Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-06-20, 13:10
  #61
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Är det stor skillnad på smärta för män resp kvinnor när det gäller kateter?

Jag fick kateter en gång på sjukhuset. Men då var jag påverkad av morfin som jag fick pga orsaken till att jag låg där. Så jag minns inte alls nån stor smärta. Sen låg jag där med dropp & kateter i några dar.

När dom drog bort den kändes det väl men inte så mkt, gick snabbt. Kommer mest ihåg att jag var ovanligt lite kissnödig första dagarna när jag kom hem.

Värre är det om man måste ha kateter lång tid (resten av livet), då är det stor risk för urinvägsinfektioner.
Citera
2015-06-20, 13:29
  #62
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
I och med att jag arbetat på en urologavdelning så har jag sett/ satt en massa katetrar. Att smacka på en massa bedövningsgel i urinröret är a och o, det brukar knappt kännas att få en kateter (om folk vet vad de pysslar med), tjong så är den inne. Yngre män kan tycka det är lite pinsamt (man kan ju få stånd gubevars!) men det brukar gå att avdramatisera snabbt, man ser en jävla massa kukar på "Snopp och slang avd" . Tvärtom brukar det kännas som en stor lättnad eftersom man kanske har ont pga urinstämma (dvs att man inte kunnat kissa). Att ta ut den brukar inte heller kännas något särskilt, de flesta säger typ: "Hoppla, är det redan klart?". Jag antar att du var spänd som en fiolsträng, då kan man få spasm i den inre sfinktermuskulaturen, då är det 2 tuber Xylocaingel som gäller ..

Kan bara bekräfta detta. Som att ta ett blodprov, ungefär, inte mer. Lite mer psykologiskt obehag möjligen.

Den STORA smärtan kom på kvällen när den blodiga blöjan skulle av och jag skulle kissa på egen hand. Kändes så som jag föreställer mig det känns att pinka ut en sten. Men det gick fort över. Sen fanns det humoristiska detaljer i sammanhanget. I mitt fall fylldes blåsan bakvägen via katetern, och vid något tillfälle slant sköterskan och tappade greppet om snoppen, varpå jag låg där i gynstolen och sprutade ner både henne, hennes kollega och läkaren. Lemmen for från sida till sida som en frisläppt brandslang, inga liknelser i övrigt. Kändes lite sådär. Men de verkade vara vana.

Innan katetern sattes in gjorde jag för övrigt en flödesmätning. Hade då fått besked om att jag skulle vara RIKTIGT kissnödig när jag kom in till urologen. Det var jag. Hade druckit ordentligt men inte kissat sedan tidigt kvällen före, och detta var sent på eftermiddagen. Byxorna uppknäppta, svår smärta och dubbelvikt gång. Provet resulterade i 1305 ml urin, med dåligt flöde visserligen, delvis beroende på den stora mängden, men mängden i sig var enligt sköterskan något alldeles i hästväg. Hon mumlade om klinikrekord.
Citera
2015-06-20, 13:37
  #63
Medlem
Extreme75s avatar
Löjligt att klaga på kateteranvändandet. Jag har tvingats till detta arrangemang flera gånger och det var ingenting att irriteras över. Första gången kändes det lite genant när undersköterskan satte dit katetern, men när jag fick klart för mig att hon gjorde detta flera gånger om dagen insåg jag att det bara var så. Det finns värre saker att irriteras över.
Citera
2015-06-20, 21:00
  #64
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangkok Swede
Det gor ont som f-n nar den ska tas ut.

Fick kateter insatt innan operationen. Då var jag sövd. Två dagar efter operationen skulle den ut. Hade nästan panik. Kändes absolut ingenting ... förvånad blev man.
Citera
2020-02-11, 07:45
  #65
Medlem
Jag har fått en kateter insatt flera gånger, så nu har jag bestämt mig för att behålla den. Den sitter väldigt skönt. Det gör ej ont att få den insatt. Det är värre att inte kunna kissa alls. Jag har fått en kateter i penis på storleken Ch16 5,3mm grov,i 100% Helsilikon. Bara man blir ordentligt bedövad med Xylocain gel, vid byte av kateter gör det ej ont alls.
__________________
Senast redigerad av KadCh18 2020-02-11 kl. 07:58.
Citera
2024-04-29, 18:32
  #66
Medlem
Det har gått 18 år sedan inlägget skrevs, men när kommer katetrar att ersättas av andra teknologier? Varje gång jag ser en kateter känner jag djup rädsla.
Citera
2024-04-29, 18:52
  #67
Avstängd
Du kan redan nu få en suprapubisk kateter, som går från urinblåsan genom bukväggen utan att påverka dina nedre urinvägar!

Om jag hade problem med att tömma blåsan skulle jag absolut insistera på att få en sådan! Jättebekvämt; om jag vaknar av pissnödighet behöver jag inte ens kliva upp ur sängen, utan lättar bara på klämman, och pisset rinner ned i hinken under sängen!

Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback