Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-04, 23:39
  #1
Medlem
Screenshots avatar
Ber om ursäkt ifall tråden ligger helt fel och om rubriken är helt missledande, men visste ej vad för rubrik jag skulle ta till denna tråd!


Så.. Det här med reinkarnation och diverse.

Låt mig börja med angående de människor som tror på återfödning, kommer till himlen eller befinner sig på jorden som ett spöke, änglar, demoner, eller helt enkelt ALLT som har med det att göra.

Om nu jorden skulle gå under, vart tar allt vägen? Då finns det inga spöken som kan vandra omkring, man kan inte återfödas, blah blah, allt är borta. Vad händer med alla spöken som alla pratar om hela tiden?

Finns mycket att diskutera! Ös på.
Citera
2012-09-04, 23:44
  #2
Medlem
Eftersom det med all sannolikhet finns flera världar, och det föds nya, varför skulle inte själar från dessa kunna få en kropp här och vice versa?

När en värld dör kommer de till en ny.
Citera
2012-09-05, 05:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screenshot
Om nu jorden skulle gå under, vart tar allt vägen? Då finns det inga spöken som kan vandra omkring, man kan inte återfödas, blah blah, allt är borta. Vad händer med alla spöken som alla pratar om hela tiden?

Finns mycket att diskutera! Ös på.
Jorden är långt ifrån allt, det är nästan inget i det stora hela men från vårt perspektiv förefaller det vara mycket. Antal planeter med liv borde vara många, går jorden under kan andra planeter eller vad det nu finns för alternativ fungera som ersättare åt reinkarnation, det pågår förmodligen precis överallt där det finns förutsättningar.
http://scaleofuniverse.com/ Det kända materiens ''värld''
Citera
2012-09-05, 10:48
  #4
Medlem
Golachabs avatar
Andra planeter och världar. Jorden är bara en av ett oräkeneligt antal. Både inom buddhismen (som dock förnekar själar) och hinduismen. Det är också skälet till att antalet individer på planeten fluktulerar.
__________________
Senast redigerad av Golachab 2012-09-05 kl. 10:50.
Citera
2012-09-05, 11:02
  #5
Medlem
Bandoliers avatar
Mitt utseende och min personlighet har jag ärvt från mina föräldrar. Så är det för alla och det torde vara 100 % klart att dessa ärftlighetsfaktorer råder.

Var kommer då reikarnationsteorin in i bilden? Går anlagen "in" i anden?
Citera
2012-09-05, 14:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Mitt utseende och min personlighet har jag ärvt från mina föräldrar. Så är det för alla och det torde vara 100 % klart att dessa ärftlighetsfaktorer råder.

Var kommer då reikarnationsteorin in i bilden? Går anlagen "in" i anden?
Personligheten är till viss del ärvd men är förmodligen lika påverkad av miljön man växer upp i och vilka känslomässiga intryck man samlar på sig under barndomen. Personlighet är något som man radikalt kan ändra på genom viljans kraft, ett exempel på hur sinne besegrar materia om du frågar mig.

Hur reinkarnation fungerar och vad som reinkarneras är svårt att veta, antagligen upphör personligheten( känslan av att vara individ, mänsklig med genetisk arv) med den mänskliga kroppen eller en tid därefter men det väsentliga som kan inkludera minne från tidigare existens borde vara det som återföds för att fortsätta utvecklas från tidigare förutsättningar. Medan man lever går det att försätta sig i den sensationen att vara fri från individen man uppfattar sig som. Beskrivs som en upplyftande, obeskrivligt harmonisk upplevelse som att självet smälter in med andra men ändå fortsätter att medvetet iaktta som vanligt. Tror det kan vara hur man upplever det efter att kroppen dör, tills det är dags för nästa liv som åter får en iaktta från en kropps fixeringspunkt med förutsättningar.
Citera
2012-09-05, 22:47
  #7
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Andra planeter och världar. Jorden är bara en av ett oräkeneligt antal. Både inom buddhismen (som dock förnekar själar) och hinduismen. Det är också skälet till att antalet individer på planeten fluktulerar.

Fantasier som förklaras med andra fantasier.
Citera
2012-09-05, 23:32
  #8
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Mitt utseende och min personlighet har jag ärvt från mina föräldrar. Så är det för alla och det torde vara 100 % klart att dessa ärftlighetsfaktorer råder.
Var kommer då reikarnationsteorin in i bilden? Går anlagen "in" i anden?

Tror inte du riktigt har förstått detta med reinkarnation. Det är inte personligheten som reinkarnerar och förstås inte heller det fysiska. Det är något mycket djupare som reinkarnerar, det är själva stommen eller fundamentet i den mänskliga gestalten som reinkarnerar, jag skulle nog använda ordet eller begreppet själen här.

Öppet sinne.
Citera
2012-09-06, 19:07
  #9
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Tror inte du riktigt har förstått detta med reinkarnation. Det är inte personligheten som reinkarnerar och förstås inte heller det fysiska. Det är något mycket djupare som reinkarnerar, det är själva stommen eller fundamentet i den mänskliga gestalten som reinkarnerar, jag skulle nog använda ordet eller begreppet själen här.

Öppet sinne.

Jag skulle nog använda begreppet inbillning här. Det borde du också göra.
Citera
2012-09-06, 19:38
  #10
Medlem
Det finns så många jordar i Universum. Anden behöver inte jorden för att existera, det är bara den levade människan som behöver det. Ja vi ärver kostymen och en massa fysiska och psykiska anlag av våra föräldrar, men som ande har vi ofta ett helt annat och eget utseende. En rasist kan däröver vara kolsvart faktiskt.
Citera
2012-09-06, 20:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Det finns så många jordar i Universum. Anden behöver inte jorden för att existera, det är bara den levade människan som behöver det. Ja vi ärver kostymen och en massa fysiska och psykiska anlag av våra föräldrar, men som ande har vi ofta ett helt annat och eget utseende. En rasist kan däröver vara kolsvart faktiskt.
Med tanke på att det finns betydligt fler svarta än vita människor på jorden så känns det ganska rimligt att det finns betydligt många fler svarta rasister än tvärtom. Dessutom så är rika länder generellt mer utvecklade än svarta vilket ger utrymme för mycket rasism och avundsjuka mot vita. Därför förstår jag inte riktigt det ironiska med att en "rasist däröver kan vara kolsvart".
Citera
2012-09-06, 20:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imladris
Jorden är långt ifrån allt, det är nästan inget i det stora hela men från vårt perspektiv förefaller det vara mycket. Antal planeter med liv borde vara många, går jorden under kan andra planeter eller vad det nu finns för alternativ fungera som ersättare åt reinkarnation, det pågår förmodligen precis överallt där det finns förutsättningar.
http://scaleofuniverse.com/ Det kända materiens ''värld''
Ja, visst är det en häftig länk? Det är tur att vetenskapsmän - och kvinnor - lyckades få sin röst hörd. Annars hade vi alla levt under tron att jorden var det centrala i universum och att allt kretsade kring oss. Hade det varit så som "öppensinnade" trodde tidigare så hade ju TS fråga varit mer än befogad. Men då hade väl svaret istället varit typ: "Jorden är allt och inget, alpha och omega - den kan inte förstöras". Tur att den paranormala vetenskapen går framåt .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback