vill, på en dag, utan problem!

Fixar du jobb, fixar du bostad. Det är fanimej så det ska vara.
Citera
2005-02-19, 21:28
  #6
Medlem
ja absolut. Det är inte konstigt att utflyttningen från Sthlm ökar och inflyttningen till GBG och Malmö ökar.
Citera
2005-02-19, 22:25
  #7
Medlem
drakflickans avatar
Dom flesta ställer sina nyfödda barn på kö när dom föds. Då har dom tur om dom har lite valmöjligheter när dom närmar sej 25år.
Det är i regel omöjligt att få om du inte köper en eller lyckas få ett andrahands kontrakt...
Citera
2005-02-19, 23:03
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Nån som vet några bra bostadsköer att ställa sig i i Sthlm... Bor inte där än men hoppas göra det i framtiden.

Har hittat denna: http://www.bostad.stockholm.se/

nån som vet andra, bättre, billigare?

Beror helt på vad du har för yrke. Jag vet att till exempel journalister kan få förstahandskontrakt i Solna eller Sickla bara genom ett par års väntetid genom Pressens pensionskassa, PPF.
Om jag inte missminner mig har också KF en egen bostadskö för anställda inom den koncernen.

Antar att andra yrkesgrupper också har liknande förmåner, vore konstigt annars.
Citera
2005-02-19, 23:18
  #9
Medlem
drakflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Beror helt på vad du har för yrke. Jag vet att till exempel journalister kan få förstahandskontrakt i Solna eller Sickla bara genom ett par års väntetid genom Pressens pensionskassa, PPF.
Om jag inte missminner mig har också KF en egen bostadskö för anställda inom den koncernen.

Antar att andra yrkesgrupper också har liknande förmåner, vore konstigt annars.
I både solna och sickla går det hyfsat lätt att få tag på lägenhet...men jag tror han menade ganska centralt i sthlm,och då är det betydligt svårare.
Men vissa har säkert förmåner som du säger,men det handlar nog mest om tur och i vissa fall kontakter.
Citera
2005-02-19, 23:53
  #10
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Finns det verkligen nån bra..? När jag hade stått arton år i SKB kunde jag få ettor i Hallunda, Alby eller liknande.. Nej, ta ett lån och köp en lya om du har möjlighet.

Gå med i lite bostadsköer ändå. Särskilt de som är gratis. När du väl (kan ju ta ganska många år) får ett centralt kontrakt kan du sälja det svart, använda det som dellikvid vid köp till större osv. Så länge hyresregleringen är i gång kommer lägenheterna att vara värda pengar.
Citera
2005-02-20, 00:07
  #11
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Gå med i lite bostadsköer ändå. Särskilt de som är gratis. När du väl (kan ju ta ganska många år) får ett centralt kontrakt kan du sälja det svart, använda det som dellikvid vid köp till större osv. Så länge hyresregleringen är i gång kommer lägenheterna att vara värda pengar.

Nu har jag ju iofs tagit lån och tjackat en lägenhet. Att sälja kontraktet för eventuell hyresrätt hade jag dock inte tänkt på, bra tips!
Citera
2005-02-20, 21:50
  #12
Medlem
jag är själv med i SKB, varit med i 17 år eller nått.. börjar undra vad det ska vara bra för. Verkar ändå bli att man köper en lägenhet. Betalar massa pengar varje år, och inte kommer man närmre en lägenhet för det känns det som.

Jaja, bitter får man vara, det kostar inget. Det är värre med bostadsrätter, tur att räntorna är låga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback