Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-11, 12:47
  #1
Medlem
Nissekatts avatar
Hej!

Jag har äntligen beslutat att det är dags att köpa en riktig klocka men eftersom jag tidigare inte varit särskilt intresserad av klockor har jag väldigt dålig koll. Jag har spenderat de senaste veckorna med att kolla på olika klockor på internet samt läsa lite på olika forum om vad folk rekommenderar och nu tror jag att jag äntligen kommit fram till ungefär den stilen jag är ute efter. Jag har dock lite frågor jag skulle behöva hjälp med.

Klockan jag fastnat för är Longines Hydro Conquest:

http://www.klockia.se/longines-hydro...40-4-96-6.html

Jag gillar verkligen det blåa och överlag så tycker jag det är väldigt snygg klocka som ser gedigen ut. Som ni ser är det dock quartz-varianten jag länkat till men det finns även en likadan automat som kostar 7900. Där har vi min första fråga. Läser man här och på andra forum verkar många överens om att automat är ett självklart val men jag skulle vilja höra lite för och nackdelar mellan de båda urverken. Jag kan helt klart uppskatta hantverket som finns i ett automatiskt urverk men det verkar ju finnas en hel del nackdelar också. Sämre tidshållning, behov av service men jämna mellanrum, dyrare. Vad finns det egentligen som talar för att man ska välja automat?

Vet ni ungefär vad tidsavvikelsen ligger på hos en Hydro conquest? Samt hur mycket kostar det att lämna in den på servide och hur ofta bör man göra det?

Sen skulle jag gärna höra vad ni allmänt tycker om just Longines Hydro conquest samt om det finns några andra klockor ni rekommenderar istället. Jag vill dock inte gå högra upp i pris än vad jag redan gjort, jag hade från början tänkt lägga max 5000 men eftersom jag fastnade för denna så kändes det ok att gå upp men mer än så känns för svettigt.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Citera
2012-12-11, 13:47
  #2
Medlem
rosamannens avatar
Vi klocknördar föredrar generellt mekaniska (eller automatiska) urverk bland annat för att vi uppskattar den tid och precision som lagts ner på att skapa en synnerligen komplicerad mekanisk anordning i pytteformat. Att den dessutom håller tiden mycket väl, gör fascinationen ännu större.

Ser man krasst och praktiskt på det, kan man mycket väl lika gärna köra på ett kvartsurverk, men hur kul är det? Ett kvartsurverk är i princip helt exakt. Det är mycket små avvikelser. Mekaniska verk, däremot, är betydligt svårare att få att gå rätt.

COSC-klassningen för mekaniska verk ligger på -4/+6 sekunders avvikelse per dygn. Motsvarande för kvarts är ±0.07 sekunder...

Frågan du måste ställa dig är:
Vill du ha ett armbandsur som visar exakt rätt tid, eller vill du ha ett mekaniskt mästerverk?

Longines gör bra grejor, så kör på den om du känner för det.

Kuriosa: Damur tillverkas nästan uteslutande med kvartsurverk. Detta dels på grund av att damer generellt inte orkar bry sig om att dra upp klockan varje dag och del för att rotorn till ett automatiskt verk tenderar att bli för liten för att en klocka i den storleken ska fungera bra. Undantaget framför andra är väl Rolex, var DateJust finns i dammodell med automatiskt verk.
Citera
2012-12-11, 19:14
  #3
Medlem
Nissekatts avatar
Tack för svaret!

Jag förstår absolut vad du menar, ett kvartsurverk känns nästan inte "på riktigt" på något sätt medan jag upplever att ett mekanisk har så mycket mer känsla. Dock har jag svårt att egentligen avgöra hur pass viktigt det är för mig. I ärlighetens namn är jag väl egentligen mer intresserad av att klockan ser bra ut och känns rätt än att den har en fascinerande mekanik. Jag är rädd att jag skulle tycka det skulle kännas tröttsamt att behöva ställa den allt för ofta.

Finns det några andra skillnader mellan kvarts och mekaniska urverk? Jag kan tänka mig att mekaniska väger mer.

Av nyfikenhet, om du skulle köpa en klocka för >8000, vad skulle du välja?
Citera
2012-12-12, 11:52
  #4
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissekatt
Av nyfikenhet, om du skulle köpa en klocka för >8000, vad skulle du välja?
Hur mycket mer än 8000?
Nej, men skämt åsido. Jag har redan en Rolex DateJust och ett gäng mekaniska (inte automatiska) klockor jag monterat ihop själv. Jag vet faktiskt inte. En Rolex Submariner är ju alltid trevlig, men kostar å andra sidan något mer än 8000.
Citera
2012-12-12, 12:22
  #5
Medlem
Nissekatts avatar
Haha jag måste varit trött när jag skrev inlägget, önskar dock att det var >8000 det handlade om istället för <8000!

Vet du om det finns några butiker i Stockholm som säljer Longines? Skulle gärna känna lite på en men dom affärer jag hittat hittills har bara haft standardutbudet med certina+tissot och parfymklockorna.
Citera
2012-12-12, 14:53
  #6
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissekatt
Haha jag måste varit trött när jag skrev inlägget, önskar dock att det var >8000 det handlade om istället för <8000!

Vet du om det finns några butiker i Stockholm som säljer Longines? Skulle gärna känna lite på en men dom affärer jag hittat hittills har bara haft standardutbudet med certina+tissot och parfymklockorna.
Jag vet att Stjärnurmakarna i Solna Centrum säljer Longines.
Men titta här:
http://www.longines.com/retailers/eu...city/STOCKHOLM
Citera
2012-12-12, 21:18
  #7
Medlem
berenpxxs avatar
Jag köpte min idealklocka förra veckan i England, en Citizen Eco-Drive CB0020-50E
http://www.amazon.co.uk/Citizen-Mens.../dp/B0047E36Q0

1. Drivs med solceller och har ett uppladdningsbart batteri som med lite tur varar i 20 år.
2. Visar alltid rätt tid genom att automatiskt varje natt synka mot en atomklocka.
3. Har en evighetskalender programmerad till 2100, visar alltid rätt datum.
4. Vattentät till 200 m och med safirglas, inga repor på glaset!
5. Har lite annan trevlig Citizen-teknik, urverket är relativt nytt, kaliber H145.

Den Longines du länkade till är förvisso en kvalitetsklocka som du säkert skulle bli nöjd med. Jag har själv en gammal Longines V.H.P. kvartsklocka som efter 15 år fortfarande fungerar utmärkt - men jag får byta batteriet vart tredje år.

Jag har dessutom ett antal automatiska klockor som jag ibland leker med, men det är också allt. Jag har blivit lat och vill nu bara ha en klocka som jag kan glömma finns där, som dessutom är väldigt enkel att ställa om mellan olika tidszoner.
Citera
2012-12-12, 21:35
  #8
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissekatt
Jag kan helt klart uppskatta hantverket som finns i ett automatiskt urverk men det verkar ju finnas en hel del nackdelar också. Sämre tidshållning, behov av service men jämna mellanrum, dyrare. Vad finns det egentligen som talar för att man ska välja automat?


Mvh

Först så bör du nog ha klart för dig att Longines Hydro Conquest inte handlar om något hantverk, utan har rullat av det löpande bandet efter att ha blivit tillverkad av industrirobotar. Klockan är helt ok i kvalitets hänseende, men inte mycket mera. Vill du betala extra för varumärket så är det helt ok, men enl. min mening så är inte de här klockorna särskild prisvärda, och har heller ingen exceptionell kvalité.

Sedan finns det ganska gott om automaturverk som utklassar en quartz när det gäller tidshållningen, men de flesta ligger i en högre prisklass. Har du inget större intresse för urverk, så spelar det egentligen ingen större roll om de väljer en automat eller en quartz.
Citera
2012-12-13, 11:44
  #9
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Sedan finns det ganska gott om automaturverk som utklassar en quartz när det gäller tidshållningen, men de flesta ligger i en högre prisklass. Har du inget större intresse för urverk, så spelar det egentligen ingen större roll om de väljer en automat eller en quartz.

Intressant, vad skulle det vara för automaturverk som uppnår en sådan precision? Min bästa för tillfället är en top grade ETA 2824-2 som sitter i en Sinn och som jag skickade ner till fabriken i Frankfurt am Main för justering/kalibrering.

Gångavvikelsen är ca +2 s/dygn när jag bär den på handleden och -1 s/dygn när jag låter den ligga på ett bord med kronan uppåt. Gångavvikelserna tar alltså delvis ut varandra.

Men det är ju fortfarande sämre än mitt sämsta kvartsurverk.
__________________
Senast redigerad av berenpxx 2012-12-13 kl. 11:46.
Citera
2012-12-13, 13:33
  #10
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Intressant, vad skulle det vara för automaturverk som uppnår en sådan precision? Min bästa för tillfället är en top grade ETA 2824-2 som sitter i en Sinn och som jag skickade ner till fabriken i Frankfurt am Main för justering/kalibrering.

Gångavvikelsen är ca +2 s/dygn när jag bär den på handleden och -1 s/dygn när jag låter den ligga på ett bord med kronan uppåt. Gångavvikelserna tar alltså delvis ut varandra.

Men det är ju fortfarande sämre än mitt sämsta kvartsurverk.

Som du själv konstaterar så har gångavvikelserna i ett mekaniskt ur en tendens att helt eller delvis ta ut varandra, särskilt under en längre tidsperiod. Mäter man under en dag så är quartzen oöverträffad, men under längre mätperioder så är det inte lika självklart. Sedan kan det mekaniska verket kräva ett antal justeringar/reguleringar innan man får bort positionskänslighet och börjar närma sig nolltolerans. Ett tidigare inlägg om tidshållning/gångavvikelser;

https://www.flashback.org/sp33207565
Citera
2012-12-13, 14:56
  #11
Medlem
berenpxxs avatar
Tack för länken!

Det är ett tag sedan jag på allvar intresserade mig för gångavvikelser, precision m.m.

Det började 1995 när jag bara på skoj införskaffade mig en Longines Conquest V.H.P., utrustad med ETA 255.563, ett termokompenserat kvartsurverk, som på den tiden var en av de mest exakta urverken som fanns på marknaden, +/- 10 s/år eller 0,03 s/dygn!

Idag får man väl välja en Citizen Chronomaster om man vill ha något liknande eller bättre - eller en Grand Seiko.

Eller så fuskar man och kör med ett radiokontrollerat ur, som jag plägar göra för det mesta nuförtiden av ren bekvämlighet. Min Citizen CB0020-50E får ca 80% av min handledstid, dessutom är den perfekt när man reser mycket och byter tidszoner fram och tillbaka.

Förresten, den där Longines Conquest V.H.P. is still going strong, 17 år senare! Var hos min urmakare häromveckan och fick ett nytt litiumbatteri installerat samtidigt som han kontrollerade packningar m.m. Klarar fortfarande 10 ATM galant! Men några +/- 10 s/år är det inte frågan om längre!
__________________
Senast redigerad av berenpxx 2012-12-13 kl. 14:59.
Citera
2012-12-13, 15:21
  #12
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx

Förresten, den där Longines Conquest V.H.P. is still going strong, 17 år senare! Var hos min urmakare häromveckan och fick ett nytt litiumbatteri installerat samtidigt som han kontrollerade packningar m.m. Klarar fortfarande 10 ATM galant! Men några +/- 10 s/år är det inte frågan om längre!

ETA 255.563 är ett quartzverk som går att serva, men det kan ta lite tid för en urmakare att få fram delarna. Jag har för mig att verket fasades ut under 2006, så det kan vara knepigt att få tag på ett nytt ersättningsverk, priset bör uppskattningsvis ligga på ca 1000-1500 kr om man har tur och får tag på ett verk. Vill du fräscha upp din Conquest så ska det inte vara helt omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback