Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-21, 12:56
  #1
Medlem
Man har ju diskuterat att bygga ihop Nackas motorväg (222) med norra stan genom en tunnel under saltsjön. Men vore det inte häftigt med en fet och snygg bro över Stockholms inlopp?
Citera
2012-11-21, 15:20
  #2
Medlem
Nej.
Citera
2012-11-21, 16:06
  #3
Moderator
Siegfrids avatar
Politik - Inrikes --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2012-11-21, 16:32
  #4
Medlem
Diabeteskomas avatar
Fanns väl planer på det en gång i tiden men nu vill man väl skydda Nationalstadsparken och allt det där?
Citera
2012-11-21, 16:47
  #5
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medstud1
Man har ju diskuterat att bygga ihop Nackas motorväg (222) med norra stan genom en tunnel under saltsjön. Men vore det inte häftigt med en fet och snygg bro över Stockholms inlopp?

Jo, det hade varit häftigt, om man haft vett att utforma den så att den gett ett visuellt tilltalande intryck.

Tyvärr är det nog inte möjligt, att lägga Österleden helt eller delvis ovan jord skulle innebära otillåtna ingrepp i den överskattade "nationalstadsparken".
Citera
2012-11-22, 08:38
  #6
Medlem
Quid pro quos avatar
Nationalstadsparken som denna plats för hänsynslös exploatering så vilseledande har kallats ligger väl mer nordost om staden och där byggs det som fanken.
Idyllisk betesmark och lövskogar draperas i betong medan Gärdets hundrastplats(sportfält) skyddas som den vore en sista tillflyktsort för de dimhöljda bergens gorillor.
Citera
2012-11-22, 09:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Nationalstadsparken som denna plats för hänsynslös exploatering så vilseledande har kallats ligger väl mer nordost om staden och där byggs det som fanken.
Idyllisk betesmark och lövskogar draperas i betong medan Gärdets hundrastplats(sportfält) skyddas som den vore en sista tillflyktsort för de dimhöljda bergens gorillor.

Haha.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterbron

Jag var visst inte först med tanken. Att det alltid blir så!
Citera
2012-11-22, 11:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Nationalstadsparken som denna plats för hänsynslös exploatering så vilseledande har kallats ligger väl mer nordost om staden och där byggs det som fanken.
Idyllisk betesmark och lövskogar draperas i betong medan Gärdets hundrastplats(sportfält) skyddas som den vore en sista tillflyktsort för de dimhöljda bergens gorillor.

Jag vet inte riktigt vilket område du pratar om, men såvitt jag känner till pågår inget större byggnadsprojekt inom nationalstadsparken. Det har byggts lite i Bergshamra, på universitetsområdet och på Skeppsholmen, det är allt. Albano kommer däremot att vara ett stort projekt beläget inom parken, men det är på en f.d. bangård och industriområde.
Citera
2012-11-22, 17:28
  #9
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Nationalstadsparken som denna plats för hänsynslös exploatering så vilseledande har kallats ligger väl mer nordost om staden och där byggs det som fanken.
Idyllisk betesmark och lövskogar draperas i betong medan Gärdets hundrastplats(sportfält) skyddas som den vore en sista tillflyktsort för de dimhöljda bergens gorillor.

Ja men det är väl självklart att Östermalmskärringar och modetjejer på Östermalm ska kunna få gå omkring med sina fyrbenta gubb/pojkvänner
Citera
2012-11-23, 08:47
  #10
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaewul
Jag vet inte riktigt vilket område du pratar om, men såvitt jag känner till pågår inget större byggnadsprojekt inom nationalstadsparken. Det har byggts lite i Bergshamra, på universitetsområdet och på Skeppsholmen, det är allt. Albano kommer däremot att vara ett stort projekt beläget inom parken, men det är på en f.d. bangård och industriområde.

OK, Norra Djurgårdsstaden ligger vid gränsen av parken, på gammal industritomt, och det är ett gigantiskt projekt som inte kan undgå att få effekt på miljön. Att alla dessa människor skulle kunna gå och cykla till jobbet som var visionen är ett orealistiskt scenario och om kollektivtrafiken(inräknat en förlängd museispårväg) kommer kunna svälja trafikantströmmen är tveksamt. Alltså mer bilism blir följden.
Nu menar jag visserligen inte att man kan hindra all utveckling med mulleargument, däremot kan man ifrågasätta hycklande politiker och om vi behöver fler människor i Stockholm(kvantitet istället för kvalitet) och om en oansvarig byggboom kan leda till ett bakslag för Stockholms ekonomi.

Alla nybyggda bostäder går inte åt som smör i solsken direkt.
Citera
2012-11-23, 20:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
OK, Norra Djurgårdsstaden ligger vid gränsen av parken

Ja just. Utanför.
Citera
2012-11-23, 22:30
  #12
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medstud1
Man har ju diskuterat att bygga ihop Nackas motorväg (222) med norra stan genom en tunnel under saltsjön. Men vore det inte häftigt med en fet och snygg bro över Stockholms inlopp?

Det skulle vara snyggt med en portal för sjöfarten. Men dock är det inte praktiskt eller estetiskt. Jag föredrar sänktunneln under Saltsjön tillsammans med tunnelbanan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback