Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-28, 09:56
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
Vem är dokusåpadeltagaren som " lekte rånare"?

Från www.vk.se, Västerbottenskuriren
"
”Rånare” var deltagare i tv-show
Butiksanställd blev skräckslagen – medverkande i ZTV åtalas för ofredande
En deltagare i ett ZTV-program låtsades vara en snäll rånare. Han gick in på Pantbanken i Umeå iförd en rånarluva. En av de bankanställda blev skräckslagen. Hon trodde det var ett riktigt rån. Nu åtalas mannen för ofredande.
Det var i september 2003 som produktionsbolaget Baluba spelade in tävlingsprogrammet ”På riktigt” i Umeå. Företaget har gjort flera stora produktioner och ägs av tv-mannen Peter Settman. Programidén gick ut på att tävlingsdeltagarna fick olika uppdrag.
En av deltagarna, en 20-årig pitebo, skulle iförd en rånarluva ge en väska till tre okända personer – bland annat kvinnan på Pantbanken.
Kvinnan som arbetade i banken blev livrädd när hon fick se mannen i rånarluvan. Hon trodde att hon skulle dö.
– Jag var så rädd så att jag trodde att hjärtat skulle stanna.
”Oberörd”Men så såg hon en kvinna som stod bakom ”rånaren” och verkade helt oberörd. Den bankanställda började förstå att det inte var ett riktigt rån och frågade mannen vad han hade på huvudet. – Det är en mössa, för att det är så kallt ute, svarade han.
När hon uppmanade honom att ta av mössan och frågade vad han höll på med lämnade pitebon och hans sällskap banken.
Händelsen polisanmäldes. Men några dagar senare satt kvinnan och tittade på tv tillsammans med en kompis. Då upptäckte hon att ”rånaren” var med i ZTV:s program. Dessutom hade hon själv blivit filmad med en dold kamera.
Förutom att hon blev utsatt för ett fiktivt rånförsök tycker den bankanställda att det var kränkande att behöva se sig själv i TV i den situationen. Hennes lidande blev underhållning.
”Tråkigt”Kvinnan jobbar inte längre kvar på Pantbanken. Men bankens ägare Sara von Ahn är mycket kritisk till både produktionsbolaget Baluba och ZTV. – Dokusåpakändisar verkar få bete sig hur som helst, säger hon. Det här var ingen rolig incident.
Enligt von Ahn jagade 20-åringen också, som rånare, en kvinna med en barnvagn. Han försökte lägga ner en väska i barnvagnen.
Varken Baluba, ZTV eller pitebon har bett den anställda om ursäkt för händelsen.
Charlotte Svanström, projektledare för programmet, tycker att det är tråkigt att kvinnan blev rädd. På frågan om hur de resonerade när de bestämde sig för att göra inslaget svarar hon:
– Det är ett humorprogram och det här skulle testas.
Enligt Svanström ska de efter programmet ha pratat med den bankanställda och förklarat vad det händelsen gick ut på.
Trots det verkade inte den bankanställda förstå att hon skulle komma med i TV. Charlotte Svansström menar dock att produktionsbolaget inte har något ansvar för att inslaget sändes."
Citera
2005-04-28, 10:05
  #2
Medlem
är du seriös?
det är ju bara kolla upp vad alla hette och vars dom kommer ifrån,programmet hetter ju "på riktigt".
jag tror jag minns fel,men var det inte pitebon-john som figurerade ganska ofta på ztv när han var med i wimans?
Citera
2005-04-28, 10:10
  #3
Medlem
Tesans avatar
Jo det är John.
Jag kommer ihåg det avsnittet.
Citera
2005-04-28, 10:19
  #4
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesan
Jo det är John.
Jag kommer ihåg det avsnittet.

Tack så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback