Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-27, 00:53
  #1
Medlem
VitaLotusens avatar
Hej,
För en tid sedan dog min farfar och lämnade efter sig en ganska schysst våning i Stockholms innerstad. Efter begravningen och allt vad det innebar så beslutade min pappa och hans syskon att våningen ska säljas och därför var vi i början av december månad där för att ta vara på det min annars väldigt snåle farfar lämnar efter sig. Tragiskt nog så hade och har vår familj inga vidare tajta band till varken farfar eller varandra, vilket innebar att det blev en hel del huggsexor kring flyglar och gamla antikviteter. Jag gjorde därför en fuling och stoppade på mig ett armbandsur från Breitling som jag hittade i min farfars sovrum. Ingen har hittills märkt något och alla verkar nöjda över vad de kommit över.

Tycka vad man vill, men jag hade som sagt ingen vidare relation med min rätt känslokalle farfar, så för mig är detta ur bara ett ur, med allt vad det innebär. Då jag för tillfället har det rätt skralt med pengar så ser jag över möjligheten att kanske sälja av något av det jag ärvde av min farfar.

Därför undrar jag, högst hypotetiskt för tillfället, vad detta exakt är för klocka och vad ni uppskattar att den är värd.

Hur går en försäljning av den till? Behövs några ägandebevis och dess förpackning? Jag kom som sagt enbart över själva armbandsuret. Vad är det för modell?

Vill givetvis enbart sälja den om det verkligen lönar sig, annars behåller jag den hellre och låter den gå vidare i arv.

http://i.imgur.com/BF9Mo.jpg
__________________
Senast redigerad av VitaLotusen 2012-12-27 kl. 00:56.
Citera
2012-12-27, 00:57
  #2
Medlem
karatekung90s avatar
Ser exakt ut som den jag köpte nere i Pattaya för ett par år sedan.
Då kostade den ca 300 Kr.
Så däromkring kan du nog räkna, fast nu är din iofs begagnad så kanske en hundring eller två.
Citera
2012-12-27, 01:00
  #3
Medlem
yedis avatar
Om den är äkta så kan du nog få några tusen för den.
Citera
2012-12-27, 01:00
  #4
Medlem
VitaLotusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Ser exakt ut som den jag köpte nere i Pattaya för ett par år sedan.
Då kostade den ca 300 Kr.
Så däromkring kan du nog räkna, fast nu är din iofs begagnad så kanske en hundring eller två.
Jaså, så den är inte ens äkta? Det var en käftsmäll som heter duga...
Citera
2012-12-27, 01:02
  #5
Medlem
VitaLotusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Om den är äkta så kan du nog få några tusen för den.
Ja, det förstår jag. Men vad pratar vi då för summa, förutsatt att den är äkta...
Citera
2012-12-27, 01:10
  #6
Medlem
LYrexos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaLotusen
Hej,
För en tid sedan dog min farfar och lämnade efter sig en ganska schysst våning i Stockholms innerstad. Efter begravningen och allt vad det innebar så beslutade min pappa och hans syskon att våningen ska säljas och därför var vi i början av december månad där för att ta vara på det min annars väldigt snåle farfar lämnar efter sig. Tragiskt nog så hade och har vår familj inga vidare tajta band till varken farfar eller varandra, vilket innebar att det blev en hel del huggsexor kring flyglar och gamla antikviteter. Jag gjorde därför en fuling och stoppade på mig ett armbandsur från Breitling som jag hittade i min farfars sovrum. Ingen har hittills märkt något och alla verkar nöjda över vad de kommit över.

Tycka vad man vill, men jag hade som sagt ingen vidare relation med min rätt känslokalle farfar, så för mig är detta ur bara ett ur, med allt vad det innebär. Då jag för tillfället har det rätt skralt med pengar så ser jag över möjligheten att kanske sälja av något av det jag ärvde av min farfar.

Därför undrar jag, högst hypotetiskt för tillfället, vad detta exakt är för klocka och vad ni uppskattar att den är värd.

Hur går en försäljning av den till? Behövs några ägandebevis och dess förpackning? Jag kom som sagt enbart över själva armbandsuret. Vad är det för modell?

Vill givetvis enbart sälja den om det verkligen lönar sig, annars behåller jag den hellre och låter den gå vidare i arv.

http://i.imgur.com/BF9Mo.jpg

Det står på baksidan vad det är för modell, och om din farfar har haft den längre så tvekar jag på att den inte är äkta.
Citera
2012-12-27, 01:13
  #7
Medlem
Först och främst vill man få reda på om den är äkta eller inte. Var din farfar snål? Köpte han dyra saker? Handlade han på NK? Har han varit nere i Thailand? Många frågor, få svar. Det är prioritet ett. Men om den är äkta så kan du få en hel del pengar för den. Sjukt fin förövrigt!
Citera
2012-12-27, 01:18
  #8
Medlem
Inte värd något.
Citera
2012-12-27, 01:19
  #9
Medlem
VitaLotusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LYrexo
Det står på baksidan vad det är för modell, och om din farfar har haft den längre så tvekar jag på att den inte är äkta.
Står
"100 ANS D'AVIATION 1903-2003

EDITION LIMITED
K35330"

Min farfar reste rätt mycket vet jag och han var rätt snål, så det är ju inte omöjligt att han köpt sig en kopia. Det att ju att den är från 2003 på baksidan, så det är ju en rätt modern modell som jag förstått det... Fast dumsnål så att han köper kopior känns dock inte så typiskt honom. Han hade ju en rätt dyr våning på Östermalm, så han var ju inte precis någon fattiglapp.
__________________
Senast redigerad av VitaLotusen 2012-12-27 kl. 01:21.
Citera
2012-12-27, 01:23
  #10
Medlem
VitaLotusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Först och främst vill man få reda på om den är äkta eller inte. Var din farfar snål? Köpte han dyra saker? Handlade han på NK? Har han varit nere i Thailand? Många frågor, få svar. Det är prioritet ett. Men om den är äkta så kan du få en hel del pengar för den. Sjukt fin förövrigt!
Väldigt svårt att veta som sagt. Jag stod inte precis honom nära.
Går det att gå till en urmakare med den och få saker och ting kollat? Vad kan då det tänkas kosta?
Citera
2012-12-27, 01:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaLotusen
Väldigt svårt att veta som sagt. Jag stod inte precis honom nära.
Går det att gå till en urmakare med den och få saker och ting kollat? Vad kan då det tänkas kosta?

Den är fejk.
Citera
2012-12-27, 01:24
  #12
Medlem
EvilGuys avatar
Mitt otränade öga påstår att det är en kopia. Kransringen ser inte som den ska och så vitt jag vet är alla Montbrillant Chronometre-certifierade och det brukar vara märkt på urtavlan.

Enklast är att bege sig till t.ex. Nymans och be någon där kolla på den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback