Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-16, 18:04
  #1
Medlem
ZhongNanHais avatar
på nyheterna talar man om en man, 68år gammal som var vilse i jämtlandsfjällen i 12 dygn innan han hittades levande. Media framställer det som extraordinärt att han överlevt. Är det verkligen så extraordinärt att överleva 12 dygn i skogen på sommaren? Vatten lär man ju kunna få tag på och kanske mindre mängder ätbara saker även om man är amatör. Frysa ihjäl lär man inte göra på sommaren heller. Så är det egentligen så extraordinärt? Om man vänder på frågan - vad fan skulle han dött av???
Citera
2012-07-16, 18:11
  #2
Moderator
vfs avatar
Det är inte speciellt svårt att överleva sommartid i en miljö med gott om vatten, dock gäller det att hålla huvudet kallt. Det absolut farligaste är att få panik och ge sig i väg planlöst. Nu är inte jag insatt i det aktuella fallet men jag förmodar att han låg lågt på ett och samma ställe?
Citera
2012-07-16, 18:15
  #3
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det är inte speciellt svårt att överleva sommartid i en miljö med gott om vatten, dock gäller det att hålla huvudet kallt. Det absolut farligaste är att få panik och ge sig i väg planlöst. Nu är inte jag insatt i det aktuella fallet men jag förmodar att han låg lågt på ett och samma ställe?


är det verkligen bäst att stanna på ett och samma ställe om man gått vilse? Med tanke på att dom flesta skogar i sverige inte är jättestora så stöter man sannolikt på en väg efter några mil om man går i en och samma riktning.
Citera
2012-07-16, 18:18
  #4
Medlem
Tasstasss avatar
Jag förstår inte heller varför det blir ett sånt himla ståhej om det här. Det är väl ingen big deal att överleva i Sverige på sommaren (eller "sommaren" som det är i år, men ändå...). 12 dygn utan mat är inte hela världen för en frisk människa. Han verkar inte ens tycka själv att det är en så himla stor grej. Det är väl media som förstorar upp saker som vanligt.

För att svara på TS fråga "vad skulle han dött av?" så skulle det väl ha varit något vilt djur isf. En björn kanske? Eller om han hade skadat sig på något sätt och blivit liggandes någonstans utan möjlighet att röra sig, men bortsett från det... nja, de flesta skulle nog överleva det där utan större problem.
Citera
2012-07-16, 18:23
  #5
Medlem
Eckepeckes avatar
Och tidningarna här skriver om 'överlevde i skogen i 12 dygn på granskott och vatten'.

Att folk prompt ska börja proppa i sig skit så fort dom går vilse kan jag inte förstå. Ja, man blir hungrig. Men två veckor klarar man sig lätt utan mat så länge man har vatten. Och runt Åre och Duved finns det obegränsat med vatten.

Det är troligare att man drar på sig nån diarré eller nåt eftersom magen är van vid McDonalds och spaghetti.

Och ja, går man vilse i fjällen ska man inte börja irra omkring planlöst. Man kan gå många mil åt vissa håll innan man stöter på nån väg.
Citera
2012-07-16, 18:30
  #6
Medlem
6E303062s avatar
Nä, det är verkligen mycket ståhej för ingenting - med granskott och vatten kan man klara sig rätt länge, förutsatt att man har lite fett på kroppen.

Den stora faran för en 68-åring i vildmarken är väl snarare att han ramlar och bryter något.
Citera
2012-07-16, 19:47
  #7
Medlem
Elmuffinss avatar
Jag är scoutledare, och jag hoppas att alla mina scout-ungar klarar av 12 dagar i skogen. Han hade ju kompass, en gåstav massa vatten. Hade han en kniv tror jag att han inte ens förlorat vikt. Nu hade han tappat 12 kilo.
Förövrigt så verkar han ju störtskön och verkar inte tycka det är någon större sak han vart med om.
Men visst, om man inte har mentaliteten för det blir det nog betydligt svårare.
Citera
2012-07-16, 20:51
  #8
Medlem
ganglere2s avatar
Nej inte kan det vara särskilt svårt att överleva 12 dagar en svensk sommar.
Vad han skulle ha kunnat dö av är väl om han blivit apatisk, gett upp och struntat i att dricka vatten. Alternativt om han stött på en björnhona med ungar.
Citera
2012-07-18, 12:38
  #9
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
är det verkligen bäst att stanna på ett och samma ställe om man gått vilse? Med tanke på att dom flesta skogar i sverige inte är jättestora så stöter man sannolikt på en väg efter några mil om man går i en och samma riktning.


En grundregel är att man stannar där man är om man inte gör bedömningen att det är farligt på ett eller annat sätt. Dock lämnar man aldrig ett fordon.
Citera
2012-07-30, 14:52
  #10
Medlem
buffalos avatar
Finns massa vatten i Jämtlandsfjällen, och många vandrare som är ute och vandrar. Inte den allra mest fientliga miljön således.

En person som dör där uppe gör det antagligen för att han går ner sig i en fors och fryser ihjäl ute på högfjället i dyngsura kläder på natten när temperaturen går ner mot nollan samtidigt som det blåser ordentligt.
__________________
Senast redigerad av buffalo 2012-07-30 kl. 14:54.
Citera
2012-07-30, 22:17
  #11
Medlem
ArmeCykels avatar
Nej, så märkvärdigt är det inte. Är det sommar och man har tillgång till vatten så klarar man sig rätt länge. Och det finns en hel del ätbara saker ute i naturen.

Dom här killarna som var i ungefär samma område gick det dock sämre för:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karolin...%C3%B6dsmarsch

Men det var ju mitt i vintern med snöstormar och allt annat elände + att dom hade dålig klädsel.
__________________
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-07-30 kl. 22:53.
Citera
2012-09-03, 10:12
  #12
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
En grundregel är att man stannar där man är om man inte gör bedömningen att det är farligt på ett eller annat sätt. Dock lämnar man aldrig ett fordon.
Jag kan antagligen komma på tusentals scenarion där man lämnar ett fordon. Tex att det börjar brinna eller att man ser något att gå mot, att det inte finns något att dricka men man ser en sjö några mil där ifrån, osv osv.
Det är bara att brain storma.
Man lämnar fordonen av precis samma orsaker som man lämnar något annat - man gör bedömningen att det är bättre någon annanstans, eller att det är så pass dåligt att stanna vid fordonet att man gör en chansning.

Det kan ju vara rent av farligt att lära barnen här på flashback att man alltid ska stanna vid ett fordon. Sunt förnuft är väl bättre att försöka "lära" ut
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback